fbpx

Trender i sociala medier 2024

Trender i sociala medier är lite som en digital berg- och dalbana. Det går upp och ner, runt i en loop och tillbaka till startpunkten. Det är inte alldeles lätt att hänga med i svängarna, men vi har tagit en titt i kristallkulan och hittat 5 trender som vi tror kommer att påverka det sociala medielandskapet allra mest 2024. Ta del av vår lista och bli ännu bättre förberedd på att prestera på topp i sociala medier under det kommande året.

När man arbetar med sociala medier är det ofta viktigt att hålla tungan rätt i mun. För konsumenternas beteende och reglerna som styr algoritmerna förändras hela tiden – det som gällde igår behöver inte stämma idag. Som tur är går det att se vissa mönster som gör livet som social media manager en smula enklare.

Vi har alltså tittat djupt in i den digitala kristallkulan för att ge dig vår prognos för vilka trender som kommer att dominera sociala medier under det kommande året. Från underhållande innehåll på TikTok till din virtuella personliga assistent – AI. Spektrat är brett och vår lista i det här blogginlägget innehåller både välkända teman som fått nya kläder, och helt nya fenomen.

Här är de 5 trenderna:

  1. AI blir social media managerns nya bästa vän
  2. Tiktok fortfarande ‘där det händer’ för videotrender
  3. Delningar kommer att betyda mer än likes, kommentarer och antal följare
  4. Hej då Google! Sociala medier tar över ledarpositionen som sökmotorer
  5. Längre videor gör comeback.

AI blir Social Media Managerns nya bästa vän

Är ChatGPT här för att ta över ditt jobb? Är AI-genererat innehåll bra, ok eller helt värdelöst?

Mycket har redan sagts och skrivits om artificiell intelligens på senare tid. Under det kommande året kan vi förvänta oss en rejäl ökning av användningen av AI för att skapa och redigera såväl texter som bilder och för att tillhandahålla kundservice.

Hur är det då med den där frågan som ställts gång på gång? Nej, ChatGPT är inte här för att ta över ditt jobb, utan för att bli din nya bästa vän. Tänk på programvaran som en slags personlig, virtuell assistent – ett otroligt värdefullt verktyg när du vet hur du ska använda det.

AI kan minska din arbetsbelastning, göra ditt jobb enklare och hjälpa dig att snabbare få bättre resultat på insatser i sociala medier. Men det är viktigt att komma ihåg att addera minst en rejäl nypa “äkta vara” i det innehåll du tar fram med hjälp av AI. Autenciteten är jätteviktig och det behöver finnas en bra balans mellan teknik och människa om du vill att din målgrupp ska engagera sig i och känna förtroende för ditt varumärke.

Så våga testa AI du också och låt tekniken hjälpa dig under det nya året. Du kan till exempel använda gratisverktyget ChatGPT eller OwlyWriter AI i Hootsuite. Varför jobba hårdare än du måste? Bara bläckfiskar har åtta armar, och lite hjälp har aldrig skadat någon, eller hur?

Du kan använda AI för att till exempel:

  • Ta fram nya idéer
  • Organisera dina tankar
  • Få förslag på nytt innehåll
  • Skriva första utkastet till texter
  • Få förslag på bilder

Men fortsätt låta mänskliga medarbetare ansvara för att:

  • Skapa en innehållsstrategi för era olika kanaler
  • Redigera och kvalitetssäkra texter
  • Säkerställa att bilder och innehållet är i linje med ditt varumärke och tonläge
  • Interagera med dina följare i kommentarsfältet.

Känns det troligt att din organisation kommer att börja använda AI allt mer under det nya året? Då är det en bra idé att ta fram en policy och riktlinjer för bästa praxis för detta så snart som möjligt. Då ligger du steget före och risken att en kollega går lite för långt med ett AI-mästerverk och publicerar det på företagets Instagram minskar. Precis som risken att en förvirrad kund skickar ett argt mejl om hur illa er tondöva chatbot har hanterat ett ärende.

