Vad ingår i mediebevakningen?
Mediebevakningen följer det som sägs och skrivs i media om det som är viktigt för er. Den kan användas för att bevaka allt från omnämnanden av ert företag/er organisation eller era produkter till politiska kampanjbudskap. Du kan också välja att hålla koll på omnämnanden om konkurrenterna och nyheter eller nyanställningar i er bransch.
Ja, det är faktiskt bara fantasin som sätter gränserna för vad en mediebevakningstjänst ska innehålla. Som kund bestämmer du själv vilka sökord och kriterier som är relevanta för er – alltså vad som ska definiera just er bevakning.
Hos oss på Infomedia skräddarsys varje enskild mediebevakning för att garantera att den passar behoven så exakt som möjligt och blir ett verktyg som ger korrekta och relevanta insikter.
Vilka källor täcks av mediebevakningen?
Det skiljer sig åt från leverantör till leverantör. En mediebevakningstjänst från Infomedia kan omfatta allt från rikstäckande medier till lokaltidningar, facktidningar, radio, tv, podcasts, alla nyhetskällor på webben och sociala medier. Vi kan till och med bevaka artiklar som ligger bakom betalväggar.
Eftersom Infomedia finns i hela Norden och har samarbetspartners världen över, kan vi också erbjuda en bred internationell täckning. Allt det här kan du få om du vill, men du avgör själv om du vill bevaka alla medier – gå både brett och på djupet – eller bara de som är viktigast för dig och din organisation.
Mediebevakning – vägen till insikt. Hur mediebevakning och insikt i mediedata skapar värde för hela din organisation.
Hur vill du ta emot din mediebevakning? Och hur ofta?
Du får din mediebevakning i ett format som passar dig och i en frekvens som är rätt för dina behov.
Så här kan din mediebevakning levereras:
- I ett dagligt e-postmeddelande som ger dig en översikt över alla omnämnanden, varje morgon eller löpande under dagen så ofta du vill – du bestämmer frekvensen.
- Som ett e-postmeddelande varje gång ett nytt omnämnande publiceras.
- I mobilappen, där aviseringar håller dig uppdaterad i realtid när nya omnämnanden publiceras.
- I vår mediebevakningsportal. Här kan du logga in och få tillgång till alla omnämnanden i mediebevakningen, söka efter specifika artiklar, tagga och dela artiklar med kollegor, skapa medierapporter, se statistik och få full kontroll.
Vilka har användning för mediebevakning?
Både stora och små företag och organisationer har nytta av mediebevakning.
För vissa räcker det med ett enkel upplägg där mediebevakningen följer t.ex. omnämnanden av varumärket, medan andra använder mediebevakningen för hela företaget eller organisationen.
Mediebevakning är ett oumbärligt verktyg på en PR- och kommunikationsavdelning, men andra avdelningar har också stor användning av bevakningen.
För PR- och kommunikationsavdelningen är det extremt viktigt att ha koll på omnämnanden om företaget eller organisationen, och i vilka sammanhang en talesperson nämns. Bevakningen berättar också om saker som räckvidden hos pressmeddelanden och budskap – och många andra frågor och områden, som kan påverka ett anseende.
Det är vanligt att PR- och kommunikationsavdelningar behöver meddelas i samma sekund som en artikel publiceras, så att de kan agera direkt när det behövs.
Mediebevakning är närapå ett måste för dem men kan vara ett värdefullt verktyg för alla avdelningar på ett företag eller i en organisation. Här är några exempel:
Ledningen
För ledande befattningshavare erbjuder vi en veckovis Excecutive Summary med en sammanfattning av utvalda ärenden från föregående vecka. Detta är ett skräddarsytt nyhetsbrev som ger ledningen en överblick över de viktigaste händelserna.
Marknadsavdelningen
Marknadsavdelningen får en inblick i vad kunderna tycker om t.ex. era produkter, tjänster, varumärken eller kampanjer. Detta hjälper er att skapa innehåll och ta fram budskap som baseras på fakta snarare än magkänsla. Dessutom kan mediebevakningen kompletteras med en medieanalys som ger avdelningen ännu fler värdefulla insikter.
Säljavdelningen
En bra mediebevakningstjänst hjälper säljavdelningen att kartlägga nya affärsmöjligheter och hitta leads, så att ni kan ligga steget före konkurrenterna.
Affärsutveckling
Mediebevakningen kan fånga nya trender eller bevaka vad era konkurrenter säger och gör. Bevakningen kan t.ex. hitta ny information och kunskap om vad det är som som gör era produkter och tjänster unika.
Offentlig sektor
På Infomedias kundlista hittar du några av Sveriges största offentliga verksamheter. Därför är vi väl medvetna om att effektiv kommunikation är en annan sak hos dem än hos stora privata företag. Eftersom vi kan sätta upp olika profiler inom samma bevakning, kan den anpassas till olika avdelningar – t.ex. en profil för PR- och kommunikation och en annan för ledningen.
Så skapar mediebevakning och medieanalys en överblick och insikter för Postkodlotteriet
Vad kostar mediebevakning?
Priset på mediebevakning varierar ganska kraftigt. Det är många olika faktorer som är med och bestämmer vilken mediebevakningstjänst som är bra och rätt för en kund. Och vi anpassar den efter varje kunds specifika behov.
Vad är t.ex. affärskritiskt och när är det relevant och nödvändigt att få mediebevakningen levererad? Ska det göras löpande eller kl. 06.00 varje morgon? Finns det behov av omfattande bevakning av vissa frågor och teman? Eller ska bevakningen bara fånga upp omnämnanden av företagets eller organisationens namn?
Du kan så klart välja en standardinstallation och finjustera den över tid om du vill börja med en “klassisk mediebevakning”.
Det är lätt att komma igång med mediebevakning till ett bra pris. Våra enklaste standardinställningar kostar från 4 000 SEK per månad. När behoven förändras hjälper vi dig att utöka och anpassa tjänsten så att din mediebevakning ger dig precis det du och dina kollegor behöver.
Vill du höra mer om vår medietäckning och verktyg för mediebevakning?
Läs också
Vill du veta mer om mediebevakning?
Vi hjälper dig gärna att identifiera behov, utmaningar och möjligheter inom mediebevakning.