Vad kan du göra för att få ut ännu mer av din kommunikation?
Ditt spontana svar är kanske “skapa mer innehåll” men det kan vara minst lika värdefullt att dra ner på tempot och mängden; att fokusera på kvalitet framför kvantitet och frekvens.
Du som jobbar med kommunikation eller marknadsföring vet hur viktigt det är med synlighet, engagemang och anseende – och att medierna har stor inverkan på alla tre. Och medieinsikter kan vara den nyckel du behöver eftersom mediedata ger en djup förståelse för hur ditt varumärke uppfattas, vilka budskap som träffar rätt och var det finns utrymme för förbättringar.
Här i vår blogg hittar du fem konkreta exempel på hur du kan använda mediedata för att optimera kommunikationen och uppnå bättre resultat.
Från medieöversikt till marknadsinsikt: Hur man skapar djupare insikter och bättre kommunikation med hjälp av medieanalys.
Hur ser verkligheten ut?
Du har säkert en känsla av hur din organisation står sig i redaktionella och sociala medier. Av hur pass synligt varumärket är och hur mycket det engagerar. Men kan du lita på att din magkänsla stämmer – är du helt säker på att dina budskap når fram på ett tydligt sätt och tar er mot de övergripande målen?
Om det var ett bra tag sedan någon gav kommunikationen en ordentlig genomgång och tog fram siffror som bekräftar fakta, är det ett smart drag att göra det nu. Då får du veta vad du behöver justera och vilka möjligheter du har att förbättra kommunikationen.
Mediedata kan hjälpa dig att bedöma din organisations mediepåverkan, marknadsposition och anseende – och vilken effekt era kampanjer och PR-insatser haft. Genom att mäta din kommunikation löpande/regelbundet kan du utvärdera kvaliteten på den publicitet som organisationen får. Dessutom ger det dig en överblick över:
- hur mycket publicitet din organisation får, även över tid
- vilka medier varumärket eller era talespersoner syns mest i
- hur bevakningen fördelar sig geografiskt och mellan olika mediekanaler
- vilka frågor som organisationen nämns i samband med
- vilka teman eller kampanjer som har fått mest uppmärksamhet
- sentiment (är bevakningen positiv, negativ eller neutral?)
Du kan t. ex. bli medveten om att din organisation får mycket publicitet i kanaler där din målgrupp inte finns, eller att för få artiklar nämner er i positiva sammanhang (sentiment). Du kan också få insikter som att er senaste kampanj inte fungerade så bra som ni hade hoppats, eller att era talespersoner ofta hamnar i skuggan av andra branschexperter.
Lösningen på alla nyss nämnda problem är att ta till andra strategiska kommunikationsverktyg än de du testat hittills. Men det inser du först när du upptäckt förbättringspotentialen. Det är därför det är så viktigt att titta på mediedata.
Får vi lov att bjuda på ny inspiration?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.
Lär känna din målgrupp bättre
Kanske har du en klar uppfattning om vilken målgrupp som är mest lönsam, och alltså viktigast, för din organisation? Vad är det som karaktäriserar människorna i den? Demografi (ålder, kön, ort etc.) är bra att ha med i definitionen, men hur är det med deras medievanor?
Var tar de del av nyheter, vilka sociala medieplattformar är deras favoriter och vilka frågor engagerar de sig i? Vad “trendar” i deras värld och krets? Vilka influencers, journalister eller experter har de förtroende för?
Om du vill nå ut till din målgrupp via media har du bättre chans att lyckas om du har svar på de frågorna. Och det kan du få med lite hjälp från medieanalyser.
Jämför med konkurrenternas KPI:er
För många handlar mediebevakning och -analys främst om att hålla koll på den egna närvaron i medierna. Men har du tänkt på att de också kan användas för att hålla koll på konkurrenterna och branschen?
Det finns ofta många intressanta och användbara insikter att hämta om hur dina konkurrenter kommunicerar, vilken slags publicitet de får och hur väl de når ut.
