Den här guiden är för dig som arbetar med kommunikation och marknadsföring i digitala och sociala medier. Jag hoppas du kommer inspireras till att arbeta med de trender som påverkar din kommunikation under 2022.
Här är de åtta viktiga punkterna:
- ”Gör TikToks – inte annonser”
- Skapa värdefullt innehåll – kvalitet över kvantitet
- Gör det enklare att konsumera online med social annonsering
- Använd influencers för att skapa er varumärkesprofil
- Skapa förtroende och trovärdighet med varumärkesambassadörer
- Prioritera Community Management
- Använd Social Listening för heltäckande kommunikation
- Använd data för att mäta värdet av dina insatser
‘Gör TikToks – inte annonser’
Syftet med TikTok är att skapa personligt innehåll som inte är direkt reklam för företagets produkter och varumärken. Idag vill konsumenterna ha kort, roligt och lättsmält innehåll när de är på språng. Det handlar därför om att utnyttja TikTok-universumet och skapa bra innehåll på lika villkor som andra TikTok-skapare.
Det fina med TikTok är att algoritmen är utformad för att exponera användare för videor baserat på deras intressen – utifrån de videor användaren stannar till och tittar på. Därför är det inte nödvändigt att följa specifika företag och personer för att se innehåll. Det visas automatiskt i ditt flöde om du visar intresse för ämnet.
Men det är viktigt att ni anammar TikTok-trenderna för att synas – och då måste du ha koll på dessa och vara insatt i TikTok.
Om generation Z är er målgrupp bör ni skynda er att använda TikTok. Men kom ihåg, gör inte annonser – gör TikToks.
Får vi lov att bjuda på ny inspiration?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.
Skapa värdefullt innehåll - kvalitet framför kvantitet
Ni har förmodligen länge publicerat ett antal inlägg per dag eller vecka i flera sociala medier. Men visste du att du bara har i genomsnitt 1,5 sekund på dig att få användarna att sluta scrolla och interagera sig i just ditt innehåll?
För att fånga användaren på studs måste du veta: är de på språng och kollar sina sociala medier i farten? Har de lite mer tid att scrolla när de är på bussen? Eller har de ännu mer tid när de sitter hemma i soffan? Detta fenomen kallas ”Tumstopp” enligt Rasmus Høgsted, Creative Director på Meta/Facebook.
Det är därför viktigt att fokusera på att skapa relevant innehåll som gör att användaren slutar scrolla. Satsa hellre på att skapa mindre innehåll som är relevant än mer innehåll som inte fångar användaren.
Ett sätt att göra detta är att dela upp ditt innehåll i munsbitar (i snacksstorlek). Du kan göra en lång video eller en större kampanj. Men se till att dela upp innehållet i ätbara bitar eller med olika call to actions (CTA) när du delar det i de olika kanalerna. På detta sätt frodas din kampanj mer och chansen att du träffar målgruppen på rätt plats blir större.
På Facebook (ed. Meta) talar de om att innehåll struktureras som ”Pitch, Play and Plunge”. Facebook tror att med ”pitch-innehåll” blir det kort och lättsnackat, ofta för att nå många användare på en gång. ”Play-innehåll” väcker nyfikenhet och skapar interaktion, som till exempel en bildkarusell. Och ”plunge-innehåll” får användare att dyka ner i det och titta mer, till exempel med IG TV.
Så 2022, ta en titt på innehållsstrategin och strama upp den. Du behöver inte nödvändigtvis publicera innehåll varje dag. Jag vill att du publicerar innehåll när du har något relevant i åtanke. Tänk på att användarna inte väntar på nytt innehåll från dig. Så var skarp i din kommunikation till rätt målgrupp – det handlar om kvalitet och att få användaren att sluta scrolla.
Gör det enklare att handla online med annonsering i sociala medier
Annonsering i sociala medier har utvecklats i takt med att företag har fått större möjligheter att nå många fler konsumenter i sociala kanaler. Dessutom har Covid-19 tvingat både företag och konsumenter att stanna hemma – och vara online. Detta har inneburit att många företag har varit tvungna att nå konsumenterna på andra sätt. En utveckling som kommer att fortsätta under 2022.
