Lösningar för
offentlig sektor
Skydda ditt anseende och stärk din kommunikation i alla kanaler med insikter från mediebevakning och -analys.
Förbättra kommunikationen med medieinsikter
Effektiv kommunikation är avgörande för att bygga förtroende, informera och skydda en organisations anseende. Det handlar om att vara tydlig, formulera trovärdiga budskap och använda rätt kanaler vid rätt tidpunkt.
Mediebevakning och -analys kan vara ett oumbärligt verktyg i organisationens kommunikationsarbete. En bra leverantör av mediebevakningslösningar erbjuder en komplett bevakning av redaktionella och sociala medier, och kan skräddarsy en lösning som uppfyller era behov och ger dig kraft i ditt arbete.
01
02
03
04
05
01
Mät effekten av era PR-insatser
Organisationer inom offentlig sektor har lite annorlunda utmaningar än de i det privata näringslivet. Till exempel ställer skattebetalarna mycket höga krav på transparens och kommunikation, och organisationerna är mer beroende av allmänhetens förtroende för det arbete som görs. Därför investerar många offentliga verksamheter både tid och resurser i sitt PR- och kommunikationsarbete. Och det är viktigt att kunna mäta och utvärdera effekterna av insatserna.
Mediebevakning och -analys ger dig detaljerade insikter om hur effektiva dina budskap är genom att mäta engagemang, sentiment och räckvidd. Det är insikter som du kan använda när du justerar din kommunikationsstrategi för att få bättre resultat – och för att dokumentera effekterna av din insats.
Läs mer om hur kommunikationsmätning kan ge dig kraft i ditt arbete här:
Organisationer inom offentlig sektor har lite annorlunda utmaningar än de i det privata näringslivet. Till exempel ställer skattebetalarna mycket höga krav på transparens och kommunikation, och organisationerna är mer beroende av allmänhetens förtroende för det arbete som görs. Därför investerar många offentliga verksamheter både tid och resurser i sitt PR- och kommunikationsarbete. Och det är viktigt att kunna mäta och utvärdera effekterna av insatserna.
Mediebevakning och -analys ger dig detaljerade insikter om hur effektiva dina budskap är genom att mäta engagemang, sentiment och räckvidd. Det är insikter som du kan använda när du justerar din kommunikationsstrategi för att få bättre resultat – och för att dokumentera effekterna av din insats.
Läs mer om hur kommunikationsmätning kan ge dig kraft i ditt arbete här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
02
Koordinera olika kanaler
Medielandskapet breddas ständigt, och för många organisationer innebär det att de måste vara närvarande och aktiva i fler, och andra, kanaler än tidigare. Ju fler kanaler, desto mer arbete krävs för att hålla sin linje och ständigt behålla överblicken över kommunikationen.
Mediebevakning och -analys kan täcka såväl print, online och sociala medier som tv, radio och podcasts, och gör uppgiften enklare. Med den här typen av verktyg till hjälp kan du hela tiden ha en överblick över din mediebevakning och koordinera budskap mellan olika kanaler.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att koordinera er kommunikation:
Medielandskapet breddas ständigt, och för många organisationer innebär det att de måste vara närvarande och aktiva i fler, och andra, kanaler än tidigare. Ju fler kanaler, desto mer arbete krävs för att hålla sin linje och ständigt behålla överblicken över kommunikationen.
Mediebevakning och -analys kan täcka såväl print, online och sociala medier som tv, radio och podcasts, och gör uppgiften enklare. Med den här typen av verktyg till hjälp kan du hela tiden ha en överblick över din mediebevakning och koordinera budskap mellan olika kanaler.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att koordinera er kommunikation:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Bevakning och analys av sociala medier
03
Stoppa felaktig information
Felaktig information och falska nyheter hotar att påverka allmänhetens förtroende för verksamheten. Idag dyker stora volymer av innehåll upp i ett rasande tempo i sociala och redaktionella medier runt om i världen och det är närapå omöjligt att överblicka flödet. Eller?
Media intelligence-teknik kan hjälpa dig att upptäcka och spåra spridningen av falsk information om din organisation – så att du kan agera och ta kontroll över kommunikationen direkt. Avancerade algoritmer och realtidsdata ser till att du snabbt kan bemöta osanningar och svara på frågor för att ni ska fortsätta att ha allmänhetens förtroende.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att stoppa spridningen av felaktig information här:
Felaktig information och falska nyheter hotar att påverka allmänhetens förtroende för verksamheten. Idag dyker stora volymer av innehåll upp i ett rasande tempo i sociala och redaktionella medier runt om i världen och det är närapå omöjligt att överblicka flödet. Eller?