Och om du arbetar på en konkurrensutsatt marknad kan det vara ett mål i sig att komma ifatt – eller köra om – konkurrenterna i media. Kanske kan det t. ex. vara relevant och intressant att mäta organisationens Share of Voice?
Ifall du är intresserad av att sticka ut från andra i branschen och letar efter ”lediga positioner” kan du undersöka vilka frågor och teman som konkurrenterna ofta nämns i samband med, och jämföra deras resultat med dina egna. Om positionering är något som du jobbar med aktivt kan det dessutom vara nyttigt att följa utvecklingen över tid.
Ja, som du förstår öppnar mediedata upp för mängder med möjligheter och kan ge stor nytta. För mer inspiration om de konkurrensfördelar som medieanalys kan ge dig, läs den här bloggen.
Inkludera era ambassadörer i mätningen
Många organisationer använder sig av en talesperson eller ambassadör för att få ut budskap och marknadsföra sina produkter eller tjänster. Det är ofta väldigt effektivt eftersom de allra flesta är mer intresserade av att ta del av budskap från människor än från företag (och det är ju just därför som influencer marketing och employee advocacy fungerar så bra).
Men hur effektivt är det egentligen? Hur mycket värde skapar det arbetssättet sett ur ett kommunikations- och marknadsföringsperspektiv?
Det är något som du kan mäta och kvantifiera med hjälp av mediedata. För på samma sätt som du kan bevaka omnämnanden av varumärken, begrepp, frågor och konkurrenter, kan du bevaka omnämnanden av personer – både i redaktionella och sociala medier.
Du kan också använda dig av medieanalys för att hitta profiler som skulle vara intressanta att samarbeta med i framtiden – för att de syns på rätt ställen och omnämns i rätt sammanhang.
Det skulle t. ex. kunna vara nya, lovande influencers som delar organisationens värderingar och som vänder sig till samma målgrupp. Eller journalister som skriver mycket om de problem som dina produkter eller tjänster hjälper till att lösa. Kanske kan du till och med hjälpa HR att hitta ämnesexperter som de vill rekrytera till ert team?
Exemplen på profiler som du kan hitta genom media är många. Därför är det en bra idé att inkludera dem i din kommunikationsmätning.
Väl förberedd för nya satsningar
Är ditt företag på väg att lansera en nyhet? Kanske ska ni ge er in på en ny marknad, i en ny produktkategori eller bredda för att nå fler målgrupper? Eller försöka ompositionera er på marknaden?
I så fall kommer du troligtvis att behöva justera både budskapen och kanalvalen, och en hel del annat. För att kunna hamna rätt krävs insikter om det nya landskap som du rör dig mot, ditt val av kanaler och mycket mer – och det kan du få genom medierna.
förstå mer om din målgrupp, dina konkurrenter och den nya marknaden
hitta inspiration och ta fram bra planer för innehåll och kommunikation
identifiera relevanta medier och influencers som kan hjälpa dig att bygga förtroende och få synlighet
spåra reaktionerna och stämningen när stora nyheter släpps
Oavsett vilket äventyr du och din organisation ska ge er ut på, kommer du att vara bättre rustad för de kommunikationsuppdrag som väntar om du bygger lösningen på kunskap och insikter.
Vill du höra mer om våra medieanalyser och insikt i kommunikation och medier?
Ta vara på möjligheterna
Vi avslutar med att gå tillbaka till frågan vi ställde i inledningen: vad kan du göra för att få ut ännu mer av din kommunikation?
Det finns förstås flera vägar att gå, och som du nu har lärt dig är medieanalys en av dem. Analyser kan ge dig en bättre förståelse för hur ditt varumärke uppfattas, vilka budskap som når fram och vilka områden som kan förbättras.
De exempel som nämnts här visar bara några av alla de möjligheter som öppnas när du använder mediedata strategiskt.
Klicka dig vidare bland våra bloggar för att hitta mer inspiration och tveka inte att kontakta oss om du har frågor.
Läs också
Kontakta oss
Om du vill veta mer om möjligheterna med medieanalys är du välkommen att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.