Du vet själv hur mycket värde ett bra employee advocacy-program kan tillföra ditt företag, men dina kollegor på andra avdelningar kanske är mindre medvetna om syftet med konceptet. Och argumentet att det som är bra för företaget är bra för dig är inte alltid en säker vinnare.
Läs vidare och ta reda på vilka fördelar med employee advocacy du kan presentera för dina kollegor och få dem ombord.
1. De får nya färdigheter och större självförtroende på sociala medier
Alla är inte bekväma med att göra inlägg på sociala medier. Det kan verka ohanterligt, nervkittlande eller tidskrävande.
En av fördelarna med ett employee advocacy-program är att det erbjuder dina kollegor ett enkelt sätt att träna sin ”SoMe-muskel”. De behöver inte ifrågasätta vad de delar eller skriver, utan kan helt enkelt posta där eftersom du redan har lagt grunden för dem. Om du dessutom använder ett specialiserat verktyg för employee advocacy som Hootsuites Amplify-modul tar det bara några få klick från dina kollegor för att delta aktivt.
Förhoppningsvis kommer de med tiden att nå en punkt där en aktiv närvaro på sociala medier är en fråga om vana, eller till och med något de gärna gör.
Du kan också lyfta fram för dina kollegor att kunskaper i sociala medier är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden, och att dina kollegor därmed kan utöka sin profil.
2. De kan hålla sig uppdaterade gällande trender i deras bransch
Du har förmodligen några kollegor som ägnar sin fritid åt att leta igenom internet efter viktiga, stora nyheter eller uppdateringar om din bransch. För de kollegorna kommer detta argument förmodligen inte att ge genklang.
Men för alla dina andra kollegor som lätt skulle kunna använda ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad om trender och rörelser i branschen, har du ytterligare ett argument för varför de borde delta i ditt employee advocacy-program.
Din PR-, marknadsförings- eller kommunikationsavdelning är förmodligen snabb på att lära sig om de senaste nyheterna. Om du förmedlar nyheterna via ditt employee advocacy-program positionerar du inte bara företaget som expert på sociala medier, utan ger även dina kollegor ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad.
En studie gjord av Hinge Research Institute visar att mer än 76 % av personerna som delar sitt företags innehåll säger att de gör det för att hålla sig uppdaterade om branschtrender. Det är därför stor sannolikhet att du kan övertyga några av dina kollegor att delta genom att peka på det lätta nyhetsflöde de får.
3. De styrker sin expertposition
När du som företag delar lite inspirerande eller anmärkningsvärt innehåll på sociala medier, bidrar det till att bygga din trovärdighet. Dina kollegor kan uppnå samma effekt genom att dela ditt företags innehåll.
Och inte bara kan de bygga sin trovärdighet och stärka sin expertposition, de kan göra det utan att behöva avsätta timmar i sina kalendrar för att undersöka, skriva och planera sitt innehåll. Men om de kan avsätta några minuter per inlägg för att sätta sin egen prägel på det delade innehållet så blir effekten ännu större.
Att kunna positionera sig som expert och bygga trovärdighet är särskilt ett vinnande argument för säljavdelningen. Ett starkt personligt varumärke på sociala medier kan göra stor skillnad i arbetet med att skaffa leads och avsluta affärer.
4. De kan utvidga sitt nätverk
I Hinges undersökning sa 87 % att ett utökat professionellt nätverk var en av kärnfördelarna med att aktivt delta i företagets employee advocacy-program.
När dina kollegor kontinuerligt delar innehåll på sina sociala medier inom sitt kompetensområde ökar de möjligheten till kvalificerade och meningsfulla samtal med nya människor och kontakter. Ett utökat och förstärkt nätverk kan både gynna dem i deras arbete här och nu, men kan också rymma många möjligheter för deras karriär i framtiden.
Ditt employee advocacy-program är egentligen bara en genväg till det starka, professionella nätverk som många av dina kollegor kanske redan drömmer om.
5. De kan locka starka leads
När dina kollegor utökar sitt professionella nätverk ökar de också möjligheten att attrahera starka leads till företaget.
Det är naturligtvis särskilt relevant för din säljavdelning, men är inte begränsat till försäljning. Gör dina kollegor medvetna om att de, oavsett avdelning, har möjlighet att generera nya intäkter.
Har du dessutom ett belönings- eller bonussystem för referrals så kommer argumentet här att väga ännu tyngre, eftersom det potentiellt finns extra inkomster för dina kollegor.
6. De bidrar till verksamhetens segrar
Det kan vara väldigt motiverande att veta att man har mer inflytande än man kanske tror. Och i de sociala mediernas tidsålder har alla anställda potentiellt mer inflytande än vad deras arbetsbeskrivning kan diktera.
Enligt Gartner har varumärkesinnehåll 561 procent större räckvidd när det delas av anställda än när det delas genom företagets egna kanaler. Gör därför dina kollegor medvetna om hur stor skillnad de verkligen kan göra.
Tänk på att även inkludera beröm och belysande av framgångar i employee advocacy-program, så att dina kollegor inte bara motiveras av att bara veta att de gör skillnad, utan också kan motiveras av konkret beröm och bevis för sin insats.
Vill du veta mer om dina möjligheter med Hootsuites verktyg för Employee Advocacy?
7. De kan hjälpa till med att locka de bästa nya kollegorna till företaget
Många arbetssökande använder idag sociala medier när de söker efter potentiella arbetsgivare. Innehåll och inlägg från företagets anställda ger potentiella nyanställda en mycket bättre uppfattning om huruvida deras värderingar och profiler passar in i företagets kultur.
De flesta kommer nog att hålla med om att det är väldigt motiverande att arbeta med duktiga personer som är experter inom sitt område. Det finns därför goda skäl att tro att dina kollegor är intresserade av att göra sitt för att få de bästa möjliga nya kollegorna.
I din presentation av ditt employee advocacy-program kan du därför betona hur de kan hjälpa till att attrahera de bästa människorna från branschen.
8. Det är inget att vara rädd för
Om du vill ha ett brett deltagande i ditt employee advocacy-program från hela organisationen, kan det i slutändan vara avgörande att försäkra dina kollegor om att de inte är ensamma och att de inte kan göra något fel.
Se till att allt innehåll som ingår i ditt employee advocacy-program är skapat och godkänt av rätt personer, så att dina kollegor som delar det aldrig ansvarar för någon risk. Dina kollegor ska känna friheten och lättheten att dela ditt innehåll aktivt på sociala medier och samtidigt känna alla andra fördelar som vi nu har gått igenom.
Läs även
Vill du veta mer om
Employee Advocacy?
Vill du veta mer, eller bara ha någon att bolla med, är du välkommen att kontakta oss för en oförpliktande pratstund.