fbpx

5 trender på sociala medier 2023

7 min. lästid
Så har 2023 dragit igång och i samband med starten på det nya året har vi tagit en titt i kristallkulan. Vad bör du ha koll på i SoMe-världen 2023 för att hänga med i trenderna? Bjuder året på nya möjligheter att stärka närvaron på sociala medier – och finns det några luriga fallgropar att vara extra vaksam på? Läs bloggen och ta del av 5 trender som kommer att forma sociala medier 2023.

Mycket kommer att vara ”business as usual”: fokus ligger även i år på bra innehåll i videoformat, TikTok är fortfarande hett och starkt, rätt influencers kommer att gynna ditt varumärke, att prioritera community management är extremt viktigt, och data fortsätter att vara nyckeln till ännu starkare kommunikation och marknadsföring. Men utöver det så kommer ett par nya trender att påverka er kommunikation – och relation – med användarna på sociala medier 2023.

Här är de 5 trender för 2023 som bloggen går på djupet med:

  • Korta videoformat är nyckeln till bra innehåll
  • Allt ljus på sociala medier som sökmotor
  • Social kundservice är framtiden
  • Fokusera på att bygga communities
  • Använd prediktiv analys för att stärka er kommunikation

Korta videos är nyckeln till bra innehåll

Videoinnehåll har tagit ordentlig fart under de senaste åren, och vid det här laget vet vi att plattformarna vill få oss att producera alltmer innehåll i det formatet. Men eftersom användarnas uppmärksamhet och engagemang sjunker, ställer det också krav på det innehåll som produceras och delas på olika sociala medier.

Så för 2023 bör företag och organisationer fokusera på de korta videoformat vi hittar bland annat på TikTok, i reels och stories.

Det handlar om att ge användarna så kallat “snackable” innehåll som snabbt fångar intresset och berättas väldigt kort. Om innehållet är längre bör det delas upp i flera kortare videor.

TikTok från MacDonalds som skämtar om sig själva och använder humor och tips i blandad kompott. Använder lifehacks/foodhacks/donkenhacks (Donken är slang för McDonalds).

Trots användarnas korta “attention span” kan ni fortfarande skapa högt engagemang just med korta videor. Här gäller det att aldrig tappa vare sig kvalitetsfokus eller siktet på målgruppen – och att se till att videoinnehållet är anpassat för kanalen. En TikTok-video ska alltså inte delas som reel på Instagram utan att redigeras så att den passar för kanalen och målgruppen.

Vi kommer troligtvis att se mycket mer av de korta videoformaten under det nya året. Ha därför detta med er när du och kollegorna planerar för, och skapar innehåll till, de olika sociala mediekanalerna, med särskilt fokus på TikTok, reels och stories.

Allt ljus på sociala medier som sökmotor

E-handeln har utvecklats mycket de senaste åren och sociala medier har i hög grad snappat åt sig olika funktioner från området, t ex. direkt produktshopping, influencers och content creators som påverkar våra köp. Och det är här många gör research innan ett köpbeslut tas.

Google har fått en utmanare. Faktum är att vi hellre vänder oss till sociala medier när vi vill hitta produkter, tjänster, resor, hotell etc. TikTok och Instagram är de sökkällor som används mest av 18–24-åringar (40%) för nyheter, produkter, resor, rekommendationer m.m.

 

Trenden kallas social search, och det kommer vi att se mycket mer av under det kommande året. Våra vanor har förändrats och sociala medier är vårt förstaval när vi behöver hitta information om ett varumärke, ett företag, produkter, rekommendationer osv.

Det betyder inte att ni som företag eller organisation bör släppa er SEO- och Google-optimering. Men ni behöver se till att ni kontinuerligt levererar lockande innehåll även i era sociala mediekanaler. Det ska vara lätt för användarna att hitta er, era produkter eller tjänster och innehåll om er som andra följare delar.

Dessutom är det viktigt att ni interagerar med era följare när de delar sina åsikter om era produkter m.m. i sina egna kanaler. Och eftersom användare går till sociala medier för att hitta information innan de agerar, t ex. klickar på “köp”, så är det viktigt att ni känns trovärdiga som varumärke och verksamhet. Social e-handel kommer att fortsätta växa och vara ett viktigt fokusområde under 2023, för alla typer av företag och organisationer.

Social kundservice är framtiden

Under covid-19 tvingades företag använda sociala medier för att kommunicera, ge personlig rådgivning, och kunna hålla i gång verksamheten. Men efter hand som kunder och användare återvänt till fysiska butiker och serviceställen, har kvaliteten på online-kundtjänsten sjunkit. Här finns det alltså utrymme för förbättring under 2023, och det är ett måste för att hålla kunderna nöjda – såväl online som i butik.

Därför är det en bra idé för företag och organisationer att öka online-närvaron och fokusera på att ge exceptionellt bra kundservice. För att det ska fungera måste avdelningar som marknadsföring/kommunikation och kundservice/community management ha ett tätt samarbete.