Tiktok fortfarande ‘där det händer’ för videotrender

Videoinnehåll har varit på frammarsch i flera år och den “rörliga dominansen” kommer att öka ännu mer under 2024. Plattformar som YouTube, TikTok och Instagram Reels har verkligen inneburit en revolution för hur användare konsumerar innehåll.

Även om Instagram Reels ligger lite efter i trendcykeln, är det fortfarande ett otroligt relevant format som fortsätter att växa. Det är alltså bara en fördel att ni håller kvar vid Reels som en del i er mediamix.

Men TikTok har en yngre demografi än Instagram, och plattformen ligger alltid ett par steg före Meta när det gäller redigeringsfunktioner, filter och videoljud. Tiktok behåller sin ledande postion för trendande, korta videos så håll ett öga på plattformen om du vill ligga steget före dina Instagram-fokuserade konkurrenter.

Varumärken som publicerar underhållande och relaterbart innehåll i sociala medier kommer att vara de som får mest uppmärksamhet och störst engagemang under 2024. Förmodligen tar de också en och annan marknadsandel från varumärken som inte hoppat på trendvågen.

56% av konsumenterna föredrar varumärken som de känner att de kan relatera till i sociala medier. Men hur blir man relaterbar och relevant? Svaret är att scrolla! Flödet på TikToks “För dig-sida” är fullt av innehållstrender som bara väntar på att bli upptäckta. Dyk ner i flödet och gör lite efterforskning för att få insikter om vilket innehåll er målgrupp vill ha.

Delningar kommer att betyda mer än likes, kommentarer och antal följare

Räckvidd har länge varit varje social media managers mantra – en digital trolldryck som får inlägg att dansa in i mängder av flöden. Ju större “reach”, desto större fest, det vet ju alla. Men vi vet också att det dessvärre är möjligt att fuska – att uppnå större räckvidd genom att köpa fler följare, likes och kommentarer.

Delningar, å andra sidan, är svårare att manipulera och därför är de mer värdefulla. När ert innehåll delas i stories, meddelanden eller mun till mun, visar det att personen i fråga är villig att rekommendera er till sitt eget närverk. Naturligtvis är kommentarer och gillamarkeringar fortfarande viktiga KPI:er, och om ditt innehåll om ditt innehåll delas flitigt så kommer dessa av sig själv.

Om du vill se till att ert innehåll delas mer under 2024, är det bra att tänka på följande tre frågor innan du klickar på ”Publicera”:

  • Kommer inlägget att få din målgrupp att känna sig ”sedd”? Kommer de som ser det att känna något (positivt eller negativt)?
  • Kommer inlägget att skapa en känsla av gemenskap och möjliggöra kontakt med andra personer i samma målgrupp?
  • Kommer ditt inlägg att bidra med något? Ger inlägget information på ett underhållande sätt?

Om du kan svara ”ja” på två av tre frågor har du ett inlägg med stor potential att delas vidare.

Utöver att ställa frågorna ovan till dig själv, är det en bra idé att hålla koll på dina toppresterande inlägg; vad är det som gör dem framgångsrika? Finns det faktorer som du kan kopiera för att upprepa succén? Hootsuite Analytics fungerar fantastiskt fint för att kontrollera det. När det gäller att öka räckvidden genom delningar är en Employee Advocacy-strategi alltid hjälpsam, och Hootsuites Amplify är ett bra verktyg att använda.

Hej då Google! Social search rusar framåt

Under 2024 och i framtiden kommer sociala medier att utgöra ett allt större hot mot traditionella sökmotorer. TikTok har integrerat Googles sökresultat i sin app och lagt till sökverktyg som Keyword Insights i sitt kreativa center.

Dessutom visar undersökningar att sociala medier är den näst mest populära kanalen för generation Z när de vill veta mer för att kunna ta köpbeslut och hitta inspiration. Så nog verkar det som att Google har goda skäl att oroa sig för att TikTok, Facebook och Instagram tar sig in på deras territorium.

