5 Employee Advocacy-parametrar du kan mäta

Post Author

Infomedia

Anställda kan vara de bästa digitala ambassadörerna för företaget. Men hur mycket värde ger det egentligen när de delar något om företaget på sina egna sociala kanaler?

Du driver kanske ett större program för employee advocacy där några av dina kollegor lär sig praxis på sociala medier, medan andra redan är bra digitala ambassadörer för företaget.

Men hur avgör du om ditt employee advocacy-program är lyckat?

För att få insikt i om du har utbildat medarbetarna rätt kan du mäta hur mycket dina kollegor delar och vilket innehåll som delas mest.

Men du måste också kunna bevisa värdet av employee advocacy för verksamheten.

Här är 5 parametrar du kan mäta när du vill ha en djupare insikt i effekten av medarbetarpåverkan:

1. Räckvidd

När medarbetaren börjar dela företagets artiklar kan företagets budskap nå nya ögon. Räckvidd är därför en relevant parameter som du kan mäta för att se hur långt företagets varumärke når när medarbetarna är engagerade.

Men räckvidd är förstås inte allt. Inte ens om det är en siffra som är begriplig. Räckvidden måste kopplas till andra KPI:er för att ge verkligt värde, men det är ändå en bra utgångspunkt att använda sig av.

2. Engagemang

Innehåll som delas av medarbetaren engagerar följare åtta gånger så mycket som innehåll som delas av företaget. Det visar studier från Hootsuite.

När anställda blir aktiva på sociala medier kommer du att kunna se ett ökat engagemang. Det kan vara allt från fler delningar, gilla-markeringar eller kommentarer på innehåll som stöttar företaget.

whitepaper

Få en bra start med Employee Advocacy

3. Trafik till hemsidan

Nu har du verkligen nått en KPI som säger dig något om värdet för verksamheten. Trafik till din hemsida från innehåll som delas på medarbetarkanaler kan berätta mycket mer om huruvida ditt arbete med employee advocacy är en framgång eller inte.

Tillsammans med Google Analytics kan din employee advocacy-plattform följa trafiken och mäta dess värde. Du kan till och med följa trafiken hela vägen till en konvertering om din hemsida är anpassad för det.

Till exempel kan vi här på Infomedia se att det är fem gånger så stor sannolikhet att du laddar ner ett av våra whitepapers om du kommer från en länk som delas av våra kollegor.

Så fort du börjar arbeta i Google Analytics kan du även titta på parametrar som avvisningsfrekvens och tid.

4. Förändringar i sentiment

Medarbetaren upplevs som mer pålitlig än företaget, och det gör att du kan se förändringar i sentimentet när du arbetar med employee advocacy.

Sentiment är ett mått på om samtalen är negativa, neutrala eller positiva. Detta kan förändras när fler och fler anställda börjar dela innehåll från företaget. Om omnämnandet av ditt företag blir mer positivt i takt med att ditt arbete med employee advocacy fortskrider har du goda resultat att visa för din ledning.

Vill du veta mer om dina möjligheter med Hootsuites verktyg för Employee Advocacy?

5. Leads

För många företag är leads ett viktigt mål. Leads från sociala medier kan vara sådana som kommer från ett samtal med medarbetaren eller via företagets officiella profiler. Du kan också gå hela vägen och spåra hur mycket av trafiken från dina kollegors aktier som förvandlas till en lead. Om du kan göra det kan du på allvar bevisa att employee advocacy har en direkt (positiv) effekt på verksamheten.

Anställda kan ha en enorm inverkan på hur företaget uppfattas. Men du måste ha ett antal mål som du kan mäta mot för att bevisa den verkliga effekten av medarbetarnas engagemang – och inte minst din tid med employee advocacy. Din chef blir glad och de anställda kan se effekten av det de gör digitalt.

Få ännu djupare insikt med ett Employee Advocacy-verktyg

Om du skulle vilja ha ännu större insikt i hur ditt arbete med employee advocacy går är det värt att investera i ett dedikerat verktyg. Amplify, Hootsuites employee advocacy-modul, erbjuder ett brett utbud av mätvärden som indikerar om ditt arbete är framgångsrikt eller inte. Du kan läsa om tillgängliga mätvärden här.

Läs mer om Amplify här.

Läs även

Kommunikation & PRMarketing och digital

Så får du med dina kollegor på ditt Employee Advocacy-program

Kommunikation & PRMarketing och digitalMedier

Trender på sociala medier 2022

Kommunikation & PRMarketing och digitalMedier

Guide till Employee Advocacy – medarbetarnas engagemang

Vill du veta mer om dina möjligheter med Employee Advocacy?

Vill du veta mer, eller bara ha någon att bolla med, är du välkommen att kontakta oss för en oförpliktande pratstund.

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy

Boka en demo