FÖRSÄLJNING
Lösningar för försäljningsavdelningar
Optimera din försäljningsstrategi och håll koll på dina konkurrenter och din målgrupp med insikter från mediebevakning.
Lösningar för försäljning
Stärk din försäljningsprocess med marknadsinsikter i realtid
Lyckade försäljningsprocesser kännetecknas ofta av smidighet och kunskap. Aktuella och relevanta marknadsinsikter är avgörande för dig som vill hålla jämna steg med konkurrenterna, identifiera målgruppens behov och hitta nya försäljningsmöjligheter.
Därför kan mediebevakning och -analys vara ett oumbärligt verktyg för att optimera din försäljningsstrategi och vinna marknadsandelar. En bra leverantör av mediebevakning erbjuder bevakning av alla redaktionella och sociala medier och kan skräddarsy en lösning för just dina behov – en lösning som stärker ditt försäljningsteam.
01
02
03
04
05
01
Få marknadsinsikter i realtid
Processen från första kontakt till köp eller undertecknat kontrakt ser sällan ut på precis samma sätt. Kunderna har olika preferenser och de förändras dessutom i takt med branschen. Därför är det viktigt att hänga med i utvecklingen, visa detta tydligt i dialogen med kunderna och att anpassa strategin när nya trender och behov dyker upp.
Med så många bollar i luften kan det vara en utmaning att hinna med. Men med automatiserad mediebevakning kan du få besked om när det händer något på marknaden och i media som du bör känna till – i realtid. Bevakningen håller dig uppdaterad och du kan ägna din tid åt att ta hand om dina kunder.
Läs mer om vilka insikter du kan få genom automatiserad mediebevakning och -analys här:
Processen från första kontakt till köp eller undertecknat kontrakt ser sällan ut på precis samma sätt. Kunderna har olika preferenser och de förändras dessutom i takt med branschen. Därför är det viktigt att hänga med i utvecklingen, visa detta tydligt i dialogen med kunderna och att anpassa strategin när nya trender och behov dyker upp.
Med så många bollar i luften kan det vara en utmaning att hinna med. Men med automatiserad mediebevakning kan du få besked om när det händer något på marknaden och i media som du bör känna till – i realtid. Bevakningen håller dig uppdaterad och du kan ägna din tid åt att ta hand om dina kunder.
Läs mer om vilka insikter du kan få genom automatiserad mediebevakning och -analys här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
02
Effektivisera leadsgenereringen
Det finns många sätt att hitta nya leads och det behövs fler än en metod. Men som säljare vill du förmodligen lägga så lite tid som möjligt på att leta efter nya leads och så mycket tid som möjligt på att konvertera dem.
Mediebevakning kan hjälpa dig att identifiera potentiella kunder och upptäcka försäljningsmöjligheter som du annars skulle behöva leta efter på egen hand. Genom att övervaka branschtrender och relevanta samtal i dina målgrupper på sociala medier, kan mediebevakning effektivisera leadsgenereringen så att du får mer tid till att faktiskt göra affärer.
Läs mer om hur mediebevakning kan öka din leadsgenerering här:
Det finns många sätt att hitta nya leads och det behövs fler än en metod. Men som säljare vill du förmodligen lägga så lite tid som möjligt på att leta efter nya leads och så mycket tid som möjligt på att konvertera dem.
Mediebevakning kan hjälpa dig att identifiera potentiella kunder och upptäcka försäljningsmöjligheter som du annars skulle behöva leta efter på egen hand. Genom att övervaka branschtrender och relevanta samtal i dina målgrupper på sociala medier, kan mediebevakning effektivisera leadsgenereringen så att du får mer tid till att faktiskt göra affärer.
Läs mer om hur mediebevakning kan öka din leadsgenerering här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
03
Skapa konkurrensfördelar
Försäljning är en disciplin som kräver precision. Ju mer konkurrensutsatt din marknad är, desto mer har du att vinna på att hålla ett öga på dina konkurrenters aktiviteter, produktlanseringar och marknadsposition.
Med en bra lösning för mediebevakning och -analys på plats får du omfattande och aktuell information om konkurrenterna. Insikter som hjälper dina säljare att fatta välgrundade beslut och stärker er konkurrenskraft.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att skapa konkurrensfördelar här:
Försäljning är en disciplin som kräver precision. Ju mer konkurrensutsatt din marknad är, desto mer har du att vinna på att hålla ett öga på dina konkurrenters aktiviteter, produktlanseringar och marknadsposition.
Med en bra lösning för mediebevakning och -analys på plats får du omfattande och aktuell information om konkurrenterna. Insikter som hjälper dina säljare att fatta välgrundade beslut och stärker er konkurrenskraft.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att skapa konkurrensfördelar här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Bevakning och analys av sociala medier
04
Få kunskap om målgruppens inställning
“Know your audience” är en välkänd fras i försäljningskretsar. Att känna till vad din målgrupp har för uppfattning om ditt varumärke och dina produkter kan vara helt avgörande för att de ska behålla – eller byta – inställning och för att du ska kunna ta affären i mål.
Mediebevakning och -analys ger dig insikter om tonalitet (sentiment), om ifall omnämnanden hjälper eller stjälper och en rad andra värdefulla parametrar som förbättrar din kommunikation med kunderna. Insikterna hjälper dig att möta eventuella invändningar eller att utnyttja en positiv stämning för att skapa tillit hos befintliga och potentiella kunder.
Läs mer om vilka insikter som media intelligence kan ge dig här:
“Know your audience” är en välkänd fras i försäljningskretsar. Att känna till vad din målgrupp har för uppfattning om ditt varumärke och dina produkter kan vara helt avgörande för att de ska behålla – eller byta – inställning och för att du ska kunna ta affären i mål.
Mediebevakning och -analys ger dig insikter om tonalitet (sentiment), om ifall omnämnanden hjälper eller stjälper och en rad andra värdefulla parametrar som förbättrar din kommunikation med kunderna. Insikterna hjälper dig att möta eventuella invändningar eller att utnyttja en positiv stämning för att skapa tillit hos befintliga och potentiella kunder.
Läs mer om vilka insikter som media intelligence kan ge dig här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
05
Stärk kundrelationer och öka lojaliteten
En klassisk utmaning på försäljningsavdelningar i Sverige, Norden och resten av världen är att förhindra churn/kundtapp . Med andra ord: att öka kundlojaliteten. Är det något som du och kollegorna fokuserar mycket på så kan ni ha stor nytta av mediebevakning.
Genom att bevaka det som sägs och skrivs om era nyckelkunders (eller andra intressenters) värld i medierna, kan du upptäcka situationer då de behöver din hjälp eller när det dykt upp en möjlighet som de själva inte har sett. Det ger dig möjlighet att stärka relationen med kunden, öka kundlojaliteten och – inte att förglömma – chans till merförsäljning och minskad risk för churn.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att stärka kundrelationer och öka kundlojaliteten här:
En klassisk utmaning på försäljningsavdelningar i Sverige, Norden och resten av världen är att förhindra churn/kundtapp . Med andra ord: att öka kundlojaliteten. Är det något som du och kollegorna fokuserar mycket på så kan ni ha stor nytta av mediebevakning.
Genom att bevaka det som sägs och skrivs om era nyckelkunders (eller andra intressenters) värld i medierna, kan du upptäcka situationer då de behöver din hjälp eller när det dykt upp en möjlighet som de själva inte har sett. Det ger dig möjlighet att stärka relationen med kunden, öka kundlojaliteten och – inte att förglömma – chans till merförsäljning och minskad risk för churn.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att stärka kundrelationer och öka kundlojaliteten här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Använd mediebevakning för att öka leadgenerering och försäljning
Det finns en stor potential att utveckla försäljningen genom att använda mediebevakning på ett intelligent sätt. Vad sägs till exempel om att bevaka dina viktigaste kunders omnämnanden för att ligga steget före i din dialog med dem?
Prisbelönta lösningar
Vi är särskilt glada när våra lösningar prisas för sina resultat. Se vår översikt över prisbelönta lösningar.
Case
Postkodlotteriet
Grand Départ – Tour De France
Institutt for Samfunnsforskning
Postkodlotteriet
Mediebevakning och medieanalyser ger Postkodlotteriet en bättre överblick och djupare insikt.
Grand Départ – Tour De France
Institutt for Samfunnsforskning
Kontakta oss
Kontakta oss för att höra mer om hur våra lösningar för mediebevakning och analys kan stärka din säljprocess.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration om spännande webinars, whitepapers och intressanta case. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.