Mycket under det nya året att vara ”business as usual”: fokus ligger på bra innehåll i videoformat, TikTok blomstrar fortfarande, användningen av influencers kommer att fortsätta att gynna ditt varumärke, att prioritera community management är extremt viktigt, och data är fortsatt nyckeln till att stärka din kommunikation och marknadsföring ännu mer. Det finns dock fortfarande några trender som kommer att påverka din kommunikation och relation med användare på sociala medier under 2023.
5 trender på sociala medier att hålla ett öga på under 2023:
- Korta videoformat är nyckeln till bra innehåll
- Sociala medier som sökmotor
- Social kundservice är framtiden
- Fokusera på att bygga communities
- Använd prediktiv analys för att stärka din kommunikation
Korta videos är nyckeln till bra innehåll
Videoinnehåll har fullkomligt exploderat de senaste åren på sociala medier. Men eftersom användarnas uppmärksamhet och retention är kortare ställer detta också krav på innehållet som produceras och delas på olika sociala mediekanaler.
År 2023 bör företag fokusera på de korta videoformat vi känner igen från TikTok, reels och stories.
Det handlar om att ge användarna innehåll som snabbt fångar intresset och berättas väldigt kort. Om innehållet är längre bör det delas upp i flera korta videor.
TikTok från MacDonalds som skämtar om sig själva och använder humor och tips i blandad kompott. Använder lifehacks/foodhacks/donkenhacks (Donken är slang för McDonalds).
Trots användarnas korta uppmärksamhetsspann kommer du fortfarande att kunna skapa högt engagemang med en kort video. Här gäller det att ha kvalitet och målgruppen i åtanke – och att videoinnehållet är gjort för den enskilda kanalen. En TikTok-video ska alltså inte delas på Instagram utan redigering, utan anpassas till kanalen och målgruppen.
Vi kommer troligtvis att se mycket mer av de små, korta videoformaten under det nya året. Tänk därför på detta i din innehållsplanering när du skapar innehåll för de olika sociala mediekanalerna, med särskilt fokus på TikTok, reels och stories.
Sociala medier som sökmotor
E-handeln har utvecklats mycket de senaste åren och sociala medier har i den mån tagit till sig olika funktioner från området med direkt produktshopping, influencers och innehållsskapare som påverkar oss att shoppa.
Google har fått en utmanare. Faktum är att vi vänder oss mer till sociala medier när vi behöver hitta produkter, tjänster, resor, hotell etc. TikTok och Instagram i synnerhet används av 18-24-åringar (40%) som sökkälla för nyheter, produkter, resor, rekommendationer m.m.
Trenden kallas social search, och det kommer vi att se mycket mer av under det kommande året. Våra vanor har förändrats och sociala medier är vårt första stopp när vi behöver hitta information om ett varumärke, ett företag, produkter, rekommendationer osv.
För dig som företag betyder det inte att du måste släppa din SEO och Google-optimering. Men du bör se till att du kontinuerligt levererar snyggt innehåll på dina sociala mediekanaler. Det måste vara lätt för användare att hitta dig, samt se dina produkter eller tjänster.
Dessutom är det viktigt att interagera med dina följare när de väl delar sina åsikter om dina produkter i sina egna kanaler. När användare vänder sig till sociala medier för att hitta information om dig innan de vidtar en åtgärd som ett köp, är det viktigt att bygga upp trovärdighet för ditt företag och varumärke. Social e-handel kommer att fortsätta växa och vara ett viktigt fokusområde under 2023, oavsett vilket företag/organisation du är.
Social kundservice är framtiden
Under covid-19 tvingades företag använda sociala medier för att kommunicera och ge one-on-one rådgivning för att kunna hålla i gång verksamheten. Men sedan vi har återvänt till fysiska butiker har kvaliteten på onlinekundtjänsten sjunkit. Här finns det utrymme för förbättringar 2023, vilket är nödvändigt om du vill ha nöjda kunder – både online och fysiskt.
Företag bör därför öka sin onlinenärvaro och fokusera på att ge exceptionell kundservice. Det kräver att marknadsföring/kommunikation och kundservice/community management har ett nära samarbete.
Källa: Hootsuite och enkät från CMO Council och IBM.
Det är en sak att producera bra innehåll för användare att interagera med. Men det är också viktigt att vara närvarande och svara när användarna äntligen interagerar. Det handlar om att skapa personliga one-on-one-dialoger och inte bara svara på de negativa eller direkt ifrågasättande kommentarerna.
Som företag bör du se dina användare som dina ambassadörer. Speciellt med tanke på att vi ska ta till sociala medier när vi ska undersöka ett varumärke/företag. Det kan alltså mycket lätt att hamna efter i 2023 om man inte är aktivt närvarande i kommentarsfältet på sociala medier.
Om din hantering av kundservice ligger på en annan avdelning än marknadsföring/kommunikation är det oerhört viktigt att dessa avdelningar samarbetar för att skapa en bra kundupplevelse.
Så under det kommande året bör du ge extra fokus på kundtjänst på sociala medier och komma ännu närmare dina användare – så skapar man ”kunder för livet”.
Fokusera på att bygga communities
I förhållande till ovanstående handlar det inte bara om att aktivt delta i samtal i sina egna kanaler. Under det nya året är det också viktigt att engagera sig i samtal i communityn – över de olika plattformarna, eftersom det är här samtalen om ditt företag florerar.
Som företag bör du tänka på dina följare i bredare varumärkesgemenskaper: Var är de aktiva? Hur är de aktiva? Hur kommunicerar de? Således måste mer uppmärksamhet ägnas åt varumärkesfokuserade samtal i sociala medier.
Det vet vi redan från i synnerhet TikTok, där mediet är baserat på stora gemenskaper som aktivt kommunicerar med varandra – och med olika varumärken. Och varumärkena som aktivt deltar i dessa samtal och gemenskaper ligger redan i framkant.
Exempel på kunddialog och kommentarsspår från H&M
De varumärkesfokuserade samtalen sker på många ställen. Det kan vara influencers, men det är också dina medarbetare när de aktivt kommunicerar om företaget. Det skapar samtal och därmed gemenskaper kring ditt företag/varumärke. Genom att vara närmare ditt community uppnår du som företag större trovärdighet och lojalitet och skapar engagerade användare.
Så 2023 handlar det om att du som företag börjar med att förstå dessa communities för att sedan kunna skapa relevant (gärna användargenererat) innehåll och meningsfulla samtal. Därmed skapas bättre relationer och förtroende – eftersom användare litar mer på människor än företag.
Använd prediktiv analys för att stärka din kommunikation
Predictive analytics är inte nytt. Vi har använt data och analyser i många år för att mäta vår kommunikation och stärka våra framtida insatser.
Men under det nya året spår vi att fler inom marknadsföring och sociala medier kommer att integrera prediktiv analys i sina processer. Socialt lyssnande kan snabbt och enkelt hjälpa till med den data du behöver.
Med socialt lyssnande kan man se in i framtiden efter trender, agendor, kampanjer – och generellt förstå vad som kommer att hända i framtiden, vilket kan användas när man som företag ska planera sina kommunikations- och marknadsföringsinsatser.
Men varför är det så viktigt 2023? Om du som företag vill vara en trendsättare och vill positionera dig inom viktiga agendor – då är det avgörande att du följer samtalen och vet vad som händer inom de olika områdena.
Som företag måste du därför använda sociala listor eller CRM-data för att samla en berättelse om din målgrupps behov och beteende. Denna data används sedan för att skapa benchmarks, så att du kan identifiera mönster över tid samt möta användarnas behov och därmed driva din ROI (return on investment) till nya höjder. Genom att arbeta aktivt med data och insikter kan du vara kunnig om vad som är på gång i din bransch, så att du kan stå ännu starkare med dina kommunikations- och marknadsföringsinsatser.
guide
Läs hur du stärker ditt varumärke och skapar värde med social listening och effektiva verktyg för datainsamling och analys.
Gör som du brukar, och lite till
Det är inte för att vi tittar på de stora revolutionerande nya trenderna 2023. Mycket är som vanligt. Men ovanstående trender är viktiga att ha i åtanke när du ska allokera resurser och tid för att skapa innehåll, hantera gemenskaper och titta på data. Och idag kan vi inte längre bara publicera innehåll och hoppas på bästa räckvidd och högt engagemang.
Det finns krav på innehåll och format på de enskilda plattformarna. Du måste känna din målgrupp och gemenskaper mycket bättre och du måste vara aktivt närvarande i dessa samtal – både i dina egna kanaler och med enskilda communities.
Så lyssna mer, arbeta mer effektivt och basera dina val och handlingar på insikter – då kommer du förmodligen att ha en starkare position på sociala medier under det kommande året.
Läs även
Därför bör du strukturera mätningen av din sociala mediestrategi
Vill du veta mer?
Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.