Mediebevakning? Vad är det och vad kostar det?

| Head of Product Management
7 min. lästid
Vill du ha en överblick över allt som sägs och skrivs i medierna om ditt varumärke? Vill du veta mer om vilken effekt omnämnandena har och dessutom få insikter som du kan använda strategiskt, till exempel för att få ännu mer publicitet? Då har du behov av en mediebevakning. I det här blogginlägget får du en introduktion till mediebevakning – vad det är, vad det har för värde och vad det vanligtvis kostar.

Vad är mediebevakning?

Mediebevakningen handlar om att systematiskt följa och analysera omnämnanden av ett visst ämne, varumärke eller företag.

Det första kända exemplet på mediebevakning går tillbaka till 1852, då en tidningsförsäljare vid namn Romeike började erbjuda konstnärer att hitta omnämnanden av deras konstverk och utställningar åt dem. Från början bestod mediebevakningen av att samla in tidningsurklipp, men idag är det en digital tjänst som kan omfatta allt från TV, radio och poddar till tryckta medier, nättidningar och sociala medier.

Många företag, ideella organisationer och offentliga personer använder mediebevakning som ett verktyg för att följa sina egna omnämnanden. Ofta följer man omnämnanden av sitt eget varumärke, men man kan också bevaka personer, produkter och konkurrenter –eller ämnen och debatter.

Varför använda mediebevakning?

Genom att bevaka specifika sökord inom olika ämnen kan du bland annat se hur stort genomslag dina budskap får i media och vem eller vilka som nämns i samband med olika ämnen.

Om du till exempel är kommunikationschef i ett politiskt parti och valet närmar sig är du väl medveten om att media är viktigt för att nå ut till väljarna. Därför vill du bevaka vilka politiker och frågor som medierna tar upp – och vad som sägs och skrivs.

Ett annat exempel där mediebevakning kan vara nödvändigt är i rollen som marknadsförare för en nationell detaljhandelskedja, med behov av att nå ut till konsumenter via många olika kanaler. Då behöver du förmodligen ha en överblick över omnämnanden både i sociala medier och lokaltidningar, och kanske även jämföra ditt företags synlighet med konkurrenternas.

Det här är bara några exempel, och möjligheterna med mediebevakning sträcker sig ännu längre. I den här bloggen kan du läsa fler exempel på hur olika branscher och avdelningar använder mediebevakning strategiskt i sitt arbete.

Vem är mediebevakning relevant för?

Mediebevakning är kanske mest känt bland PR-avdelningar i stora organisationer. Men du behöver inte vara kommunikationschef på IKEA, Lego eller Telenor för att dra nytta av det.

Oavsett om du arbetar med försäljning på ett litet nystartat företag, utformar politiska budskap för ett politiskt parti, leder en offentlig institution eller bevakar ett internationellt varumärke kan mediebevakning och analys vara användbart.

Du kan till exempel använda den för att:

  • Mäta kommunikation: Dokumentera effekterna av din organisations kommunikation över tid.
  • Upprätthålla och förbättra anseendet: Mäta och kvantifiera anseendet och identifiera möjligheter att synliggöra och positionera er med hjälp av mediadata.
  • Riskminimera och krishantera: Håll koll på mediesituationen och var beredd att agera snabbt om det behövs.
  • Lära dig mer om din målgrupp: Få insikt i din målgrupps medievanor, vad som trendar i deras omvärld, vad som engagerar dem och mycket mer.
  • Få insikter om konkurrenterna: Håll ett öga på dina konkurrenters kommunikation och medienärvaro och jämför med dina egna resultat.
  • Mäta och kvantifiera värdet av sponsring: Mät logo-synligheten och beräkna värdet av sponsringen.
  • …och mycket mer.

För mer information och inspiration, kan du läsa mer om hur mediebevakning kan skapa värde över avdelningsgränserna i en organisation här.

Vad exakt får du när du köper mediebevakning?

Formatet och frekvensen för en mediebevakningslösning kan själv vara med och bestämma.

Hos oss får alla kunder tillgång till en digital plattform som förser dem med relevant bevakning och tillhörande statistik och analyser. Det betyder inte att alla i din organisation nödvändigtvis ska ha tillgång till verktyget – kanske ska vissa bara få en sammanfattning av de viktigaste frågorna via e-post varje morgon eller vecka? Det är åtminstone en av många olika möjligheter.

Om du väljer mediebevakning från Infomedia kan du också få tillgång till en särskild app som gör att du kan få notiser i mobilen så fort en ny, viktig artikel dyker upp. På så sätt kan du hålla dig 100% uppdaterad, även när du är på resande fot.

Om du behöver information om omnämnanden som sträcker sig längre tillbaka i tiden kan du även få tillgång till dessa genom vårt mediearkiv.

Vad kan du bevaka genom mediebevakning?

Det kan besvaras med en motfråga: Vad är viktigt för dig och ditt företag?

Mediebevakningen kan och bör utformas på ett sätt som passar dig och din organisation. Du bestämmer vilka ämnen och relevanskriterier som den tekniska lösningen ska söka efter och bevaka.

