fbpx

6 branscher – så skapar de värde med mediebevakning

3 min. lästid
Även om mediebevakning historiskt sett har tillgodosett behoven hos stora bolag och organisationer, är det inte bara jättar som IKEA, Volvo eller Telenor som har stor nytta av en bra mediebevakningslösning. Det är värdefullt för alla, oavsett om du arbetar på ett litet nystartat företag, för ett politiskt parti, en myndighet eller ett rikstäckande varumärke. I detta blogginlägg bjuder vi på några exempel från verkligheten och visar hur olika typer av verksamheter skapar värde med sin mediebevakning.

Innehåll i detta blogginlägg

Startupföretaget

Ett nystartat företag har utvecklat en app som löser ett tidigare olöst problem. Tekniken bygger på bildigenkänning med hjälp av AI och riktar sig mot medarbetare på ekonomiavdelningar. Företaget nämns inte särskilt mycket i media men använder mediebevakning för att identifiera potentiella konkurrenter, hitta samnarbetspartners och, inte minst, för att hänga med i utvecklingen av tekniken. Mediebevakningen baseras på specifika nyckelord som täcker deras sektor och ger dem möjlighet att upptäcka nya produkter och trender som antingen kan vara ett hot eller öppna upp för nya möjligheter.

Restaurangkedjan

En restaurangkedja med 37 restauranger under olika varumärken har ett speciellt koncept som tilltalar en väldigt specifik målgrupp. Kedjan växer snabbt och har blivit så välkänd att det uppstått ett stadigt växande behov av att arbeta med PR, kommunikation och marknadsföring på nya, mer datadrivna sätt.

Restaurangkedjan har framförallt ett behov av att kunna utvärdera sin PR-strategi och därför bevakar de vad gästerna säger om sin upplevelse av maten, servicen och helheten. Den snabba dagliga överblicken av alla omnämnanden om kedjans varumärken, i redaktionella och sociala medier, är ett absolut nödvändigt inslag i det dagliga arbetet.

Livsmedelsvarumärket

Ett internationellt varumärke inom livsmedel säljer produkter i en kategori med en hållbarhetsfokuserad målgrupp. Därför står ESG och klimatet högst upp på företagets strategiska agenda. De exporterar sina produkter globalt och omnämns i såväl redaktionella som sociala medier. Det innebär en extra utmaning eftersom saker uppfattas på olika sätt i olika kulturer.

Företaget använder mediebevakning och mediadata i kombination med kvalitativ konsumentdata för att mäta sitt anseende. Det ger dem möjligheten att ligga steget före medieflödet, minimera sina risker och skydda sitt anseende. De har en daglig internationell mediebevakning som ger dem insikt i uttalanden från media, opinionsbildare och berörda aktörer. Företagets marknads- och kommunikationschefer använder informationen för att delta i debatter och påverka opinionsbildningen kring produkterna.

Kommunen

I en av landets största kommuner får pressavdelningen sin mediebevakning via e-post, två gånger om dagen. Bevakningen fångar omnämnanden av kommunen i rikstäckande och lokala redaktionella medier och i sociala medier. Syftet är att få insikter om kommuninvånarnas synpunkter och den pågående dialogen. Samtidigt ger bevakningen en inblick i nyheter som indikerar att det kan komma lagändringar som påverkar kommunen och dess prioriteringar. Deras bevakning omfattar omnämnanden från politiker och andra opinionsbildare i viktiga frågor som kan ha betydelse för sysselsättning, hälsa, äldreomsorg, skolverksamhet etc. Kommunen bevakar även andra kommuners omnämnanden för att få inspiration och hitta möjligheter att attrahera nya företag, investerare och invånare.

Mjukvaruföretaget

En stor nordisk mjukvarukoncern har vuxit kraftigt genom förvärv av flera företag. Koncernen har ett starkt huvudvarumärke och levererar samtidigt lösningar inom olika programvarunischer där de har många olika undervarumärken.

Ledningen, marknadsförings-, kommunikations- och försäljningsavdelningarna använder alla mediebevakning aktivt för att bevaka en lång rad ämnen. De är intresserade av omnämnanden av allt från sina egna varumärken, talespersoner, branschfrågor, konkurrenter, nya appar och recensioner i App Store till förändringar i lagstiftning som kan påverkar deras programvara. Information om vilka CTO:er som bytt jobb är också intressant eftersom det ger koncernens säljare en möjlighet att vårda affärsrelationerna och inleda nya kunddialoger.

Konsultföretaget

Ett konsultföretag som är specialiserat på strategi- och ledarskapsutveckling anlitas av högsta ledningen i många av landets största företag och organisationer. Företaget är organiserat i tvärdisciplinära branschteam som har ett behov av att alltid vara uppdaterade på de ämnen som är viktiga för kunderna och deras branscher.

Mediebevakningen innefattar branschrelaterade nyheter och omnämnanden av kunder, kundernas huvudkonkurrenter och externa intressenter. Dessutom bevakas nyheter om strategiska och ledningsrelaterade frågor som företagets kunder är intresserade av.

Bevakningen är en självklar del av vardagen för alla konsulter eftersom den håller dem uppdaterade så att de kan vara de proaktiva och insatta rådgivare de vill vara. Mediebevakningen fungerar med andra ord som ett centralt verktyg i arbetet med kundrelationer, rådgivning och försäljning.

Skapa värde för din organisation med mediebevakning

Oavsett hur stor din organisation är, vilken bransch ni finns i eller vilka mål ni har så är mediebevakning ett oumbärligt verktyg. Det ger dig möjligheten att ligga i framkant, identifiera nya trender, skydda ert anseende och vara proaktiv i din kommunikation.

Alla har nytta av mediebevakning, så använd det för att skapa värde och driva din organisation framåt.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om mediebevakning? Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Boka en demo av vår mediebevakning

5 tips för den bästa mediebevakningen