Media intelligence-teknik kan hjälpa dig att upptäcka och spåra spridningen av falsk information om din organisation – så att du kan agera och ta kontroll över kommunikationen direkt. Avancerade algoritmer och realtidsdata ser till att du snabbt kan bemöta osanningar och svara på frågor för att ni ska fortsätta att ha allmänhetens förtroende.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att stoppa spridningen av felaktig information här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Bevakning och analys av sociala medier
04
Upptäck kriser snabbt och ta kontroll
Ett gott anseende är något av det absolut viktigaste för en offentlig organisation, så det måste både vårdas och skyddas. Men en kris kan uppstå även om man gör allt rätt och det enda som kan hjälpa er att återta kontrollen under en mediastorm, är effektiv kriskommunikation. Det handlar om att få överblick över situationen, välja rätt kommunikationskanaler och ta fram trovärdiga budskap.
Med ett verktyg för mediebevakning i alla kanaler blir det jobbet mycket enklare. Media intelligence kan hjälpa dig att snabbt identifiera en kris så att du kan ta kontroll över situationen. Du kan också få användbara insikter, både under och efter krisen, som hjälper dig att välja rätt kommunikationskanaler och budskap för att kunna vinna tillbaka allmänhetens förtroende.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att hantera kriser här:
Ett gott anseende är något av det absolut viktigaste för en offentlig organisation, så det måste både vårdas och skyddas. Men en kris kan uppstå även om man gör allt rätt och det enda som kan hjälpa er att återta kontrollen under en mediastorm, är effektiv kriskommunikation. Det handlar om att få överblick över situationen, välja rätt kommunikationskanaler och ta fram trovärdiga budskap.
Med ett verktyg för mediebevakning i alla kanaler blir det jobbet mycket enklare. Media intelligence kan hjälpa dig att snabbt identifiera en kris så att du kan ta kontroll över situationen. Du kan också få användbara insikter, både under och efter krisen, som hjälper dig att välja rätt kommunikationskanaler och budskap för att kunna vinna tillbaka allmänhetens förtroende.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att hantera kriser här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Bevakning och analys av sociala medier
05
Höj tempot på er digitaliseringsresa
Digitaliseringen har varit i fokus de senaste åren och ingenting tyder på att trenden kommer att vända den närmaste tiden. Detta gäller kanske särskilt för offentlig verksamhet, som i högre grad än andra måste förhålla sig till regeringens digitaliseringsstrategi. Men vad innebär digitaliseringen för organisationer inom offentlig sektor, rent praktiskt?
Det kan till exempel handla om att använda sig av media intelligence på flera avdelningar inom organisationen; när PR- och kommunikationsavdelningen vill mäta och utvärdera effekterna av sitt arbete, när HR-avdelningen söker kandidater till nya tjänster eller när ledningen behöver strategiska insikter. Då kan mediebevakning och -analys göra stor nytta och dessutom stötta målet att öka digitaliseringen.
Läs mer om möjligheterna med digitala lösningar för mediebevakning och -analys här:
Digitaliseringen har varit i fokus de senaste åren och ingenting tyder på att trenden kommer att vända den närmaste tiden. Detta gäller kanske särskilt för offentlig verksamhet, som i högre grad än andra måste förhålla sig till regeringens digitaliseringsstrategi. Men vad innebär digitaliseringen för organisationer inom offentlig sektor, rent praktiskt?
Det kan till exempel handla om att använda sig av media intelligence på flera avdelningar inom organisationen; när PR- och kommunikationsavdelningen vill mäta och utvärdera effekterna av sitt arbete, när HR-avdelningen söker kandidater till nya tjänster eller när ledningen behöver strategiska insikter. Då kan mediebevakning och -analys göra stor nytta och dessutom stötta målet att öka digitaliseringen.
Läs mer om möjligheterna med digitala lösningar för mediebevakning och -analys här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Bevakning och analys av sociala medier
5 min. lästid
Så skapar mediebevakning värde för hela organisationen
Mediebevakning och medieanalys har traditionellt sett varit begränsat till PR- och kommunikationsavdelningar. De potentiella affärsmöjligheterna med mediebevakning är dock betydligt mer omfattande än så och mediebevakning kan vara värdefullt för långt fler än bara PR & Kommunikation. I det här blogginlägg får du exempel på olika avdelningars behov och mål samt hur mediebevakning och medieinsikter konkret kan skapa värde.
Prisbelönta lösningar
Vi är särskilt glada när våra lösningar prisas för sina resultat. Se vår översikt över prisbelönta lösningar.
Case
Postkodlotteriet
Grand Départ – Tour De France
Institutt for Samfunnsforskning
Postkodlotteriet
Mediebevakning och medieanalyser ger Postkodlotteriet en bättre överblick och djupare insikt.
Grand Départ – Tour De France
Institutt for Samfunnsforskning
Kontakta oss
Kontakta oss för att höra mer om hur våra lösningar för mediebevakning och analys kan stärka din offentliga verksamhet.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration om spännande webinars, whitepapers och intressanta case. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.