fbpx

Nordens ledande aktör inom medieintelligens

Infomedia omsätter det kaotiska medielandskapet till insikter som stärker våra kunders strategiska insatser inom olika affärsområden, marknader och regioner.

Våra tjänster

Människor, omfattande data och avancerad teknik är ingredienserna i våra lösningar. Vi erbjuder allt som behövs för att navigera i ett snårigt medielandskap. Lokalt, regionalt och globalt.

Vi får kommunikation att förändra världen

Kommunikation kan störta regimer, avgöra val och skapa ikoniska varumärken. Rätt kommunikation vid rätt tidpunkt och på rätt plats kan vinna marknadsandelar, manifestera ett varumärke, höja omsättningen och minska risker.

Men med 350 000 tweets i minuten, 30 000 timmars nya YouTube-videor i timmen och över två miljoner nya onlineartiklar per dygn har det aldrig varit svårare att behålla överblicken – och samtidigt har det aldrig varit enklare att mäta det som går snett.

Infomedia är den strategiska partner som omsätter kaotiska mediebilder i överblick, insikter och rådgivning som leder till handling och resultat.

AWARDS

Prisbelönta lösningar

Vi är särskilt glada när våra lösningar prisas för sina resultat. Här är en översikt över Infomedia-lösningar som har prisats för värdet de skapar för våra kunder.

Vår historia

2002

Infomedia grundas

Infomedia grundas den 19 december 2002, när datorer och internetanslutning börjar bli allt vanligare i det genomsnittliga danska hushållet. Som ett joint venture mellan JP/Politikens Hus och Berlingske Officin, två av de största medieutgivarna i Danmark, byggs Infomedia på en stabil grund av mediaerfarenhet och höga standarder för redaktionella principer.
2002
2006

Infomedia köper A'jour Klip

Infomedia stärker sin marknadsposition genom köpet av A’jour Klip Gruppen A/S, en av Danmarks äldsta leverantörer av mediebevakning. Genom köpet av A’jour Klip blir Infomedia nu en fullserviceleverantör av alla tjänster inom mediebevakning.
2006
2009

Infomedia köper Cision Danmark

Infomedia fortsätter att expandera och köper Cision Danmark A/S, som är en av världens ledande leverantörer av mediesökning, mediebevakning och medieanalyser. Syftet med köpet är att stärka sin marknadsposition i Danmark.
2009
2012

Infomedia köper Infopaq

Infomedia tar över Infopaqs danska verksamhet och genomför därmed en betydande expansion av antalet nyhetskällor som kan levereras digitalt från danska medier.

2012
2018

Infomedia köper Opoint Technology

Infomedia vill expandera internationellt och köper upp Opoint Technology med huvudkontor i Oslo. Företaget är den globalt ledande teknologiplattformen för crawling av online-medieinnehåll. Detta stärker markant Infomedias marknadsposition och ger tillgång till stora internationella kunder.
2018
2019

Infomedia köper M-Brains verksamhet i Sverige, Norge och Estland

Infomedia köper M-Brains mediebevakningsverksamhet i Norge och Sverige samt en produktionsenhet i Estland. Genom detta förvärv får Infomedia en bredare och djupare mediebevakning i Norden samt en kundbas på 1 000 nordiska företag, vilket innebär att det totala antalet nordiska kunder överstiger 3 000 och att 100 nya kollegor tillkommer.
2019
2022

Infomedia köper 23% av MediaCatch

Infomedia köper in sig i tech-startup-företaget MediaCatch och deras programvaruplattform, som representerar nästa generation mediebevakningsteknologi med specialisering inom ljud och bilder. Teknologin bygger på AI och kan användas för bevakning och identifiering av text, logotyper, objekt, ansikten, känslor, kön, ålder etc. på olika kanaler såsom podcasts, YouTube, streamingtjänster och sociala medier.
2022
2023

Infomedia öppnar kontor i Finland

I takt med att antalet stora nordiska kunder ökar, ökar också behovet av Infomedias närvaro i Norden. Infomedia öppnar därför ett kontor i Helsingfors.

