fbpx

Snart dags för Almedalen 2024 – så syns ni på sociala medier

| Strategy Consultant, Social Media
7 min. lästid
Konkurrensen om talartid på Almedalsveckan är alltid stenhård – även på sociala medier. Företag och organisationer skickar varje år en uppsjö av duktiga och intressanta människor till Visby för att stärka varumärket, profilera sig, debattera och skapa goda relationer. Men det är inte bara där på “öjn” som det är viktigt att synas och höras, synligheten på SoMe (sociala medier) före, under och efter Almedalen är faktiskt precis lika viktig. Därför har vi tagit fram en guide till hur er verksamhet och era medarbetare kan “bryta igenom ljudvallen” på sociala medier i samband med Almedalen – före, under och efter evenemanget.

Det här är Almedalsveckan

”Almedalsveckan är världens största demokratiska mötesplats för samhällsfrågor. Ingen fråga är för obetydlig och ingen för omfattande. Almedalsveckan är en plats med fokus på mötet och samtalet, där olika röster och olika perspektiv får höras. En mötesplats – öppen för alla som vill vara med i det demokratiska samtalet.” – Almedalsveckan

1. Planera, planera, planera

Precis som med er fysiska närvaro på Almedalen bör ni bestämma er för och definiera vad ni vill få ut av aktiviteterna på sociala medier. Och vad ni vill få ut av medarbetarambassadörernas insatser.

Är det att föra fram en viss agenda i medielandskapet? Är det att styra debatten? Är det att skapa (nya) relationer? Eller något helt annat?

Därefter bör ni fundera över ert innehåll, dvs. er innehållsstrategi. Se till att vara förberedda genom att i god tid tänka kring, och börja producera, innehåll som ni vill få ut på SoMe i samband med Almedalen. Dela upp innehållet i före, under och efter evenemanget.

Det är också en bra idé att diskutera vem som ska vara innehållets avsändare. Det som verksamheten vill kommunicera på de offentliga sidorna är inte nödvändigtvis det som är intressant eller ger mervärde för era medarbetare och deras följare på sociala medier. Därför bör ni göra en uppdelning i innehåll för verksamheten och innehåll för medarbetarambassadörerna – det som de publicerar på sina egna profiler.

Ert affärsinnehåll har en sorts “corporate footprint” och kommunicerar oftast 1-till-många. I kontrast till detta är stilen för det innehåll ni skapar för era medarbetarambassadörer 1-1-kommunikation med en mer personlig ton. Att det ska ge medarbetarna ett värde att dela med sig av, är då utgångspunkten och nyttan för organisationen kommer i andra hand.

Innehåll inför Almedalsveckan

Det känns naturligt att skapa innehåll som berättar varför ni som företag eller organisation väljer att vara på plats i Almedalen, och vilka personer från er verksamhet som man kan träffa på där. Den sortens innehåll kan ni publicera i era huvudkanaler men det är också klokt att låta medarbetarna göra versioner där de även utrycker sin syn på varför de deltar och berättar om sin agenda.

Innehåll under Almedalsveckan

När Almedalsveckan pågår är det bra att dela innehåll om de evenemang, debatter och möten som er verksamhet och era representanter kommer att delta i. En stor del av det innehållet kan förberedas före evenemanget och dessutom anpassas för varje medarbetarambassadör – då blir det mycket enklare för dem att dela innehåll före, under och direkt efter sina debatter och evenemang.

Det är också viktigt att ha koll på vilka #hashtags som är relevanta och vilka personer som ska @taggas i varje inlägg. Ambassadörerna slipper lägga tid på att undersöka sådana saker när de är i Almedalen och har fullt upp. Som en bonus säkerställer ni dessutom att de #hashtaggar som används och de personer som @taggas är rätt – att de stödjer era budskap.

Ni kan vara tidiga med att skapa allt ert innehåll – det personliga, det affärsinriktade, bilderna, inläggstexterna, era #hashtags och leta fram rätt personer att @tagga. Då är ni väl förberedda och har alla förutsättningar att synas på precis det sätt som ni vill och göra ett starkt intryck på sociala medier – före, under och efter Almedalsveckan.

Innehåll efter Almedalsveckan

Även när Almedalsveckan är över, finns det en viktig period efteråt där det är meningsfullt att synliggöra er verksamhet och närvaro under evenemanget.

Som organisation kan ni tacka de många människor som deltog i era evenemang och debatter. Kom dock ihåg att majoriteten av era följare på sociala medier inte deltog i Almedalsveckan. Därför bör innehållet tillföra värde både för de som var närvarande under veckan och för de följare som inte var där. Så fokusera på det sakliga innehållet och nyttan av de debatter och evenemang ni deltog i.

Ni kan börja skapa allt ert innehåll – bilder, inläggstexter, #hashtags och relevanta @personer – i god tid. På så sätt har ni som företag och era representanter de bästa förutsättningarna för en stark närvaro i sociala medier före, under och efter Almedalsveckan.

Och kom ihåg: Det ska självklart också finnas utrymme för medarbetarna att skapa eget innehåll. Det förberedande arbetet ger dem helt enkelt ett innehållspaket som kan hjälpa dem på vägen och göra det enklare för dem att vara aktiva.

2. Engagera era ambassadörer

De medarbetare som ska åka till Gotlandsevenemanget är såklart viktiga för er synlighet på sociala medier. Det är därför vettigt att lägga energi på att engagera dem så mycket som möjligt.

Ge era medarbetare de bästa förutsättningarna att bli goda ambassadörer för verksamhetens deltagande och engagemang på Almedalsveckan genom att vara transparenta med era avsikter och förväntningar på medarbetarnas SoMe-aktiviteter. Berätta varför ni vill att de ska vara aktiva, vilka fördelarna är och vilket värde deras engagemang skapar.

Och, allra viktigast, det behöver vara tydligt för var och en av medarbetarambassadörerna vad de, rent personligen, får ut av att vara särskilt aktiva på sociala medier före, under och efter Almedalen. Såhär kan ni förklara den personliga nyttan:

  • Stärkt ställning som branschexpert och talesperson: Bli ett ännu starkare namn med ännu bättre anseende och få erkännande för ditt arbete och din kompetens.

  • Utökat nätverk: Ju mer aktiv du är, desto mer syns du och kan locka ännu fler ”läsare” och följare till ditt värdeskapande innehåll.

  • Mer ljus på expertområdet: Lyft ditt expertområde och profilera dig som kunnig online (och inte bara på plats på Gotland) så att du kan nå ännu fler människor med dina budskap och din professionella expertis. Det stärker trovärdigheten och ökar både förståelse och respekt för ditt område.

  • Ökad kännedom om företaget/organisationen: Det intressanta innehåll som du delar i SoMe bidrar till att positionera verksamheten, varumärket och att lyfta frågor som är viktiga för oss.

När era medarbetarambassadörer lägger upp innehåll från Almedalsveckan så är det viktigt att ni som sköter företagets eller organisationens konton interagerar och stöttar genom att gilla och/eller kommentera. Ge dem beröm när de gör bra ifrån sig. Och naturligtvis ska ni hjälpa dem om eller när de behöver det.

3. Rusta medarbetarna rätt

När ni har förberett innehållsstrategin och fått medarbetarna med på tåget, är det viktigt att rusta ambassadörerna så att de känner sig trygga med att skapa innehåll och publicera på sociala medier.

Innan Almedalsveckan drar igång bör du därför fråga ambassadörerna om de har frågor eller vill ha hjälp att optimera sina LinkedIn-profiler.

Det är också bra att se till att de får den senaste informationen om nya uppdateringar eller förändringar på sociala medier – allt som kan påverka deras arbete i sociala kanaler i samband med evenemanget. Vad gäller just nu för LinkedIns algoritmer? När på dagen är det allra bäst att lägga upp innehåll? Hur kan de skapa engagemang och öka räckvidden för inläggen? Hur är det med #hashtags och personer att @tagga? (den här delen blir väldigt enkel om du följer vårt råd att förbereda ett “innehållspaket” för era ambassadörer).

Dessutom har både ambassadörerna och ni på marknad/kommunikationsavdelningen troligen stor nytta av ett utbildningstillfälle där ni går igenom de viktigaste uppdateringarna på t.ex. LinkedIn och det innehållspaket som ni har förberett för Almedalen.

4. Lyssna lika mycket som ni publicerar

Det är en sak att planera och publicera en massa bra innehåll före, under och efter Almedalsveckan. Men om ni verkligen vill öka er synlighet på sociala medier, behöver ni som verksamhet också engagera er i debatten online. Det är lika viktigt att lyssna in och visa engagemang som att själva publicera innehåll.

Skaffa er koll genom att följa #almedalsveckan och #almedalen på sociala medier i allmänhet och på LinkedIn och X (fd Twitter) i synnerhet. Gilla och kommentera relevant innehåll som positionerar er verksamhet, medarbetarambassadörernas nyckelfrågor och agendor.

Pricken över i:et är om ni också kan få era ambassadörer att fånga upp och engagera sig i relevant innehåll. Allra mest effekt ger det om de @taggas i innehåll – t ex. nämns i en debatt som de har deltagit i eller om någon delar deras innehåll vidare. Och så gillar alogoritmen när medarbetarambassadörerna själva engagerar sig i andras innehåll – det boostar deras eget innehåll.

5. Mät insatsen

Det kan kännas svårt att sätta upp konkreta mål och KPI:er när man arbetar med medarbetarambassadörer och sociala medier. Men det är ändå meningsfullt att mäta era insatser i samband med Almedalsveckan för att se vilket värde ni har skapat för verksamheten genom att bryta igenom den massiva ljudvallen på sociala medier.

Här är några data som är relevanta att titta på när veckan på Gotland är över:

  • Hur många (och vilka) medarbetare är aktiva – och på vilket sätt
  • Hur bra räckvidd har medarbetarnas innehåll haft?
  • Hur mycket engagemang har innehållet skapat?
  • Vilket innehåll har fungerat bra/mindre bra?
  • Har några av era budskap och frågor nått längre och presterat bättre än andra?

När ni har samlat in data och statistik, kom ihåg att dela era resultat internt och då särskilt med medarbetarambassadörerna så att de kan se värdet i det fina arbete som de har gjort. Det känns förstås bra för dem att veta att deras innehåll har hjälpt verksamheten att sätta era hjärtefrågor på agendan under Almedalens och i de sociala kanalerna.

On-site och online

Dagarna i vackra Visby är värdefulla på flera sätt. Varje år innebär de en närapå unik möjlighet att kommunicera, debattera och bygga relationer i en fantastisk miljö där “alla är”. Många företag och organisationer ser deltagandet på Almedalsveckan som en självklarhet – och som något mycket värdefullt. Och genom att vara aktiva och relevanta på sociala medier kan ni sprida stämningen och dela med er av årets hetaste frågor och tendenser. Man måste inte vara på plats för att förstå vad ni brinner för när era duktiga medarbetarambassadörer ser till att budskapen tar sig in till fastlandet och vidare ut i världen via sociala medier.

Vill du veta mer?

Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Boka en demo av
Hootsuite Amplify

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy