fbpx

Så tar du fram en bra mediestrategi

8 min. lästid
Vilka mediekanaler använder du för att nå din målgrupp? Och vad ligger till grund för det valet? Det viktigaste när du skapar en mediestrategi är att basera den på data och kunskap om din målgrupp och marknad. I det här blogginlägget tittar vi närmare på hur du tar fram en bra mediestrategi och saker som du bör tänka på under arbetets gång.

Vad är en mediestrategi och när behöver man den?

En mediestrategi är en plan för vilka mediekanaler du ska använda i din kommunikation och marknadsföring. Den kan också kallas för ”medieplan” eller ”kanalval” (kärt barn har som bekant många namn). Oavsett vad du kallar din plan så kan du se det som ett verktyg som hjälper dig att nå din målgrupp på ett effektivt sätt.

Det här är exempel på typiska situationer då du kan ha nytta av din mediestrategi:

  • Du har fått uppdraget att öka organisationens synlighet och varumärkeskännedom på marknaden.
  • Du har nyligen tagit fram en marknadsföringsstrategi med specifika mål, som att öka trafiken till er webbshop eller sälja mer med hjälp av en kampanj.
  • En konkurrent har gjort ett drag som hotar er marknadsposition och det kräver “action”.
  • Du ska lanserar en ny produkt eller tjänst och behöver veta hur du når rätt målgrupp på ett effektivt sätt.
  • Det uppstår en situation som hotar organisationens anseende, t.ex. ett negativt uttalande från en talesperson eller anklagelser om greenwashing.

Gemensamt för de här situationerna är att du bara kan nå optimalt resultat om du vet vilka kanaler som lämpar sig bäst för din målgrupp och hur budskapen ska formas för att passa inom de olika kanalernas ramar.

Till exempel så här, om än något tillspetsat: ett pressmeddelande fungerar sannolikt ganska dåligt på TikTok och en text skriven för LinkedIn fungerar troligen mindre bra som manus till en radioreklam.

Med en mediestrategi på plats får du hjälp att hitta och välja de kanaler och plattformar där din målgrupp finns. Och att formulera budskap och innehåll som träffar helt rätt.

Vad bör en mediestrategi innehålla?

Det allra viktigaste är att din mediestrategi baseras på fakta och kunskap om din målgrupp och marknad.

Då hjälper den dig att effektivt nå din målgrupp och de mål som du satt upp för kommunikation och marknadsföring, eftersom data har gett dig de svar du behöver. Nu vet du vilka mediekanaler och plattformar som lämpar sig bäst och vilka budskap som når hela vägen fram till just din målgrupp.

Här är en översikt över de viktigaste komponenterna i din mediestrategi. Undrar du hur du gör för att faktiskt skapa den? Det beskrivs i nästa avsnitt (3 steg till en bra mediestrategi).

De viktigaste komponenterna i en mediestrategi:

Mål: Definiera konkreta, mätbara mål. På så sätt får du en tydlig riktning och ett tydligt ramverk att arbeta med – och att utgår ifrån när du utvärderar resultaten.

Målgrupp: Undersök och förstå din målgrupps demografi, beteende och medievanor. Det är avgörande för att du säkert ska veta att din strategi fungerar och att du når rätt personer.

Mediamix: Basera valet av kanaler på din målgrupp och dina marknadsinsikter. Fundera över vilken kombination av traditionella, digitala och sociala medier som kan nå och påverka målgruppen mest effektivt.

Nyckelbudskap: Definiera ett eller ett par nyckelbudskap som får bli den röda tråden i kommunikationen. Ett övertygande och konsekvent budskap som matchar målgruppens behov och intressen är nyckeln till engagemang och räckvidd.

Fördela budget: Sätt en realistisk budget och fördela resurserna så att de gör mest nytta (lämna utrymme för justeringar). Då vet du säkert att din strategi faktiskt kan förverkligas.

Handlingsplan: Ta fram en konkret plan för att implementera, mäta och optimera din mediestrategi. Det är avgörande för att du ska kunna förvandla strategiska tankar till mätbara resultat.