2023
Vår historia

Från sax och kuvert till appar och AI

Varenda dag dammsuger vi hundratusentals medier och hittar fler än tre miljoner redaktionella artiklar som vi levererar till fler än 100 000 företag och organisationer världen över. Vi är en ledande aktör inom medieintelligens.

Vi var först i Norden med att digitalisera traditionella pressklipp. Från sax och bruna kuvert med posten till att leverera Mediebevakning digitalt per e-post, i appar och portaler.

I dag har det dagliga övervakningsmejlet kompletterats med avancerade instrumentpaneler, omfattande medieanalyser, AI-teknik och erfarna analytiker och rådgivare, som kan omsätta de många insikterna i åtgärder så att våra kunder kan uppnå resultat.

Våra enorma mängder mediedata, ny teknik och erfarna specialister gör oss till en tongivande aktör på marknaden och en föredragen strategisk partner för våra kunder.

Vårt DNA

Data + teknik + hjärna

Med hjälp av ett överflöd av data, avancerad teknik och erfarna specialister övervakar och tolkar vi allt som sägs och skrivs i alla medier världen över.

Omfattande data

Vi dammsuger tusentals medier varje dag och har enorma mängder data från medier.

Ny teknik

Vi började med sax och bruna kuvert, och idag arbetar vi 100 procent digitalt och med artificiell intelligens.

Skarpa hjärnor

Vi är cirka 250 medarbetare på fyra kontor i Norden. Tillsammans hjälper vi några av de största organisationerna.

Ägare

Infomedia ägs av JP/Politikens Hus och Berlingske Media. Båda är några av de ledande medieföretagen i Norden. Tillsammans står de bakom ett stort antal nyhetsmedieförlag, veckotidningar och nischmedier.

Dotterbolag

Infomedia är 100% ägare av Opoint som är världens ledande leverantör av online-nyhetsdata och global nyhetsbevakningteknologi. Via Opoint erbjuder vi både global nyhetsbevakning online och ett globalt mediearkiv med +7 miljard nyhetsartiklar från mer än 178 000 nyhetsmedier över hela världen.

Starka, globala partnerskap

AMEC är ett internationellt organ för mätning och utvärdering av kommunikation. Den representerar organisationer och yrkesverksamma som levererar medieanalyser och kommunikationsforskning. AMEC har fler än 160 medlemmar i 86 länder över hela världen, bland annat Infomedia.

 

FIBEP är världens största organisation inom medieintelligens med över 130 företagsmedlemmar från fler än 60 länder, bland annat Infomedia. Organisationen och dess medlemmar fokuserar på lösningar inom Mediebevakning, medieanalys, PR-distribution, journalistdatabaser samt konsulttjänster och SaaS-plattformar.

Alla företag har ett ansvar för att skapa en mer hållbar framtid. Inklusive Infomedia. Därför är vi en del i FN:s Global Compact, där vi tillsammans med fler än 10 000 andra företag tar vårt samhällsansvar på allvar. 

Press Database and Licensing Network (PDLN) är en sammanslutning som representerar organisationer som ägs eller kontrolleras av utgivare som licensierar eller levererar tidnings-, tidskrifts- och webbmaterial till Mediebevakning, pressklipp och pressrevisionstjänster. PDLN har 27 medlemmar i 23 länder. Bland annat Infomedia.

Våra kontor

Sverige

Stockholm

Infomedia Sweden AB
Lästmakargatan 13,
111 44 Stockholm

+46 20 150 050
support@infomedia.se

DanmarK

Köpenhamn

Infomedia A/S
Pilestræde 55, 3. sal
1112 København K

+45 88 77 33 00
support@infomedia.dk

Danmark

Aarhus

Infomedia A/S
Søndergade 44
8000 Aarhus C

+45 88 77 33 00
support@infomedia.dk

Norge

Oslo

Infomedia Norge AS
Stortorvet 10
0155 Oslo

+47 21 56 97 50
support@infomedia.no

Estland

Tallinn

Infomedia OÜ
Lõõtsa 8,
11415 Tallinn

info@infomedia.eu

FINLAND

Helsinki

Infomedia Finland Oy
c/o Kraftvaerk Finland Oy
Lintulahdenkatu 10, 5th floor
00500 Helsinki

info@infomedia.fi

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration om spännande webinars, whitepapers och intressanta case. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt