Vad ska vi göra 2025? När det gäller sociala medier, då alltså. Håller strategin från förra året eller finns det en trend eller två som vi bör ta med? Sådana saker går du förmodligen och funderar på om du arbetar med SoMe – och det är precis den typen av frågor vi ska dyka ner i här.
I stora drag kan man säga att det inte handlar om att hänga med, utan om att ligga steget före. Under 2025 kommer arbetet med sociala medier att påverkas särskilt mycket av de här 6 trenderna:
Bryt mot reglerna och stärk relationerna
Från likes till konversationer: Hoppa in i kommentarsfältet
Mät prestanda, inte “vanity metrics”
Skapa korta, virala ögonblick
Ännu mer AI
Glöm inte AI i det strategiska
1. Bryt mot reglerna och stärk relationerna
2025 kan (och kanske bör) bli året då ni använder sociala medier som en lekplats för kreativitet. För att bygga relationer med din målgrupp kommer det, ännu mer än tidigare, att krävas innehåll som är nytt, relevant och som överraskar.
Den här trenden rör sig om att varumärken bryter mot de traditionella riktlinjerna för hur man är konsekvent i sin kommunikation, och prioriterar kreativitet och underhållning istället. För att hänga med och följa trenden måste varumärken tänja på gränserna för ton, stil och personlighet för att engagera användarna på ett mer autentiskt sätt. Det kan såklart kännas riskabelt, men det ger ofta värdefulla resultat i form av ökat engagemang och stärkt lojalitet.
Många varumärken är redan i gång med att ta fram innehåll som informerar, underhåller och inspirerar utan att direkt marknadsföra produkter eller tjänster. Det skapar en mer meningsfull relation med målgruppen och ger utrymme för flexibilitet och originalitet.
Om du blir lite svettig bara av att tänka på detta så oroa dig inte. Det betyder inte att du ska slänga era nuvarande brand guidelines i papperskorgen, men trenden kan få dig att fundera över vilka riktlinjer som kan parkeras och vilka som absolut ska finnas kvar.
2. Från likes till konversationer: hoppa in i kommentarsfältet
Föreställ dig att du är på en fest där alla pratar om det senaste virala inlägget. Du lyssnar, nickar och säger plötsligt något som är så smart, roligt och relevant att alla i rummet vänder sig åt ditt håll. Exakt det scenariot kommer vi att se mycket av 2025 – fast i SoMe.
Många varumärken har nämligen upptäckt att kommentarsfältet är en förbisedd guldgruva. Genom att delta aktivt i konversationer, särskilt när det gäller innehåll från innehållsskapare och influencers, kan man få enorm synlighet och bygga trovärdighet hos nya målgrupper.
Men det handlar inte om att hoppa på varenda inlägg av den typen – tajmingen måste vara rätt och kommentaren måste tillföra värde. Precis som en bra punchline ska det vara kort och kärnfullt, helst 10–99 tecken. Och det är också viktigt att inte vara för sen på bollen – de bästa konversationerna sker inom 24 timmar efter att inlägget har publicerats.
Precis som med trenden vi nyss nämnde, handlar det om att bygga autentiska relationer. När ni som varumärke engagerar er i en innehållsskapares kommentarsfält gör ni er inte bara synliga för deras trogna följare – ni visar också att ni vet hur man för konversationer som ger värde för andra. Men kom också ihåg detta: det är en fin linje mellan att vara en engagerad gäst och en irriterande party crasher som försöker för mycket. Så håll det äkta, relevant och gärna lite roligt.
Här är några tips på hur du kan avgöra om en kommentar ska landa rätt eller bara kännas påträngande:
- Relevans –Är inlägget relevant för ditt varumärke? Interagera med inlägg och innehållsskapare som har en koppling till din bransch, produkt, tjänst, varumärkets brand mission eller värderingar. Det är så du ser till att det känns äkta.
- Sentiment – Vilken stämning är det i kommentarsfältet? Se till att kommentarerna är relevanta för det ursprungliga inlägget och pejla av stämningen. Du vill inte fastna i en flod av negativitet.
- Målgrupp – Vilka är det mer som kommenterar? Tillhör de ditt varumärkes målgrupp? Finns det en möjlighet att de kan bli framtida kunder? Hur tror du att de kommer att reagera på din kommentar?
- Tidpunkt – När publicerades det ursprungliga inlägget? Om du kommenterar för sent är det stor risk att ingen ser det. En bra tumregel är att försöka kommentera inom 24 timmar.
- Värde – Skulle din kommentar tillföra värde till kommentarsfältet? För syftet är ju att lyfta konversationen genom att dela med dig av insikter eller tankar som är relevanta för din målgrupp. Kan du inte bidra med det så låt bli att kommentera.
Och så ett sista råd: Tar det alldeles för mycket tid och tankekraft att komma på en kommentar så släpp det. Det kommer att dyka upp nya chanser att delta i spännande konversationer som sätter strålkastaren på ditt varumärke.