Källa: Hootsuite och enkät från CMO Council och IBM.

Det är en sak att producera bra innehåll för användare att interagera med. Men det är också viktigt att vara närvarande och svara när användarna faktiskt interagerar. Det handlar om att ta väl hand om enskilda, personliga dialoger istället för att bara svara på negativa kommentarer eller direkta frågor i fälten.

Ert företag/er organisation gör klokt i att se era användare som ambassadörer. Speciellt med tanke på att folk allt oftare vänder sig till sociala medier för att göra sin research. Att inte vara aktiv och närvarande i kommentarsfälten 2023 kan alltså straffa sig rejält.

Om er hantering av kundservice ligger på en annan avdelning än marknadsföring/kommunikation är det mycket viktigt att det finns ett gott samarbete – det är så ni skapar en bra kundupplevelse.

Så under det kommande året bör ni satsa extra mycket på kundtjänst i era sociala kanaler för att komma ännu närmare användarna. Målet? Att bygga relationer som gör användarna till kunder för livet.

Fokusera på att bygga communities

För att vara framgångsrika i SoMe 2023 räcker det inte att bara delta aktivt i samtal i egna kanaler, som vi lyfte i förra punkten. Under det nya året är det också viktigt att engagera sig i konversationer i communities – och tänka plattformsöverskridande – för det är där samtalen om er pågår.

Som företag/organisation behöver ni se era personas som medlemmar i bredare brand communities; var är de aktiva? På vilket sätt? Och hur kommunicerar de? Ni behöver alltså ägna mer uppmärksamhet åt varumärkesfokuserade samtal i sociala medier.

Detta vet vi redan från kanaler som t ex. TikTok, där mediet bygger på stora communities som aktivt kommunicerar med varandra – och med olika varumärken. Och de varumärken som är aktiva deltgare i samtalen och i communities, har ett rejält försprång.

Exempel på kunddialog och kommentarsspår från H&M

Den här sortens varumärkesfokuserade samtal pågår på många ställen. Det kan vara influencers, men också era egna medarbetare, som för samtalen när de kommunicerar aktivt om företaget/organisationen. Detta skapar communities kring er och ert varumärke och genom att komma närmare dem blir ni mer trovärdiga, kan öka lojaliteten och höja engagemanget hos användarna.

Så 2023 handlar om att se till att ni förstår verksamhetens communities för att i nästa steg kunna ta fram relevant (gärna användargenererat) innehåll och skapa meningsfulla samtal. Det ger bättre relationer och höjer användarnas förtroende för er eftersom de litar mer på människor än på ett företag/en organisation.

Använd prediktiv analys för att stärka din kommunikation

Prediktiv analys, eller “predictive analytics” är ingen nyhet. Det är många år sedan data och analyser började användas för att mäta kommunikation och vässa framtida insatser.

Men under 2023 kommer vi märka att fler inom marknadsföring och sociala medier integrerar prediktiv analys i sina processer. Och social listening är ett snabbt och enkelt sätt att få tillgång till de data som behövs.

Med social listening kan ni spana in i framtiden för att upptäcka trender, viktiga frågor och kampanjer – och förstå vad som kommer att hända framöver i ett större perspektiv. Det är värdefulla insikter när ni som företag eller organisation ska planera era kommunikations- och marknadsföringsinsatser.

Men varför är det så viktigt just här och nu? Jo, om ni vill vara en trendsättare, positionera er inom viktiga frågor och vara med och sätta agendan – då är det avgörande att ni följer de samtal som pågår och har kunskap om vad som händer inom olika områden.

Som företag/organisation ska ni använda social listening eller CRM-data för att samla in information om era målgruppers behov och beteende. Dessa data används sedan för benchmarking så att ni kan identifiera mönster över tid och tillgodose de behov som era användare har. Och när ni lyckas med det når er ROI (return on investment) nya höjder. Genom att arbeta aktivt med data och insikter håller ni er uppdaterade om vad som sker i er bransch och kan se till att era insatser inom kommunikation och marknadsföring får ännu större effekt.

Gör som du brukar, och lite till

Vi ser alltså inte så många stora, revolutionerande nya trender för 2023. Mycket är som vanligt. Men det är viktigt att ha de 5 trender som vi nämnt här i åtanke när du och dina kollegor ska fördela resurser och planera för att skapa innehåll, hantera communities och analysera data. Allt hänger ihop och idag räcker det inte att bara publicera innehåll och hoppas på bra siffror för räckvidd och engagemang.

Det ställs specifika krav på innehåll och format för varje enskild plattform. Ni måste känna era målgrupper och communities mycket bättre än tidigare och behöver vara aktivt närvarande i de samtal som förs – både i egna kanaler och ute i varje enskild community.

Så lyssna mer, arbeta lite mer effektivt och basera era val och insatser på insikter – då ska ni nog lyckas stärka er position på sociala medier under året.

Vill du veta mer?

Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.

Ladda ner vår guide om Social Listening

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Ladda ner guide

Så skapar du en strategi för sociala medier