fbpx

Så får du med dina kollegor på ditt Employee Advocacy-program

5 min. lästid
Om du står inför att behöva starta ett employee advocacy-program för ditt företag, eller om du redan är igång med det, så känner du kanske till utmaningen att få hela organisationen att engagera sig. I det här blogginlägget får du ett antal argument som du kan använda för att övertyga dina kollegor att delta aktivt i ditt employee advocacy-program.

Du vet själv hur mycket värde ett bra employee advocacy-program kan tillföra ditt företag, men dina kollegor på andra avdelningar kanske är mindre medvetna om syftet med konceptet. Och argumentet om att det som är bra för företaget även är bra för kollegan är inte alltid en säkert kort.

Läs vidare och ta reda på vilka fördelar det finns med employee advocacy som kan presentera för att få med dina kollegor på tåget.

1. De får nya färdigheter och större självförtroende på sociala medier

Alla är inte bekväma med att göra inlägg på sociala medier. Det kan verka ohanterligt, nervkittlande eller tidskrävande.

En av fördelarna med ett employee advocacy-program är att det erbjuder dina kollegor ett enkelt sätt att träna sin ”SoMe-muskel”. De slipper tvivla över vad de ska dela eller skriva, eftersom du redan har gjort grovjobbet åt dem. Om du dessutom använder ett specialiserat verktyg för employee advocacy  så som Hootsuites Amplify-modul krävs det bara några få klick från dina kollegor för att delta aktivt.

Förhoppningsvis kommer de så småninom att komma till en punkt där aktiv närvaro på sociala medier har blivit en vanesak, eller till och med något de gärna gör.

Du kan också lyfta fram för dina kollegor att erfarnhet av sociala medier är eftertraktat på arbetsmarknaden, och att dina kollegor därmed kan stärka sina meriter.

2. De kan hålla sig uppdaterade gällande trender i deras bransch

Du har förmodligen några kollegor som ägnar sin fritid åt att leta igenom internet efter viktiga, stora nyheter eller uppdateringar om er bransch. För de kollegorna kommer detta argument förmodligen inte att ge genklang.

Men för alla dina andra kollegor som hade haft nytta av ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad gällande trender och händesler i branschen, har du ytterligare ett argument för varför de borde delta i ditt employee advocacy-program.

Din PR-, marknadsförings- eller kommunikationsavdelning är förmodligen snabb på bollen när det kommer till att de senaste nyheterna. Om du förmedlar nyheterna via ditt employee advocacy-program positionerar du inte bara företaget som expert på sociala medier, utan ger även dina kollegor ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad.

En studie gjord av Hinge Research Institute visar att mer än 76 % av personerna som delar sitt företags innehåll säger att de gör det för att hålla sig uppdaterade om branschtrender. Det är därför stor sannolikhet att du kan övertyga några av dina kollegor att delta genom att peka på det lätta nyhetsflöde de får.

3. De styrker sin expertposition

När du som företag delar inspirerande eller anmärkningsvärt innehåll på sociala medier stärks företagets trovärdighet. Dina kollegor kan uppnå samma effekt genom att dela ditt företags innehåll.

Inte nog med att de kan stärka sin trovärdighet och stärka sin expertposition, de kan göra det utan att behöva avsätta timmar i sina kalendrar för att undersöka, skriva och planera sitt innehåll. Det räcker med att avsätta några minuter per inlägg för att sätta sin egen prägel på det delade innehållet för att effekten ska bli ännu större.

Att kunna positionera sig som expert och bygga trovärdighet är särskilt ett vinnande argument för säljavdelningen. Ett starkt personligt varumärke på sociala medier kan göra stor skillnad i arbetet med att skaffa leads och sluta avtal.

4. De kan utvidga sitt nätverk

I Hinges undersökning sa 87 % att ett utökat professionellt nätverk var en av de centrala fördelarna med att aktivt delta i företagets employee advocacy-program.

När dina kollegor kontinuerligt delar innehåll på sociala medier inom sitt kompetensområde ökar de möjligheten till kvalificerade och meningsfulla samtal med nya människor och kontakter. Ett utökat och förstärkt nätverk kan både gynna dem i deras arbete här och nu, men kan också innebära många möjligheter för deras karriär i framtiden.

Ditt employee advocacy-program är egentligen bara en genväg till det starka, professionella nätverk som många av dina kollegor kanske redan drömmer om.

5. De kan locka starka leads

När dina kollegor utökar sitt professionella nätverk ökar de också möjligheten att attrahera starka leads till företaget.

Det är naturligtvis särskilt relevant för din säljavdelning, men är inte begränsat till försäljning. Gör dina kollegor medvetna om att de, oavsett avdelning, har möjlighet att generera nya intäkter.

Har du dessutom ett belönings- eller bonussystem för referrals så kommer argumentet här att väga ännu tyngre, eftersom det finns extra potentiell inkomst att tjäna för dina kollegor.

6. De bidrar till verksamhetens framgång

Det kan vara väldigt motiverande att veta att man har mer inflytande än man kanske tror. Och i de sociala mediernas tidsålder har alla anställda mer potentiellt inflytande än vad deras arbetsbeskrivning kan diktera.

Enligt Gartner har varumärkesinnehåll 561 procent större räckvidd när det delas av anställda än när det delas genom företagets egna kanaler. Gör därför dina kollegor medvetna om hur stor skillnad de verkligen kan göra.

Tänk på att även inkludera beröm och hylla av framgångar i employee advocacy-program, så att dina kollegor inte bara motiveras av att bara veta att de gör skillnad, utan även av konkret beröm och erkännande för sin insats.

7. De kan hjälpa företaget att locka de bästa nya kollegorna

Många arbetssökande använder idag sociala medier när de söker efter potentiella arbetsgivare. Innehåll och inlägg från företagets anställda ger potentiella nyanställda en mycket bättre uppfattning om huruvida deras värderingar och profiler passar in i företagets kultur.

De flesta kan nog hålla med om att det är väldigt motiverande att arbeta med duktiga personer som är experter inom sitt område. Det finns därför goda skäl att tro att dina kollegor är intresserade av att göra sitt för att få de bästa möjliga nya kollegorna.

I din presentation av ditt employee advocacy-program kan du därför betona hur de kan hjälpa företaget att attrahera branschen bästa medarbetare.

8. Det finns inget att vara rädd för

Om du vill ha många deltagare deltagande i ditt employee advocacy-program med medarbetare från hela organisationen, kan det vara avgörande att försäkra dina kollegor om att de inte är ensamma och att de inte kan göra något fel.

Se till att allt innehåll som ingår i ditt employee advocacy-program är skapat och godkänt av rätt personer, så att kollegorna som delar det aldrig ansvarar för någon risk. Dina kollegor ska känna en frihet och lätthet att när det kommer till att dela innehåll på sociala medier och samtidigt känna att de drar nytta av alla andra fördelar vi har gått igenom här.

Vill du veta mer om
Employee Advocacy?

Vill du veta mer,  eller bara ha någon att bolla med, är du välkommen att kontakta oss för en oförpliktande pratstund.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy

Boka en demo av
Hootsuite Amplify