Influencer marketing: Hitta de bästa ambassadörerna för ditt företag

4 min. lästid
Hur hittar du de mest lämpliga personerna om du vill arbeta med influencer marketing? Fler följare betyder inte nödvändigtvis större genomslagskraft. Följarna ska helst också vara en del av din målgrupp – och influerarens innehåll bör helst handla om ämnen som är relevanta för dina egna budskap. Bland tusentals olika influencers kan det kännas lite som att leta efter en nål i en höstack. Men i det här blogginlägget får du några bra tips på hur du kan använda mediedata för att hitta de bästa ambassadörerna för ditt företag.

Influencers finns i överflöd på sociala medier

Det är ingen hemlighet att omfattningen av sociala medier har exploderat de senaste åren. Sverige och de nordiska länderna är inget undantag: användandet av sociala medier är bland det högsta i världen här, vilket har skapat goda förutsättningar för influencer marketing.

Många nordiska företag och organisationer har därför upptäckt att influencer marketing är ett effektivt sätt att nå ut till konsumenterna och vinna deras förtroende – eftersom vi litar mer på människor än på varumärken.

Det gäller inte bara de stora namnen som har byggt upp sitt anseende och sina följare under många år – även mikroinfluencers har visat sig vara effektiva ambassadörer.

Glöm inte journalisterna

Som nämnts finns det tusentals stora och små influencers på sociala medier. Men en ny utveckling är en växande närvaro av nyhetsmedier på dessa plattformar, och att långt fler människor än tidigare tar del av nyheter via sociala medier.

Så glöm därför inte bort redaktionella medier när du ska göra världen uppmärksam på ert varumärke; journalister har också inflytande. De är trots allt med och bestämmer vad allmänheten serveras i form av nyheter i tidningar och på sociala medier.

Det är inte otänkbart att du kan hitta en journalist som är intresserad av och skriver om samma ämnen som er kommunikation handlar om – och om samma problem som era produkter eller tjänster bidrar till att lösa.

Eller experterna

När vi ändå pratar om influencer marketing kan vi inte låta bli att nämna ämnesexperter och interna talespersoner.

En av de viktigaste anledningarna till att influencer marketing fungerar är det förtroende som influencers har från sina följare. När en influencer marknadsför en produkt uppfattas det som en personlig rekommendation snarare än som traditionell reklam.

Ämnesexperter och talespersoner brukar dessutom ofta ha ett högt förtroende, eftersom de kommer med djupa insikter och vet vad de pratar om. Låt oss ta ett par exempel:

Den brittiske kocken Jamie Oliver hade förmodligen inte kunnat sälja lika många stekpannor och kastruller innan han blev världsberömd för sin matlagning. Sportkläder med Björn Borg-logotypen hade förmodligen inte sålt lika lätt om det inte vore för tennislegenden med samma namn. Och det är svårt att tänka sig att Spotify hade växt till det globala företaget det är idag utan Daniel Ek som frontfigur, även i medierna.

Alla dessa är bra exempel på hur ämnesexperter eller interna talespersoner kan vara ovärderliga när det gäller synlighet och positionering.

Får vi lov att bjuda på ny inspiration?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.

Hur hittar man den bästa ambassadören?

Om man tar med alla influencers, ämnesexperter och journalister i beräkningen finns det alltså otaliga potentiella partners och ambassadörer att samarbeta med.

Frågan är då: Hur hittar du den bästa?

Det finns självklart flera sätt att göra det på, men ett smart sätt är att basera sökandet på mediedata. För om du planerar att påbörja ett nytt influencer marketing-partnerskap är en del av planen troligen att använda en eller flera mediekanaler för att nå din målgrupp. Och då finns det ingen bättre plats att hämta insikter från än medierna.

Med hjälp av en medieanalys kan du identifiera och kvantifiera:

  • vilka personer som uttalar sig om ämnen som är relevanta för ditt företag
  • i vilken utsträckning de citeras i medierna
  • vilka medier och journalister som skriver om dem
  • hur mycket de engagerar sig i sociala medier
  • vilka kanaler de använder för att nå ut till sin publik

Du kan också få insikt i sentiment (är omnämnandena positiva, negativa eller neutrala), Share of Voice och deras genomslag i media (kom ihåg att när du fattar beslut om influencer marketing bör du tänka på kvalitet minst lika mycket som kvantitet).

Med alla dessa insikter till hands har du kommit en bra bit på vägen i att identifiera den bästa ambassadören för ditt företag eller din organisation.

Mät effekten av ditt arbete med influencer marketing

När du investerar tid och pengar i ett influencersamarbete bör du också mäta effekten av samarbetet och dokumentera dess framgång. Ger kommunikationen önskat resultat? Hur är responsen från följarna och publiken i de kanaler som används?

Det här kan du mäta själv om du har ett verktyg för mediebevakning och social media listening. Ett annat alternativ är att genomföra riktade medieanalyser med jämna mellanrum (till exempel månadsvis eller kvartalsvis), med fokus på de KPI:er som är viktiga för dig och verksamheten.

Genom att följa resultaten över tid kan du justera innehåll, budskap och timing för att optimera kommunikationen och förbättra resultaten.

Influencer marketing är inte ett projekt som färdigställs, utan det är en dynamisk process som kräver anpassning till förändrade trender och konsumentpreferenser. Vad du däremot kan göra är att sätta specifika mål. Och för båda dessa saker kan kommunikationsmätning vara till god hjälp.

Tänk strategiskt och insiktsbaserat

Influencer marketing har, som vi har konstaterat, visat sig vara ett effektivt verktyg för många nordiska företag – och fenomenet är här för att stanna. Om du funderar på att använda det i din verksamhet eller arbeta mer strukturerat med det är du troligen ute på rätt väg inför den framtida utvecklingen.

Men för att lyckas i det rådande medielandskapet krävs mer än att bara välja en populär profil. För att få ut mesta möjliga av din investering måste du hitta den eller de profiler som är relevanta för din verksamhet, som använder rätt mediekanaler för målgruppen och som kan marknadsföra era produkter, tjänster och budskap på ett effektivt sätt.

De företag som kommer att lyckas bäst med influencer marketing i framtiden är de som kan kombinera kreativ storytelling och autentiskt innehåll med datadrivna beslut. Kreativiteten och äktheten är upp till dig och dina samarbetspartners, men datan kan komma från medierna (både redaktionella och sociala), genom mediebevakning och analys.

Kontakta oss

Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Får vi skicka ny inspiration
till din inkorg?

Genom att registrera dig samtycker du till att få nyhetsbrev och inbjudningar till webbinarier från Retreiver. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och du kan när som helst avregistrera dig. Du kan läsa mer i vår Privacy Policy.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Ladda ner e-boken

Från mediebevakning till marknadsinsikt

Visste du att...

Du kan ladda ner alla våra blogginlägg som PDF-filer och läsa dem i lugn och ro när du har tid.