Vad är mediebevakning? Och vad kostar det? Få svaret här

Post Author

Stine Grandjean-Thomsen
Commercial Lead - Media Services

Mediebevakning ger dig en översikt över de medieomnämnanden som är relevanta för dig och ditt arbete. Här får du en överblick över vad mediebevakning är, vem som har nytta av den och vad mediebevakning kostar.

Vad innehåller mediebevakningen?

Mediebevakningen följer vad som sägs och skrivs i media om det som är viktigt för dig. Det kan bevaka omnämnanden av er egen verksamhet, politiska budskap eller mediebevakning av era konkurrenter eller produkter. Mediebevakningen kan också hålla dig uppdaterad på till exempel branschnytt och nyanställda.

Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för vad din mediebevakning ska innehålla. Det är du själv som bestämmer vilka sökord eller andra kriterier som ska ligga till grund för vad vi ska söka på åt dig.

På Infomedia skräddarsyr vi varje enskild mediebevakning. Vi ser till att din mediebevakning blir så exakt som möjligt och blir ett verktyg som ger en riktig och relevant insikt.

Vilka källor täcker mediebevakningen?

De olika mediebevakningarna har ett stort urval av medier som bevakas. Mediebevakningen från Infomedia omfattar allt från rikstäckande till lokaltidningar, facktidningar och alla nyhetskällor på webben. Vi erbjuder även artiklar som ligger bakom betalväggar.

Vi täcker också radio, tv och podcasts. Dessutom bevakar vi social media. Genom våra avdelningar i Norden och samarbetspartners i världen, kan vi också erbjuda en bred internationell täckning. Du kan själv välja de viktigaste medierna för din mediebevakning.

5 tips för den bästa mediebevakningen

Hur tar du emot din mediebevakning?

Du kan få mediebevakningen i det format som passar bäst för dig och i den frekvens som passar dina behov.

Du kan välja att få mediebevakningen levererat:

  • I ett dagligt e-postmeddelande med mediebevakning som ger dig en översikt över alla omnämnanden varje morgon eller löpande under dagen i önskade frekvenser
  • Som ett e-postmeddelande varje gång ett nytt omnämnande publiceras
  • I mobilappen, där aviseringar håller dig uppdaterad i realtid när nya omnämnanden publiceras
  • I vår mediebevakningsportal. Här kan du logga in och få tillgång till alla omnämnanden i mediebevakningen. I portalen kan du söka efter specifika artiklar, tagga viktiga frågor, dela artiklar med kollegor, skapa medierapporter, extrahera statistik och ha full kontroll över omnämnanden.

Vem kan använda mediebevakning?

Både stora och små företag och organisationer har nytta av mediebevakning.

För vissa räcker det med en enkel uppsättning där mediebevakningen håller ett öga på till exempel omnämnanden av varumärket, medan andra använder mediebevakningen för hela företaget eller organisationen.

Mediebevakning är ett oumbärligt verktyg på en PR- och kommunikationsavdelning, men det används också i stor utsträckning av andra i verksamheten.

För PR- och kommunikationsavdelningen är det viktigt att ha koll på när företaget eller talespersonerna omnämns. Men också i vilken utsträckning pressmeddelanden och budskap når ut – och alla andra ämnen, som kan påverka ert företags rykte.

PR- och kommunikationsavdelningen behöver ofta meddelas omedelbart när artiklar publiceras, så att de kan agera vid behov.

Mediebevakning kan också vara ett värdefullt verktyg för andra i branschen, till exempel:

Ledningen

För ledande befattningshavare erbjuder vi en veckovis Excecutive Summary med en sammanfattning av utvalda ärenden från föregående vecka. Detta är ett skräddarsytt nyhetsbrev som ger ledningen en överblick över de viktigaste händelserna.

Marknad

Marknadsavdelningen kan få insikt i hur kunderna svarar på era produkter, varumärken och kampanjer. Detta gör att du kan skapa innehåll och budskap baserat på fakta snarare än magkänsla. Dessutom kan du toppa mediebevakningen med en medieanalys som ger ytterligare insikter.

Försäljningsavdelningen

Försäljningsavdelningen kan med rätt mediebevakning kartlägga nya affärsmöjligheter och hitta leads, så att ni kan ligga steget före konkurrenterna.

Affärsutveckling

Mediebevakningen kan fånga nya trender eller bevaka vad era konkurrenter säger och gör. Den kan till exempel hitta ny information och kunskap om det som gör deras produkter och tjänster unika.

Offentlig sektor

Infomedias kundlista innehåller några av Sveriges största offentliga institutioner. Vi vet också att här sker effektiv kommunikation på andra villkor än vad som gäller i de största privata företagen. Vi kan sätta upp olika profiler inom samma bevakning. Det innebär att bevakningen kan anpassas till verksamhetens olika delar.

Vill du höra mer om vår medietäckning och verktyg för mediebevakning?

Vad kostar mediebevakning?

Priset på mediebevakning varierar. Behovet kan sträcka sig från enkel varumärkesbevakning till stora och komplexa uppsättningar. Hur som helst hjälper vi dig att hitta den bästa lösningen för er.

Det är lätt att komma igång med mediebevakning till ett bra pris. Våra enklaste standardinställningar kostar från 4 000 SEK per månad. När era behov förändras hjälper vi dig att bygga vidare på alla tjänster du vill ha.

Vill du veta mer om mediebevakning?

Vi hjälper dig gärna att identifiera behov, utmaningar och möjligheter inom mediebevakning.

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy

5 tips för den bästa mediebevakningen

Boka en demo av vår mediebevakning