3 steg till en bra mediestrategi

Medieplanering kan vara en utmaning, särskilt om du gör det för första gången eller om det är många kanaler och budskap att hålla reda på. Som tur är finns det tydliga och strukturerade upplägg som både hjälper dig att komma ihåg allt du bör få med, och gör processen mycket enklare.

Steg 1: Samla in data om din målgrupp och marknad

Det första du behöver för att skapa en bra mediestrategi är insikter om din(a) målgrupp(er) och marknad. Och det bästa stället att få insikter för att välja rätt mediekanaler, är från medierna själva.

Använd den statistik som du har tillgång till, till exempel via sociala medier, Google Analytics, ditt CRM-system etc. Och om du vill gå ett steg längre – använd dig av medieanalys.

  • Målgrupp: Vilka målgrupper som är mest lönsamma att kommunicera med och vad som kännetecknar dem.
  • Genomslagskraft: Hur väl dina budskap når ut och fram.
  • Media: Vilka medier och journalister som bevakar din verksamhet, dina talespersoner och relevanta ämnen.
  • Geografi: I vilka delar av landet eller världen är medias bevakning och intresse för era budskap som störst?
  • Talespersoner: Når era ambassadörer ut med sina budskap och till vem?
  • Konkurrenterna: Hur ofta och i vilka sammanhang får konkurrenterna publicitet och utrymme?
  • Publicitetens kvalitet: Mängden omnämnanden i media är en sak, men hur relevanta och värdefulla är dem?

Får vi lov att bjuda på ny inspiration?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.

Steg 2: Välj kanaler och definiera mål

När du har en fullständig översikt över (eller till och med insikter om) vilken din målgrupp är, vilka människor som ingår i den, var de befinner sig, vilka behov och preferenser de har, är det dags att välja kanaler och sätta upp mål. I de flesta fall handlar det inte om att välja en enda kanal, utan om att hitta den bästa mediemixen och använda den på ett effektivt sätt.

Det kan vara en blandning av moderna, digitala medier (t.ex. nättidningar, sociala medier, podcasts och webbinarier) och mer traditionella kanaler (t.ex. nischade tidningar, radio och stortavlor).

Du behöver såklart basera din mix på de fakta och data som du just har samlat in för er organisation, men det finns det några generella faktorer som alltid är bra att ha med sig i tankarna:

Hur kommer du att mäta er framgång?

Vad är målet med det här arbetet? Var specifik när du definierar vad framgång är just i ert fall och se till att den är mätbar – och att du har verktygen för att mäta den. Olika kanaler kommer att ha olika mätvärden. Kanske vill du t. ex. att din organisaton ska nämnas x antal gånger i en viss tidning eller att er podd ska nå en viss procentuell ökning av antalet lyssnare. Välj KPI:er som stödjer de övergripande målen.

Hur prioriterar du de olika kanalerna?

Allt måste inte nödvändigtvis hända på en gång. Kanske finns det en kanal som du bedömer som allra viktigast? Låt den vara ert huvudfokus de första tre månaderna. Det är en bra idé att prioritera de valda kanalerna, kanske genom att kalla dem “Fas 1”, “Fas 2” etc.

Vilka resurser har du?

Ekonomiska resurser – I vilken utsträckning kan du räkna med att nå ut till din målgrupp genom reklam, sponsring eller andra betalda kanaler? Och omvänt, hur mycket insatser bör läggas på att synas organiskt (earned)? Svaret kommer att ha en direkt inverkan på vilka (och hur många) kanaler du bör välja, så tänk på din budgetallokering när du utformar strategin.

Personalresurser – Hur många av dina medarbetare kan arbeta med varje mediekanal? Du behöver fler händer för att kunna sprida rätt budskap i många kanaler, och om du har ganska knappa personalresurser för att sköta många sociala kanaler kan du ha stor nytta av ett verktyg för hanteringen av dem och för social listening. Men kom ihåg – din målgrupp kanske använder många olika plattformar, men det är inte meningsfullt att finnas på alla om det påverkar kvaliteten på innehållet negativt.

Tid – Dela in målsättningarna i kortsiktiga och långsiktiga mål redan när du sätter upp dem och väljer din mediemix. Ett kortsiktigt mål kan t.ex. vara att skapa en profil och en frekvent närvaro på en ny social plattform. Ett exempel på långsiktigt mål är att få ett visst antal följare och dubbla antalet inlägg per vecka.

Expertis – Har du och ditt team den expertis som krävs för att lyckas i de kanaler ni väljer att fokusera på? Har ni kunskap om budstrategier inom annonsering eller erfarenhet av att hålla i webinarier? Om inte, kan det vara en bra idé att utbilda er eller starta ett samarbete med någon som har den expertis ni behöver.

Steg 3: Formulera dina nyckelbudskap

Nu när du har definierat de övergripande målen, lärt känna din målgrupp och valt vilka kanaler du ska använda för att nå dem, är det dags att formulera ett eller flera nyckelbudskap. De kommer att vägleda och hjälpa dig att utforma innehåll för de olika kanalerna framöver.

Exempel

Ett konsultföretag som är specialiserat på att utbilda företag i att effektivisera sina arbetsprocesser och öka produktiviteten tog fram detta nyckelbudskap i sin mediestrategi:

”Vi hjälper företag att spara upp till 40% av sina kostnader genom att minska tidsåtgången och effektivisera arbetsprocesserna.”

Budskapet vänder sig till företagare och chefer (företagets målgrupp) som vill effektivisera och minska kostnaderna (målgruppens utmaningar). Formuleringen är kortfattad, lyfter fram en konkret nytta som är relevant för målgruppen och är lätt att anpassa till de olika kommunikationskanaler som de använder (sociala medier, e-postmarknadsföring och fysiska event).

Allt går inte att planera. Lämna utrymme för justeringar

Nu när din mediestrategi är klar är det dags att sätta igång.

Eller?

Som vi redan har konstaterat är medielandskapet i ständig förändring. Tekniken utvecklas, nya mediekanaler och plattformar dyker upp och konsumenternas köpbeteende ändras. En mediestrategi som fungerar bra idag gör det inte nödvändigtvis imorgon. Därför är det viktigt att det finns utrymme för justeringar i din strategi och din plan.

Kanske är det det övergripande huvudbudskapet som behöver ändras för att fungera med en ny situation. Eller så kan det handla om att budgeten måste fördelas annorlunda när en kanal visar sig vara mer effektiv än en annan.

Sådana saker är svåra att förutse. Så gör det enkelt att anpassa, justera och lära nytt för att enklare kunna ta vara på nya möjligheter och förutsättningar när de visar sig.

Ta fram en enkel handlingsplan för implementering, mätning och optimering. Som vi nämnde i Steg 2Välj kanaler och definiera mål, har du nytta av att prioritera de olika kanalerna eller projekten, t.ex. planera för ett år som du delar upp i faser om tre eller sex månader.

Kom också ihåg att bestämma hur ofta du vill mäta resultaten (en gång i månaden? Eller räcker det med en gång i kvartalet?) och sist men inte minst, sätt ett datum för nästa utvärdering av resultaten så att du kan justera strategin under arbetets gång.

Mediestrategi – kort och gott

En mediestrategi hjälper dig att välja de kanaler och plattformar där din målgrupp finns och att ta fram budskap och innehåll som når fram till dem. En bra mediestrategi baseras på data om din målgrupp och marknad. Datan visar vilka mediekanaler och plattformar som är mest lämpliga och gör det lättare att formulera budskap som dels når din målgrupp, dels stöder dina övergripande mål.

Kontakta oss

Om du vill veta mer om mediedata och analys är du välkommen att kontakta oss för ett trevligt och förutsättningslöst samtal.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Mall

Ladda ner vår mall för din mediestrategi

Ladda ner e-boken

Från mediebevakning till marknadsinsikt