Flera av de sociala plattformarna erbjuder direkta shoppingmöjligheter via e-handel. Oavsett om det är företagets Instagram, Facebook, TikTok eller någon annan plattform, handlar det om att fånga användarnas omedelbara uppmärksamhet genom att skapa interaktivt innehåll.
Livestreamar har till exempel visat sig populära, där konsumenter kan interagera direkt med företaget, titta på produkten ”live” och köpa den. Både Facebook och Instagram har också direktlänkar till produkter i webbshopen.
På så sätt har det blivit lättare att exponera användare mer direkt för produkterna och förkorta kundresan.
Därför måste du bedöma om du har rätt blandning av köpalternativ på dina sociala medier och använda de många e-handelsalternativen som finns via Instagraminlägg, scrollar, stories och mer. Pinterest kommer till exempel att lansera shoppingstift (köpbara stift) under 2022.
För att lyckas måste du skapa rätt innehåll och vara personlig. Ju bättre du känner dina användare, desto bättre kan du skapa kreativt innehåll som fångar dem. Och de ska känna att du finns där genom att svara på deras förfrågningar; konsumenterna vill ha personliga upplevelser.
Under 2022 kan vi se fram emot ännu mer shopping-underhållande innehåll på sociala medier. Så tänk på lättsamt ”shopable” innehåll och organiska trender som #TikTokMadeMeBuyIT.
Använd influencers för att skapa er varumärkesprofil
I takt med att sociala medier erbjuder fler e-handelsmöjligheter växer också influencermarknadsföringen. Så har varit fallet under det senaste året och det fortsätter in i det nya året. Därför finns det en enorm potential i att låta influencers prata om ert företag istället för att ni gör det själva.
Enligt Instagram (ed. Meta) vänder sig 70 % av shoppingentusiasterna till Instagram för att leta efter produkter. Till detta säger 87 % att influencers har inspirerat dem att köpa något, eller till exempel att boka en resa.
Företag som tillbringar tid med att sätta sig in i sina målgrupper för att identifiera relevanta påverkare, får mest framgång. Det handlar dock inte alltid om att hitta influencers med de största antalet följare, utan istället om att hitta rätt mikroinfluencers eller innehållsskapare för att hjälpa ert företag i att utveckla bra innehåll.
Influencers kan nå användare på ett annat sätt än vad företag någonsin kan. Därför handlar det om att förstå vad konsumenterna vill och driva det framåt under 2022.
Skapa förtroende och trovärdighet via varumärkesambassadörer
Ett annat sätt att arbeta med varumärkesambassadörer är Employee Advocacy, där medarbetarna är ambassadörer för varumärket. Denna trend har ökat under de senaste åren, och 2021 fick den verkligen fäste, med många företag som hoppade på vågen. Och vi kommer att få se mer av detta under det kommande året.
När medarbetare delar innehåll om ert företag i sina egna sociala medier blir det mer autentiskt och värdedrivet. Detta skapar mer förtroende och pålitlighet än vad ni som företag kan skapa genom ert allmänna innehåll.
Det finns många sätt att arbeta med Employee Advocacy, men viktigast av allt handlar det om att bekanta medarbetarna med tanken på att vara aktiv i sociala medier. De kan lära sig att skapa sin egen röst – både för sig själva och för företagets skull. Men ni måste hjälpa dem på vägen.
Det kan ni bland annat göra genom att utveckla en strategi och genom utbildning samt ett sätt att enkelt hitta relevant innehållet om ert företag. Det krävs resurser, men om ni vill hänga med i denna växande trend är det dags att hoppa ombord på Employee Advocacy-tåget.
Vill du veta mer om dina möjligheter med Hootsuites verktyg för Employee Advocacy?
Prioritera community management
Som du förmodligen upplever kan användarna förvänta sig mer av ert företag idag. De ser er inte bara som ett varumärke eller företag. De ser er också som en koppling mellan sig själva och era produkter och varumärken. Därför förväntar de sig inte bara god service. De förväntar sig att du engagerar, interagerar och kommunicerar.
Katrine Emme Thielke, som ger råd om community management på sociala medier, använder en trappmodell för att illustrera hur ni kan interagera med era följare.
För att möta användarnas behov idag måste ni åtminstone fungera som en artig och välkomnande värd. Detta innebär att du initialt kommer att svara på alla kommentarer och meddelanden på era sociala medier. Du bör inte bara vara vaktmästaren som städar framför ytterdörren eller receptionisten som svarar på frågor eller vidarebefordrar dem. Jag vill att du för en dialog.
Det kräver transparens, där användare har möjlighet att interagera med er via gilla-markeringar, kommentarer, omröstningar, feedback etc. Och då måste du ge tillbaka till dem genom att svara, gilla och följa upp.
Det handlar om ”varumärkeslagar”. Om kunderna får något tillbaka finns de också där för er i kristider eller när andra användare eller kunder kritiserar ert varumärke.
Kunderna kommer att känna att de har en koppling till er om ni behöver något tillbaka från dem. Så 2022 måste vara året då ni verkligen bygger er community, där ni är aktivt närvarande i kanalerna. Ge användarna en anledning att följa er på sociala medier.
Vill du höra mer om Hootsuite och verktyg för Social Media Management?
Använd Social Listening för en heltäckande kommunikation
Som du har kunnat läsa hittills måste du vara medveten om många beröringspunkter när ni agerar på sociala medier. Därför kommer Social Listening fortfarande att spela en viktig roll för företag när det finns ett behov av att få en övergripande bild av er bransch, era målgrupper och kommunikationsinsatser.
För att skapa en heltäckande kommunikation är det därför viktigt att samla insikter och omsätta dem i strategiska insatser. Detta gäller allt från att mäta det lyckade innehållet, identifiera influencers och innehållsskapare, värdet av de olika sociala medierna, Community Management etc.
Idag måste en närvaro på sociala medier vara personlig, relevant och skapa värde – oavsett vem målgruppen är. Det är därför viktigt att lyssna på era kunder i sociala medier. För hur vet du annars hur man skapar bra innehåll för dem och var du hittar dem som är relevanta för er?
Läs om hur du stärker ditt varumärke och skapar värde med social listening och effektiva verktyg för datainsamling och analys.
Använd data för att mäta värdet av dina insatser
Vi har sett de senaste åren att det är svårt för många företag att sätta affärsmål (ROI) för sin närvaro i sociala medier. Många mäter de mjuka värdena som följare, räckvidd och engagemang. Men vad betyder dessa mätvärden för ert företags strategiska mål?
De flesta som arbetar med sociala medier vet att deras satsningar och aktiviteter har en avgörande effekt på resten av marknadsföringsinsatserna. Sociala medier bidrar med värdefulla insikter om användare och det måste finnas en bra interaktion mellan organiskt och betalt innehåll.
Försök därför att skapa insikter om era målgrupper och innehåll. Vad som fungerar och vad som inte fungerar så bra. Du behöver data för att förbereda och förbättra ert innehåll, kampanjer, krishantering etc. Det handlar därför inte bara om att mäta en specifik kommunikationsinsats. Du behöver också data och insikter för att bli bättre vid nästa satsning, eller vara rustad för en krishantering – även innan krisen brutit ut.
Sätt därför konkreta mål på era insatser som stödjer företagets mål. Data är din bästa vän i detta avseende och era beslut 2022 bör drivas av data.
Gör dig redo för 2022 på sociala medier
Företag behöver utveckla sin innehållsstrategi 2022 och framöver –för att identifiera och skapa innehåll som ger värde för användare av sociala medier.
År 2022 bör era användare därför vara i fokus – både när det gäller att utveckla strategi och skapa innehåll eller kampanjer. Nyckeln är att interagera med era användare. Deras krav är höga, men lyckligtvis erbjuder det många alternativ.
Är ni redo att hoppa på en eller flera trender 2022?
Läs också
Vill du veta mer om verktyg för sociala medier?
Om du vill höra mer, eller bara bolla idéer, är du välkommen att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.