Läs om hur du stärker ditt varumärke och skapar värde med social listening och effektiva verktyg för datainsamling och analys.
3. Prestanda, inte “vanity metrics”
Om du är rutinerad inom SoMe-arbete har du förmodligen alltid ett öga på likes, delningar och kommentarer. Kanske är de några av dina KPI:er. Men under 2025 kommer SoMe-folk troligen börja mäta framgång på annat sätt – genom att ta hjälp av social listening.
För numera har varumärken flera anledningar att lyssna på sin målgrupp. Insikterna hjälper dem inte bara att förstå målgruppen bättre, utan också för att mäta konkreta resultat som försäljning, kundförvärv och lojalitet.
Din magkänsla säger kanske att era insatser på sociala medier inte bara får människor att le, utan också att köpa. Men magkänslan ger sällan tillräckligt och pålitligt underlag. Med data från social listening kan du identifiera exakt vad det är som fungerar, justera din strategi och, inte minst, visa chefen att likes faktiskt kan översättas till kronor och ören. Kanske blir 2025 året då vi byter tomma “vanity metrics” till resultat som verkligen räknas.
Får vi lov att bjuda på ny inspiration?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.
4. Skapa korta, virala ögonblick
”Att bli viral” har varit den heliga graalen för varumärken på sociala medier, men 2025 skiftar vi fokus. Framöver kommer det att ses som mycket mer värdefullt att skapa korta, virala ögonblick som har stor effekt och får stark resonans hos en specifik målgrupp. Det är inte ens meningen att de ska imponera på alla – de ska vara skräddarsydda för att gå hem hos dem som är viktigast.
Social listening spelar en central roll i den här trenden. Varumärken använder data för att identifiera relevanta trender och memes som vänder sig till just deras nischade målgrupp. Genom att fokusera på den här sortens korta men väldigt välriktade ögonblick, kan du få en djupare relation och interagera på ett mer engagerat sätt med din kärnmålgrupp.
Det här arbetssättet gör det också möjligt att undvika de risker som följer med “mainstream-trender”, som snabbt blir överexponerade. Istället för att jaga uppmärksamhet från allt och alla, kan ditt varumärke satsa på att skapa meningsfulla relationer och bygga lojalitet i mindre, mer relevanta communities. Det kan löna sig att inte vara överallt – utan istället vara där det betyder något.
5. Ännu mer AI
Förra året fokuserade vi på användningen av ChatGPT och hur AI skulle bli marknadsförarens nya bästa vän. Mycket har hänt på ett år, och det är mer regel än undantag att ha olika AI-verktyg som fasta inslag i jobbvardagen för att effektivisera, ge kreativiteten en skjuts och göra intryck.
Och trenden fortsätter in i 2025 – generativ AI är en fin kompis när det gäller att skapa och skala upp innehåll snabbt och effektivt.
Oavsett om det handlar om kreativa idéer, bildgenerering eller översättningar till flera språk, gör AI det enklare att hålla maskineriet igång. Men, för det finns ett litet men: AI kan hjälpa dig med det mesta, men det behövs fortfarande en mänsklig touch för att det ska kännas autentiskt. Varumärken som bemästrar balansen mellan maskin och människa kommer att vara vinnare 2025.
6. Glöm inte AI i det strategiska
Ok, alla vet att AI kan skapa innehåll, men använder du det också som en strategisk partner? Den sista 2025-trenden som vi lyfter här handlar om att använda AI till mer än bara innehållsproduktion. Många varumärken använder redan artificiell intelligens till mycket mer än att göra inlägg; för att optimera kampanjplanering, analysera data och kunna anpassa sig snabbare än någonsin förr.
AI kan göra blixtsnabba analyser av komplexa data i stora mängder, identifiera trender och föreslå strategiska åtgärder som sparar tid och resurser. tekniken kan t. ex. hjälpa till att upptäcka nya marknadsmöjligheter genom att analysera konkurrenternas insatser eller komma med insikter om kundbeteenden som du kan anpassa din strategi efter.
Trenden bygger på att AI inte bara gör arbetet enklare utan också smartare. Varumärken som investerar i AI-baserade strategiverktyg får en konkurrensfördel eftersom de kan reagera snabbare och mer exakt när marknaden förändras. År 2025 kommer AI inte bara att vara en viktig del av verktygslådan – det blir en nyckel till framgångsrika strategier.
Håll utkik efter trender men lita på din strategi
Prognosen för de sociala mediernas värld 2025 visar, precis som vanligt, “omväxlande väder”. Och det innebär förstås att du som jobbar med SoMe behöver lära dig en del nya knep.
Men låt oss inte glömma värdet av en bra strategi – och att det finns några saker som aldrig förändras. Det är fortfarande viktigt att känna sin målgrupp. Det handlar fortfarande om att formulera budskap som når fram och går hem. Och det handlar fortfarande om att mäta sina insatser.
Så håll utkik efter nya trender, och haka på dem som är rätt för ditt varumärke – men våga också lita på att er grundstrategi håller och stärker varumärket.
Läs också
Kontakta oss
Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.