Det kan till exempel vara:

  • Företagets/organisationens namn. Det viktigaste man kan få ut av mediebevakningen är ofta att veta när företaget nämns, och i vilket sammanhang.
  • Produkter och varumärken. Företag som äger flera varumärken vill ofta hålla ett öga på omnämnandena av deras produkter och varumärken, utöver företagsnamnet.
  • Interna talespersoner. Kanske har din organisation ett antal personer som uttalar sig till media utifrån sina olika ansvarsområden (till exempel generaldirektör) eller expertområden (till exempel forskare eller expert). I så fall vill du antagligen veta när dessa talespersoner uttalar sig om något, och om vad.
  • Konkurrenter och deras produkter. Det kan vara lika viktigt att veta vad konkurrenterna gör och säger som det är att känna till sin egen publicitet. Många organisationer inkluderar därför mediebevakning av konkurrenter och andra branschaktörer i sina lösningar.
  • Ämnen och termer i branschen. Alla branscher har sina egna termer och diskurser. Mediebevakning av relevanta termer och ämnen är ett viktigt verktyg för att hålla sig uppdaterad om branschnyheter och delta i eller påverka debatter.
  • Leverantörer. Det ständigt ökande fokuset på hållbarhet och ESG innebär att organisationer utvärderas i sitt val av leverantörer. Som ett resultat av detta vill många organisationer även följa omnämnanden om sina leverantörer.
  • Påverkansfaktorer. Kundernas attityder påverkas ofta av enskilda personers uttalanden i redaktionella och sociala medier. För vissa organisationer är det därför viktigt att bevaka relevanta influencers närvaro och budskap i media.

Täcker mediebevakningen alla mediekanaler?

Svaret på detta varierar från leverantör till leverantör. Vår mediebevakning kan hjälpa dig att bevaka tryckta medier och onlinemedier, radio, TV, podcasts och sociala medier. Du kan välja att bevaka alla dessa, eller bara de som är viktigast för dig – och om du vill bevaka lokalt, nationellt eller internationellt.

Hur är det med betalväggar?

Mediebevakning från Infomedia ger dig tillgång till artiklar även bakom betalväggar. Vi har tecknat avtal med ett antal mediehus och onlinemedier så att du kan läsa artiklarna – helt lagligt.

I många fall kan du få tillgång till artiklarna i fulltext via vår digitala portal. Vissa medier vill dock inte att vi visar fulltexten, och i de fallen visar vi bara ett utdrag.

Vi arbetar ständigt med att förnya och förbättra dessa avtal så att vi kan förbli konkurrenskraftiga och leverera marknadens bästa mediebevakning till våra kunder.

Vad kostar mediebevakning?

Priset på mediebevakning varierar mellan olika leverantörer och påverkas av omfattningen av upplägget. På Infomedia skräddarsyr vi upplägget för varje enskild kund, så att du får precis den överblick och insikt du behöver.

När vi sätter upp en ny lösning (eller justerar den) tar vi bland annat hänsyn till vilken information som är relevant och viktig för dig och när du behöver få den.

Är det bara företaget eller varumärket du behöver bevaka, eller finns det även ämnen och teman som är viktiga att följa? Behöver du bli varnad så snart omnämnandet dyker upp, eller räcker det med ett dagligt uppdateringsmejl?

Hos oss börjar priset för mediebevakning i sin enklaste form vanligtvis på 4 000 kronor i månaden, så det behöver inte kosta skjortan för ditt företag att komma igång.

Upplägget kan naturligtvis justeras och utökas senare om det behövs. Vi kan också komplettera mediebevakningen med egna analyser, till exempel om ni vill ha en djupare analys av er mediebild under det senaste året, titta närmare på era SoMe-kampanjer eller vill veta mer om era konkurrenter.

Finns det något annat att tänka på?

Lyckligtvis behöver du inte vara expert på algoritmer eller dataanalys för att implementera en bra lösning för mediebevakning. Det kan du överlåta till din leverantör.

Men det finns ett par andra saker som du kanske vill ha i åtanke när du letar efter lösningar på marknaden:

Fullständig automatisering kontra mänsklig inblandning

Även om mediebevakningen är densamma för alla leverantörer, skiljer sig sättet på vilket den utförs. När man ska välja leverantör kan det vara bra att veta något om i vilken utsträckning lösningen är automatiserad/AI-baserad jämfört med nivån av mänskligt arbete. Dessa skillnader i tillvägagångssätt är en av de faktorer som skiljer leverantörer av mediebevakning åt.

Efterlevnad av royalty

Oavsett hur omfattande eller begränsade dina behov av mediebevakning är, bör du se till att den lösning och leverantör du väljer följer reglerna för att betala royalties till medierna. Som användare av lösningen är du nämligen också ansvarig för att hålla dig inom medielandskapets rättsliga ramar.

Prissättning, programvara och kundservice

Priset är naturligtvis en viktig faktor när du väljer leverantör av mediebevakning, men det bör inte vara den enda. Be gärna om en demo eller presentation från olika leverantörer så att du kan jämföra – och testa kundtjänsten när du får chansen. En helautomatiserad och billig lösning kan vara precis vad du behöver, men om du också vill ha stöd och rådgivning bör du vara medveten om det när du väljer leverantör.

Vill du veta mer om mediebevakning?

Vi hjälper dig gärna att identifiera behov, utmaningar och möjligheter inom mediebevakning.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Boka en demo av vår mediebevakning

Får vi skicka ny inspiration
till din inkorg?

Genom att registrera dig samtycker du till att få nyhetsbrev och inbjudningar till webbinarier från Retreiver. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och du kan när som helst avregistrera dig. Du kan läsa mer i vår Privacy Policy.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

5 tips för den bästa mediebevakningen

Visste du att...

Du kan ladda ner alla våra blogginlägg som PDF-filer och läsa dem i lugn och ro när du har tid.