Social search är fortfarande ganska nytt men med tanke på hur snabbt plattformarna förbättrar och utökar sina sökfunktioner, är detta en trend som kommer att sträcka sig en bra bit in i framtiden. Vill du hoppa på tåget? Se då till att ta de här stegen: 

  • Skapa innehåll som svarar på de vanligaste frågorna inom er bransch. Utbildande innehåll har större chans att synas i sökresultaten flera månader efter publicering. 
  • Utöka din SEO-strategi så att den också omfattar nyckelord i bildtexter och profiler i era sociala kanaler. 
  • Om du inte är bekant med social SEO sedan tidigare är Hootsuites videoguide värd att titta på.

Längre videor kommer att göra comeback

Ja, vi vet… nyss skulle de vara korta och nu ska de visst vara långa igen … det skulle vara bra att landa i det ena eller andra.

Men när vi säger längre videor menar vi inte extremt långa och tråkiga videor – för då lär vi tappa användarnas uppmärksamhet ganska fort. Med längre menar vi videor som är från 2 till 5 minuter långa istället för max 1 minut som varit det stående tipset senaste året.

Och det finns förstås några skäl till varför vi tror att algoritmerna kommer att belöna längre videor 2024;

För det första har de olika plattformarna börjat höja gränsen för hur långa videor får vara hos dem. Instagram Reels kan nu vara så långa som 15 minuter, och TikTok har också börjat tillåta samma längd. Dessutom har X (Twitter) presenterat en premiumprenumeration som innebär att betalande användare kan ladda upp videor som är upp till 2 timmar långa.

För det andra så förändras världen och användarnas beteende hela tiden. Som vi nämnde tidigare vänder sig allt fler användare till sociala medier för att hitta svar på sina frågor istället för till sökmotorerna. Det betyder att innehållsskapare behöver kunna ge djupgående och relevanta svar på frågor i sina videor, vilket i sin tur kräver mer tid.

Och så är det en viktig sak till; idag är användarna mer än någonsin tidigare ute efter att bli underhållna och fördriva tid. Vi gissar att det är därför som Paramount har laddat upp hela Mean Girls-filmen på sin TikTok?

Det finns all anledning att tro att sociala medier kommer att få en ännu större del av ”fördriva-tiden-kakan” år 2024, och att längre videor därför gör comeback. Du som arbetar med videoinnehåll för sociala medier 2024 kan ha nytta av att följa dessa tips:

  • Experimentera med längden på dina videor och se hur din publik reagerar.
  • Skapa en långsiktig videostrategi med djupgående videor som innehåller originalljud och svarar på användarnas frågor.
  • Undvik att dela upp videoklippen i del 1, del 2 osv.
  • Lägg in tidsstämplar i bildtexten eller beskrivningen när du publicerar längre videor så att det är lättare för användarna att navigera i dem.
  • Lägg inte upp långa videor bara för att hänga på trenden. Innehållet måste vara underhållande och skapa värde för dina användare/följare.

Följ med i utvecklingen och ta era sociala medier till nästa nivå

2024 ser ut att bli ett dynamiskt år när det gäller sociala medier. Vi ser ett fortsatt fokus på några av trenderna från tidigare år samtidigt som några nya trender växer sig starkare. För att ni ska kunna navigera i den digitala berg- och dalbanan och optimera närvaron på nätet är det viktigt att hänga med i, och hålla koll på, utvecklingen.

Om våra trendspaningar stämmer så lyder receptet för att lyckas i sociala kanaler 2024 ungefär såhär: utnyttja möjligheterna som AI ger, håll ett öga på TikTok för att snappa upp trender för video, satsa på att få ert innehåll delat, optimera det för social search och testa ett längre videoformat för nytt innehåll. Ta ett djupt andetag så klarar du det galant.

Kontakta oss

Vill du veta mer så är du varmt välkommen att kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Ladda ner guide

Så skapar du en strategi för sociala medier

Boka en Hootsuite demo