MARKNADSFÖRING
Lösningar för marknadsavdelningen
Arbeta smartare och stärk din marknadsföringsstrategi med insikter från mediebevakning och -analys.
Lösningar för marknadsavdelningen
Insikter som stärker din marknadsföring
För den som jobbar med marknadsföring är vardagen ofta hektisk. Du måste hålla tempot och frekvensen uppe, samtidigt som du ska ha bra överblick över händelser på marknaden för att kunna skapa effektiva kampanjer och aktiviteter. Och kanske har du dessutom både begränsat med tid och resurser?
Som tur är finns det bra verktyg som kan hjälpa dig att möta utmaningarna. Automatiserad mediebevakning och -analys hjälper dig att hålla koll på medielandskapet i realtid och ger dig värdefulla insikter som du kan använda för att optimera marknadsföringsstrategier och innehåll – och för att visa att ditt arbete har effekt.
01
02
03
04
05
01
Mät marknadsföringens effekt
Organisationens externa kommunikation (oavsett om det handlar om inlägg i sociala medier, uttalanden i media eller något annat) har stor inverkan på anseende och positionering – och därför också på resultaten på sista raden. Det känner du som jobbar med marknadsföring redan till, och du vet förmodligen också hur utmanande det kan vara att kvantifiera och dokumentera effekterna av kommunikation och marknadsföring.
Mediebevakning och -analys ger dig detaljerade insikter om effekten – vilka kanaler eller medier som fungerar bäst, hur lång räckvidd ditt innehåll har och hur det uppfattas. Du kan också jämföra dina resultat med konkurrenternas. Det ger dig möjlighet att kvantifiera och utvärdera effekten av ditt arbete och justera marknadsföringsstrategin för att förbättra ditt resultat.
Läs mer om hur du får kraft att prestera bättre med mätning av kommunikation och effekt här:
Organisationens externa kommunikation (oavsett om det handlar om inlägg i sociala medier, uttalanden i media eller något annat) har stor inverkan på anseende och positionering – och därför också på resultaten på sista raden. Det känner du som jobbar med marknadsföring redan till, och du vet förmodligen också hur utmanande det kan vara att kvantifiera och dokumentera effekterna av kommunikation och marknadsföring.
Mediebevakning och -analys ger dig detaljerade insikter om effekten – vilka kanaler eller medier som fungerar bäst, hur lång räckvidd ditt innehåll har och hur det uppfattas. Du kan också jämföra dina resultat med konkurrenternas. Det ger dig möjlighet att kvantifiera och utvärdera effekten av ditt arbete och justera marknadsföringsstrategin för att förbättra ditt resultat.
Läs mer om hur du får kraft att prestera bättre med mätning av kommunikation och effekt här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
02
Ligg steget före konkurrenterna
Du kan använda marknadsföring för att skapa konkurrensfördelar. Det kräver att du känner din målgrupp bättre än konkurrenterna gör, och att du tar vara på möjligheter när de uppstår. Men i en pressad vardag med begränsade resurser är det lättare sagt än gjort. Eller?
Med media intelligence kan du fånga upp nya trender och rörelser på marknaden i realtid och få bra inblick i dina konkurrenters aktiviteter. Det kan hjälpa dig att genomskåda konkurrenternas strategier och identifiera möjligheter att ta fram marknadsföringsaktiviteter och budskap som går hem hos din målgrupp. Och du slipper lägga tid på det detektivarbete som krävs för att söka igenom medierna.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att stärka konkurrenskraften här:
Du kan använda marknadsföring för att skapa konkurrensfördelar. Det kräver att du känner din målgrupp bättre än konkurrenterna gör, och att du tar vara på möjligheter när de uppstår. Men i en pressad vardag med begränsade resurser är det lättare sagt än gjort. Eller?
Med media intelligence kan du fånga upp nya trender och rörelser på marknaden i realtid och få bra inblick i dina konkurrenters aktiviteter. Det kan hjälpa dig att genomskåda konkurrenternas strategier och identifiera möjligheter att ta fram marknadsföringsaktiviteter och budskap som går hem hos din målgrupp. Och du slipper lägga tid på det detektivarbete som krävs för att söka igenom medierna.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att stärka konkurrenskraften här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
03
Skapa nytt, insiktsbaserat innehåll
Som marknadsförare håller du förmodligen ofta utkik efter nytt och engagerande innehåll. Innehåll som din målgrupp inte har sett tidigare, men som är relevant för dem och visar upp de största fördelarna med dina produkter eller tjänster. Känns det som att du lägger för mycket av din arbetstid på att jaga bra idéer?
I så fall kan mediebevakning och -analys av redaktionella och sociala medier göra stor skillnad. Lösningarna kan hjälpa dig att identifiera frågor som är “heta” för din målgrupp, och att fånga upp aktuella debatter och händelser som inspirerar till nya budskap och berättelser. Media intelligence-teknik kan också hjälpa dig att upptäcka relevanta influencers, ämnesexperter och journalister som du kan samarbeta med. Eller så kan du vaska fram guld ur gamla artiklar och uttalanden. Möjligheterna är många.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att skapa nytt innehåll här:
Som marknadsförare håller du förmodligen ofta utkik efter nytt och engagerande innehåll. Innehåll som din målgrupp inte har sett tidigare, men som är relevant för dem och visar upp de största fördelarna med dina produkter eller tjänster. Känns det som att du lägger för mycket av din arbetstid på att jaga bra idéer?
I så fall kan mediebevakning och -analys av redaktionella och sociala medier göra stor skillnad. Lösningarna kan hjälpa dig att identifiera frågor som är “heta” för din målgrupp, och att fånga upp aktuella debatter och händelser som inspirerar till nya budskap och berättelser. Media intelligence-teknik kan också hjälpa dig att upptäcka relevanta influencers, ämnesexperter och journalister som du kan samarbeta med. Eller så kan du vaska fram guld ur gamla artiklar och uttalanden. Möjligheterna är många.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan hjälpa dig att skapa nytt innehåll här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
04
Skydda, vårda och förbättra ditt anseende
Som marknadsförare är du väl medveten om att organisationens och varumärkets anseende är avgörande för er framgång. Att skydda, vårda och förbättra ert anseende är några av de viktigaste målen när du kommunicerar med marknaden, och du vet förstås att medierna har enorm påverkan på anseendet.
Med en skräddarsydd lösning för mediebevakning och -analys kan du hålla koll på det som skrivs och sägs om er – i alla mediekanaler. Du kan få notiser i realtid för att snabbt upptäcka negativ publicitet. Och ett anseende är lättare att skydda och vårda när man kan agera direkt. Lösningen hjälper dig också att mäta er publicitet över tid och få strategisk nytta av insikterna när du planerar för marknadsföringsaktiviteter och annan extern kommunikation.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan ge kraft åt ditt arbete med ert anseende här:
Som marknadsförare är du väl medveten om att organisationens och varumärkets anseende är avgörande för er framgång. Att skydda, vårda och förbättra ert anseende är några av de viktigaste målen när du kommunicerar med marknaden, och du vet förstås att medierna har enorm påverkan på anseendet.
Med en skräddarsydd lösning för mediebevakning och -analys kan du hålla koll på det som skrivs och sägs om er – i alla mediekanaler. Du kan få notiser i realtid för att snabbt upptäcka negativ publicitet. Och ett anseende är lättare att skydda och vårda när man kan agera direkt. Lösningen hjälper dig också att mäta er publicitet över tid och få strategisk nytta av insikterna när du planerar för marknadsföringsaktiviteter och annan extern kommunikation.
Läs mer om hur mediebevakning och -analys kan ge kraft åt ditt arbete med ert anseende här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Bevakning och analys av sociala medier
05
Ta pulsen på marknaden
Att planera marknadsaktiviteter handlar ofta om att anpassa sig till trender bland konsumenterna och förändringar på marknaden. Och de organisationer som är mest framgångsrika har förmågan att anpassa sig när nya behov uppstår och kommunicera i rätt kanaler på ett mer effektivt sätt än sina konkurrenter. Det finns trender som är kopplade till årstider eller högtider och de är lätta att förutspå. Andra dyker upp helt apropå, som en blixt från klar himmel.
Med media intelligence kan du upptäcka nya trender tidigt och få en bättre förståelse för vad din målgrupp är intresserad av. Det hjälper dig att agera snabbare, ta vara på möjligheter som dyker upp och välja de bästa kanalerna för budskapen. Du kan också hålla ett öga på dina konkurrenter, jämföra nyckeltal som Share of Voice och sentiment och mäta effekten av ditt arbete över tid.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att få marknadsinsikter och med trendspaning här:
Att planera marknadsaktiviteter handlar ofta om att anpassa sig till trender bland konsumenterna och förändringar på marknaden. Och de organisationer som är mest framgångsrika har förmågan att anpassa sig när nya behov uppstår och kommunicera i rätt kanaler på ett mer effektivt sätt än sina konkurrenter. Det finns trender som är kopplade till årstider eller högtider och de är lätta att förutspå. Andra dyker upp helt apropå, som en blixt från klar himmel.
Med media intelligence kan du upptäcka nya trender tidigt och få en bättre förståelse för vad din målgrupp är intresserad av. Det hjälper dig att agera snabbare, ta vara på möjligheter som dyker upp och välja de bästa kanalerna för budskapen. Du kan också hålla ett öga på dina konkurrenter, jämföra nyckeltal som Share of Voice och sentiment och mäta effekten av ditt arbete över tid.
Läs mer om hur media intelligence kan hjälpa dig att få marknadsinsikter och med trendspaning här:
Daglig mediebevakning och analys av redaktionella medier
Ladda ner vår guide för social listening
Samtal på sociala medier är värdefulla om du vet hur du ska reda ut det ovidkommande – upptäck nya trender, öka kännedomen om varumärket, optimera produkter och tjänster och mycket mer. Ladda ner vår guide och lär dig mer.
Prisbelönta lösningar
Vi är särskilt glada när våra lösningar prisas för sina resultat. Se vår översikt över prisbelönta lösningar.
Case
Postkodlotteriet
Grand Départ – Tour De France
Institutt for Samfunnsforskning
Postkodlotteriet
Mediebevakning och medieanalyser ger Postkodlotteriet en bättre överblick och djupare insikt.
Grand Départ – Tour De France
Institutt for Samfunnsforskning
Kontakta oss
Kontakta oss för att höra mer om hur våra lösningar för mediebevakning och analys kan stärka din marknadsföring.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration om spännande webinars, whitepapers och intressanta case. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.