Innehåll i detta blogginlägg
Minimera er risk
Insikt i medieomnämnanden kan minska risker för ditt företag, din organisation eller för dig som person. Genom att få en överblick av allt som sägs och skrivs om era intresseområden får du en ökad insikt i din omvärld och kan minska risken för att få dåliga omnämnanden. I händelse av en mediestorm kan mediebevakning användas för krishantering genom att spåra vem som ligger bakom dåliga omnämnanden (medier eller personer) samt för att kartlägga hur omnämnandena sprids i olika medier.
Mediebevakning – vägen till insikt.
Hur mediebevakning og insikt i mediedata skapar värde för hela din organisation.
Vårda ert anseende
Anseende (eller varumärkeskapital) är din organisations mest värdefulla tillgång. Anseendet tar år att bygga upp och kan raseras på ett ögonblick. Varje dag ser vi hur företags, organisationers, individers, till och med länders anseende ifrågasätts i media. I TV, radio, tidningar, online och på sociala medier. Företag och organisationer måste därför hålla sig informerade för att snabbt kunna reagera på en mediestorm, så att deras hårt förvärvade anseende inte förstörs.
Identifiera de senaste trenderna
Många nya trender växer fram genom diskussioner i media och människors samtal i sociala medier. Genom att bevaka rätt ämnen, intresseområden, konkurrenter, nyckelord etc. kan ditt företag bli först med att upptäcka och dra nytta av trender. En effektiv mediebevakning kan ge er en konkurrensfördel genom att visa nya möjligheter för er kommunikation såväl som för er affärsutveckling.
Mät er kommunikation
PR- och kommunikationsansvariga på de flesta medelstora och stora företag behöver mäta och optimera sina kommunikations- och marknadsföringsaktiviteter. Med en mediebevakningslösning och analyser som ger insikt i era omnämnanden kan du göra en djupdykning i mediedata och ta reda på om era budskap når fram, om era omnämnanden är negativa eller positiva samt mycket mer. På så sätt kan du optimera era strategier och budskap.
Upptäck nya affärsmöjligheter
Ju bättre insikt du har i din marknad, desto större är chansen att upptäcka ny tillväxtpotential. En effektiv mediebevakning är avgörande för att kunna ha en överblick av vad som händer i din omvärld. Vad gör dina konkurrenter och vad uttalar de sig om? Vad är på agendan i din bransch och vilka trender dominerar marknaden? Det är lättare och tryggare att fatta beslut och hitta nya affärsmöjligheter när det görs med ett välgrundat informationsunderlag.
Använd er mediebevakning strategiskt
Mediebevakning används dagligen av PR- och kommunikationsexperter för att få en överblick och möjligöra snabbt agerande. Men användningsområdet är mycket större än så. Tänk strategiskt och involvera kollegor från hela organisationen, så kan ni använda mediebevakning för att hantera era största utmaningar.
Läs även
Så skapar mediebevakning värde för hela organisationen
Vill du veta mer?
Vill du veta mer om mediebevakning? Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.