fbpx

Lösningar för detaljhandeln

Få värdefulla marknadsinsikter och ta kontroll över ditt företags anseende med insikter från mediebevakning och -analys.

Lösningar för detaljhandeln

Insikter som stärker ditt företag

Om det finns en bransch som påverkas allra mest av konkurrens, konsumenttrender och sociala medier så är det detaljhandeln. Här räcker det inte med att ha gott anseende, man måste också hålla ett vakande öga på vad som händer på marknaden.

Med hjälp av mediebevakning och -analys kan du möta den sortens utmaningar på ett effektivt sätt. Media intelligence-teknik kan ge dig viktiga insikter – i realtid – från alla världens medier och hjälpa dig att ta rätt strategiska beslut.

01

02

03

04

05

01

Ta kontroll över ditt anseende

Du som jobbar på detaljhandelsföretag vet att ert anseende är avgörande för er framgång. Att ta väl hand om och bygga upp anseendet är därför en av de viktigaste övergripande uppgifterna. Och som du vet påverkas anseenden i hög grad av det som sägs och skrivs i media.

Med hjälp av data från medierna kan du mäta och övervaka ditt företags anseende. Realtidsaviseringar hjälper dig att snabbt upptäcka negativ publicitet och gör att du kan reagera direkt på en potentiell mediekris, så att du kan skydda varumärket på ett effektivt sätt.

Läs mer om hur medieövervakning och -analys kan hjälpa dig att ta väl hand om anseendet här:

Du som jobbar på detaljhandelsföretag vet att ert anseende är avgörande för er framgång. Att ta väl hand om och bygga upp anseendet är därför en av de viktigaste övergripande uppgifterna. Och som du vet påverkas anseenden i hög grad av det som sägs och skrivs i media.

Med hjälp av data från medierna kan du mäta och övervaka ditt företags anseende. Realtidsaviseringar hjälper dig att snabbt upptäcka negativ publicitet och gör att du kan reagera direkt på en potentiell mediekris, så att du kan skydda varumärket på ett effektivt sätt.

Läs mer om hur medieövervakning och -analys kan hjälpa dig att ta väl hand om anseendet här:

Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier

Bevakning och analys av sociala medier

Detaljerad analys och inblick i medielandskapet

Effektiv hantering av sociala medier

02

Bevaka trender och konkurrenter

Få branscher påverkas som sagt så mycket av konsumenttrender och konkurrens som detaljhandeln. De företag som lyckas är de som kan uppfylla behoven när de uppstår – och göra det bättre än konkurrenterna. Det finns trender som är kopplade till årstider eller högtider och de är lätta att förutspå. Andra dyker upp helt apropå, som en blixt från klar himmel.

Med media intelligence kan du upptäcka nya trender tidigt och få en bättre förståelse för vad konsumenterna vill ha så att du snabbt kan ta vara på möjligheter. Det hjälper dig också att hålla ett öga på dina konkurrenter, jämföra Share of Voice och sentiment vilka medier eller regioner som visar störst intresse för vissa varumärken eller teman.

Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig med trendspaning och konkurrentinsikter här:

Få branscher påverkas som sagt så mycket av konsumenttrender och konkurrens som detaljhandeln. De företag som lyckas är de som kan uppfylla behoven när de uppstår – och göra det bättre än konkurrenterna. Det finns trender som är kopplade till årstider eller högtider och de är lätta att förutspå. Andra dyker upp helt apropå, som en blixt från klar himmel.

Med media intelligence kan du upptäcka nya trender tidigt och få en bättre förståelse för vad konsumenterna vill ha så att du snabbt kan ta vara på möjligheter. Det hjälper dig också att hålla ett öga på dina konkurrenter, jämföra Share of Voice och sentiment vilka medier eller regioner som visar störst intresse för vissa varumärken eller teman.

Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig med trendspaning och konkurrentinsikter här:

Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier

Bevakning och analys av sociala medier

03

Ta kontroll över alla kanaler

Köparens resa är komplex och för många detaljhandelsföretag innebär det att man behöver ha en konsekvent och närapå konstant närvaro i både online- och offlinekanaler. Men att hålla reda på och dokumentera effekterna av kommunikationen i alla kanaler är ofta en rejäl utmaning.

Genom mediebevakning och -analys kan du mäta hur din kommunikation presterar i alla kanaler – webben, print, teve, radio, podcast och sociala medier. Det ger dig full kontroll över din närvaro och genomslagskraften.

Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att hålla koll på samtliga kanaler här:

Köparens resa är komplex och för många detaljhandelsföretag innebär det att man behöver ha en konsekvent och närapå konstant närvaro i både online- och offlinekanaler. Men att hålla reda på och dokumentera effekterna av kommunikationen i alla kanaler är ofta en rejäl utmaning.

Genom mediebevakning och -analys kan du mäta hur din kommunikation presterar i alla kanaler – webben, print, teve, radio, podcast och sociala medier. Det ger dig full kontroll över din närvaro och genomslagskraften.

Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att hålla koll på samtliga kanaler här:

Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier

Bevakning och analys av sociala medier

Detaljerad analys och inblick i medielandskapet

Effektiv hantering av sociala medier

04

Målrikta din influencer-marknadsföring

De positiva effekterna av influencer-marknadsföring kan vara enorma och väl värda investeringen – om du jobbar med rätt influencers. De personer du väljer som ambassadörer för ditt varumärke bör vara relevanta för din målgrupp och leverera budskap som har effekt.

Genom mediebevakning och -analys kan du identifiera vilka influencers som passar bäst för ditt företag och använda dem för att nå ut bredare – till en publik som redan har förtroende för personerna.

Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan stärka din insats inom influencer-marknadsföring här:

De positiva effekterna av influencer-marknadsföring kan vara enorma och väl värda investeringen – om du jobbar med rätt influencers. De personer du väljer som ambassadörer för ditt varumärke bör vara relevanta för din målgrupp och leverera budskap som har effekt.

Genom mediebevakning och -analys kan du identifiera vilka influencers som passar bäst för ditt företag och använda dem för att nå ut bredare – till en publik som redan har förtroende för personerna.

Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan stärka din insats inom influencer-marknadsföring här:

Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier

Bevakning och analys av sociala medier

Detaljerad analys och inblick i medielandskapet

Effektiv hantering av sociala medier

05

Trimma din arbetsinsats i sociala medier

Ett populärt och effektivt sätt att kommunicera med konsumenter är genom sociala medier. Det är därför många företag investerar tid och resurser i sociala medier – både för marknadsföring och som en del av kundservice. Ju fler kanaler, desto större blir den insats som krävs för att lyckas.

Som tur är finns det bra digitala verktyg som gör arbetet med sociala medier enklare. Media intelligence kan hjälpa dig, oavsett om det handlar om att få en mer effektiv hantering (schemalägga innehåll, publicera, dela med medarbetare, utvärdera resultat etc.) av alla era sociala mediekanaler, att bli bättre på att fånga upp kommentarer om företaget och produkterna eller ge bättre kundservice.

Läs mer om hur automatiserad mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att effektivisera och trimma din arbetsinsats här:

Ett populärt och effektivt sätt att kommunicera med konsumenter är genom sociala medier. Det är därför många företag investerar tid och resurser i sociala medier – både för marknadsföring och som en del av kundservice. Ju fler kanaler, desto större blir den insats som krävs för att lyckas.

Som tur är finns det bra digitala verktyg som gör arbetet med sociala medier enklare. Media intelligence kan hjälpa dig, oavsett om det handlar om att få en mer effektiv hantering (schemalägga innehåll, publicera, dela med medarbetare, utvärdera resultat etc.) av alla era sociala mediekanaler, att bli bättre på att fånga upp kommentarer om företaget och produkterna eller ge bättre kundservice.

Läs mer om hur automatiserad mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att effektivisera och trimma din arbetsinsats här:

Bevakning och analys av sociala medier

Detaljerad analys och inblick i medielandskapet

Effektiv hantering av sociala medier

ladda ner guide

Så skapar du en strategi för sociala medier

Användningen av sociala medier är ett effektivt sätt att nå din målgrupp – oavsett om det handlar om att stärka varumärket, förbättra kundservicen eller öka försäljningen. För att säkerställa bästa möjliga effekt bör du skapa en strategi innan du påbörjar arbetet. Ladda ner vår 7-stegsguide till en framgångsstrategi för sociala medier.

AWARDS

Prisbelönta lösningar

Vi är särskilt glada när våra lösningar prisas för sina resultat. Se vår översikt över prisbelönta lösningar.

Case

Kontakta oss

Kontakta oss för att höra mer om hur våra lösningar för mediebevakning och analys kan stärka din detaljhandelsverksamhet.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration om spännande webinars, whitepapers och intressanta case. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.

Ladda ner guide

Så skapar du en strategi för sociala medier

Får vi skicka ny inspiration
till din inkorg?

Genom att registrera dig samtycker du till att få nyhetsbrev och inbjudningar till webbinarier från Retreiver. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och du kan när som helst avregistrera dig. Du kan läsa mer i vår Privacy Policy.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt