Digitalt verktyg för mediebevakning
Få överblick och insikt i hela medielandskapet. Vår mediebevakning har marknadens bästa täckning och hjälper dig hålla koll på det som är relevant för dig.
fördelar med mediebevakning
Mediebevakning hjälper dig
att överblicka ett komplext
globalt medielandskap
Mediebevakning hjälper dig att överblicka ett komplext globalt medielandskap
Minska risken
Omvärldsbevakning minskar risken
Vi håller koll vad som sägs och skrivs om allt ni vill bevaka. Genom en bättre överblick och insikt i er omvärld minimerar ni risk.
Stärk ert anseende
Håll koll på ert anseende
Ert anseende är guld värt och det påverkas alltmer i media. För att agera och reagera måste ni vara informerade.
Upptäck nya trender
Upptäck nya trender och möjligheter
Med våran mediebevakning och notiser kan ni få inspiration och upptäcka nya möjligheter för verksamheten och kommunikationsarbetet.
Skapa tillväxt
Insikt i marknaden leder till tillväxt
När ni har koll på vad som händer i omvärlden kan ni lättare fatta beslut och hitta rätt väg framåt för ökad tillväxt inom er marknad.
Mediebevakning
skapar värde för alla
Mediebevakning och medieanalys har traditionellt sett varit begränsat till PR- och kommunikationsavdelningen – om företaget eller organisationen är tillräckligt stor för att ha en dedikerad sådan.
De potentiella affärsmöjligheterna med mediebevakning är dock betydligt mer omfattande än så och kan skapa värde för långt fler än bara PR & Kommunikation. Det finns faktiskt potential för alla organisationens avdelningar. Här är ett antal exempel på olika avdelningars behov och målsättningar samt hur mediebevakning och medieinsikter tillför värde.
Kommunikation & PR
För de flesta kommunikationsansvariga är en viktig del av arbetet att hålla sig uppdaterad på nyheter i syfte att kunna förbereda ledningen och styrelse på frågor som kommer upp i pressen. I en sådan roll finns det ett stort behov av att bevaka, analysera och optimera kommunikationen och anseendet.
Mediebevakning kan användas för att identifiera medier och journalister som skriver om specifika ämnen eller för att hitta relevanta intressenter. Inte endast lokalt, regionalt och nationellt, utan även internationellt – och oftast i olika medieformat såsom tryckta medier, webb, sociala medier, tv, radio och podcasts.
Fler och fler är till och med intresserade av att bevaka sina omnämnanden på deep och dark web. Detta beror inte minst på den ökande digitaliseringen och globaliseringen, vilket kräver extra uppmärksamhet på omnämnanden. Dessa börjar ofta via digitala och sociala medier, för att sedan sprida sig till övriga medietyper i en takt som aldrig tidigare skådats.
Marknadsföring och digitala kanaler
I mindre och mellanstora verksamheter har marknadsavdelningen ofta ansvar för digitala och sociala kanaler samt PR och kommunikation. Därför har de ett behov av att förstå marknader, målgrupper och medier för att kunna få insikt i vilket innehåll och vilka budskap som fungerar eller ej.
En mediebevakning som täcker omnämnanden av företaget, dess produkter, kampanjer etc. är i regel ett måste för en marknadsavdelning. Tjänsten är en nödvändighet för att marknadsavdelningen ska kunna få insikt i målgruppens upplevelse av företaget och dess produkter.
Försäljning och affärsutveckling
Det finns stor potential för affärsutveckling och sälj genom kreativ an-vändning av mediebevakning. Är du exempelvis ett företag som erbjuder städlösningar till stora företag och organisationer kan du bevaka särskilda ord som indikerar nya försäljningsmöjligheter – till exempel tillkomsten av nya företagsbyggnader, offentliga institutioner osv. Din försäljningschef kan på så sätt få överblick över nya kontaktmöjligheter, så att ni kan ligga steget före konkurrenterna i kunddialogen.
Ledning och styrelsen
Det är långt ifrån alla dagliga medieomnämnanden som är av intresse för ledningen och styrelsen. Men när omnämnanden är särskilt positiva eller negativa ökar intresset betydligt.
Det är därför helt avgörande för ledningen att ha en mediebevakning i syfte att bevaka anseendet, hantera kommunikation (både externt och internt), samt för att förebygga och hantera kriser när de uppstår. Det handlar om att identifiera de viktigaste strategiska agendorna, nyckelpersonerna, kärnbudskapen etc. och bevaka omnämnanden av dessa i olika medier, länder, regioner, varumärken och affärsenheter.
Research & Development
Att designa och utveckla marknadens bästa produkter kräver att man håller sig uppdaterad på trender både bland sin målgrupp såväl som inom nya teknologier, produktionsmetoder samt mycket mer.
Detta kräver inte minst en överblick över vad konkurrenterna och nya aktörer på marknaden gör. En global bevakning av nyckelord, till exempel konkurrenternas produkter, och branschrelaterade nyckelord i både redaktionella och sociala medier är därför ovärderliga verktyg för forskning och trendspaning.
HR
Mediebevakning och kommunikationsanalys kan hjälpa HR-ansvariga att förstå hur företagets anseende, och därmed förmågan att attrahera talang, utvecklas. Men möjligheterna med mediebevakning sträcker sig längre än så.
Stora internationella företag som har svårt att identifiera potentiella medarbetare inom specifika specialistområden kan till exempel använda mediebevakning av nyheter, bloggar, forum, sociala medier etc. tillsammans med avancerade söksträngar med specifika nyckelord för att hitta den eftertraktade kompetensen effektivare än något rekryteringsföretag.
De rekryteringsansvariga kan även använda mediebevakning för att verifiera fakta om nya medarbetare och deras anseende från tidigare anställningar.
Byråer och konsulter
Det är viktigt för byråer och konsulter att alltid vara nära sina kunder och förstå utmaningarna de möter i sitt dagliga arbete. Genom att bevaka nyckelord, talespersoner och ämnen i olika mediekanaler kan konsulterna identifiera förändringar på marknaden och fånga upp relevanta frågor eller debatter i media. På så sätt kan rådgivning och strategier löpande anpassas till varje enskild situation, vilket ökar kvaliteten och kundnöjdheten.
Offentlig sektor
Inom den offentliga sektorn bedrivs och mäts kommunikation på andra premisser än inom näringslivet. Allmänhetens förtroende är avgörande för verksamheten och möjligheten att mäta den är nästan lika viktig.
Med mediebevakning kan offentliga institutioner hålla koll på vad som sägs och skrivs om dem och därmed anpassa kommunikation och policy efter samhällets behov och angelägenheter. Det är även ett värdefullt verktyg i händelse av en kris. Med en mediebevakningslösning på plats kan institutionen hantera situationen och kommunikationen snabbare och effektivare.
Ett bra nyhetslarm måste vara snabbt och kunna plocka ut de mest relevanta nyheterna i ett stort mediebrus och det lyckas Infomedia med. Det gör tjänsten värdefull för både kommunikationsfunktion och ledning.
Martin Blomgren, Group Press and Media Relations manager, Sandvik AB
PRINT / WEBB / SOCIALA MEDIER / TV / RADIO / PODCAST
Infomedia ger komplett översikt över era omnämnanden i hela mediebilden
Infomedia erbjuder marknadens mest precisa täckning av kommunikation samt press- och omvärldsbevakning. Kontakta oss för en demo av vårt verktyg för mediebevakning.
Vi täcker hela mediebilden
Medielandskapet är stort och komplext. Med vårt verktyg erbjuder vi den bredaste bevakningen av hela mediebilden. I tryck, webb, sociala medier, radio och tv-bevakning. I Norden och övriga delar av världen.
Även bakom betalväggar
Vi går på djupet och fångar upp alla era omnämnanden in i minsta detalj. Vårt verktyg når även bakom betalväggar och andra hinder, vilket ger en komplett översikt varje dag.
Ny teknik säkerställer bäst precision
Plattform & Funktioner
Allt du behöver för att få en överblick över ditt företag och din omvärld i media
Daglig nyhetsbevakning med notifikationer på mejl, mobil och dator
Infomedia gör det lätt för dig att se, sortera och dela era omnämnanden från alla mediala kanaler. Du kan enkelt reagera på omnämnandena och rapportera om dem. Med vårt verktyg får du möjlighet att navigera säkert i ett globalt, och ofta kaotiskt, medielandskap. Det hjälper dig att ta rätt beslut i ditt arbete varje dag.
Kategorisera viktiga omnämnanden och mät kvaliteten med vårt AI-baserade tonalitetsverktyg
Sortera och kategorisera enkelt era omnämnanden för att få full överblick över vilka medier som omtalar er verksamhet och alla andra ämnen som ni vill bevaka. På så sätt sparar du tid när du ska dela omnämnanden med dina kollegor och när du ska rapportera insikter från medievakningen till ledningen.
Se effekten av din kommunikation med viktiga KPI:s och nyckeltal
Med hjälp av nyckeltal och KPI:s kan du bedöma om omnämnandena för med sig framgångar eller risker. Utöver mängden omnämnanden beräknar vi även exempelvis er räckvidd, och våra algoritmer ger svar på om omnämnandena varit positiva, negativa eller neutrala. Vi ger dig information som snabbt gör det möjligt för dig att reagera på det som sker i omvärlden.
Få detaljerad statistik över era omnämnanden i olika grafer
Se effekten och värdet av er egen, eller era konkurrenters, PR och kommunikation med våra avancerade statistik- och visualiseringsverktyg. Exempelvis kan du ta reda på hur många omnämnanden ni får över tid i förhållande till olika affärsområden, marknader och mediala kanaler. Du kan även jämföra dina resultat med dina konkurrenters.
Skapa dina egna medierapporter och dela dem med dina kollegor
Rapportering till intressenter är ett tidskrävande arbete om du saknar en effektiv mediebevakningsplattform. Med Infomedia kan du sammanställa, designa och skicka ut egna rapporter. Du kan enkelt anpassa rapporterna så att de förmedlar precis den information som dina intressenter behöver.
Plattform & Funktioner
Mediebevakning, analys och rapportering i en digital plattform
Få en notis i telefonen så fort ni omnämns, bli uppdaterad varje morgon med ett dagligt mejl eller se den fullständiga översikten i vår portal. Mediebevakningen och verktygen är utformad för att passa era behov.
Sök efter medieomnämnanden
Markera omnämnanden med taggar och sentiment
Filtrera sökningarna
Få meddelanden
Vi levererar löpande alla era medieomnämnanden i mejl, på mobil eller via vår bevakningsportal.
Se alla era omnämnanden
Ni hittar alla era omnämnanden via sökprofilerna och sökorden som ni har valt.
Dela med kollegor
Skapa egna rapporter
Få statistik och insikter
Behöver du bevaka dina omnämnanden i media globalt?
Infomedia erbjuder automatiserad mediebevakning av alla medier i världen. Inte minst nyhetsmedier online.
Vi bevakar ständigt över 230 000 nyhetsmedier online och hittar mer än 4 miljarder artiklar över hela internet varje dag. Detta gör oss till världens ledande leverantör av nyhetsbevakning med data från nyhetsmedier online.
Ta med dig mediebevakningen på språng och få uppdateringar i realtid
Vi gör det enkelt för dig att vara organiserad när du är på språng.
Vår användarvänliga app ger dig snabbt en överblick över alla dina omnämnanden, realtidsaviseringar och massor av nya sätt att hantera och dela nyhetsinnehåll och insikter.
Boka en demo
Vill du se hur Infomedias digitala plattform och verktyg kan skapa värde för dig?
5 tips för den bästa mediebevakningen
Bra mediebevakning mäter effekten i ert PR- och kommunikationsarbete, tipsar försäljningsavdelningen om nya affärsmöjligheter och ger marknadsavdelningen en oumbärlig inblick i branschen och konkurrenterna.
Här ger vi dig fem rekommendationer om hur du får den bästa mediebevakningen.
Läs mer på bloggen
Få inspiration, tips och råd om hantering av sociala medier på vår blogg.
Se också
Bevakning av sociala medier
Få värdefulla insikter om era inlägg, omnämnanden och målgrupper på sociala medier.
Medieanalys & insikt
Vi stärkar din marknadsposition hjälp av mediedata, medieanalyser och erfarna analytiker.
Kontakta oss
Kontakta oss och hör mer om hur våra lösningar och verktyg för mediebevakning kan stärka din verksamhet eller organisation.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration om spännande webinars, whitepapers och intressanta case. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.