Medförfattare: John Rosenbaum | Senior Social Media Advisor, Infomedia
I takt med att valet närmar sig kämpar partierna med att nå ut med sina budskap i diverse kanaler, men hur skiljer sig deras aktivitet i sociala medier, och vilka lyckas engagera sin publik? Med hjälp av vår partnerplattform Talkwalker har Infomedia gjort en kvantitativ analys av riksdagspartiernas organiska inlägg, tillväxt och mottagarnas engagemang på Facebook, Instagram, Twitter och TikTok under perioden 18 juni – 5 augusti 2022.
Analysen visar att aktiviteten skiljer sig stort mellan partierna över olika plattformar. Det som är tydligt är att de tre största riksdagspartierna; Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna, satsar mest av alla partier på att producera innehåll i sociala medier – och deras inlägg får även mest respons i form av engagemang. Sverigedemokraterna är det parti som växer snabbast, och de har en väldigt engagerad publik – inte minst på Facebook. I övrigt är tillväxten varierad, men den är märkbart lägre för alla partier på Facebook än på de andra plattformarna. Möjlighet för tillväxt finns till synes på TikTok, en ny plattform för svenska politiker, men som uppenbarligen ger stor synlighet och resultatet blir stort engagemang.
Får vi lov att bjuda på ny inspiration?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.
Grafen ovan visar att Socialdemokraterna och Moderaterna satsar mest (i antal) på att nå ut med sina inlägg på Facebook. Jämförelsevis är aktiviteten låg för alla andra partier. Däremot får Sverigedemokraternas inlägg, som är en tredjedel av Socialdemokraterna och Moderaternas sett till antal, tre gånger så stort engagemang. Det faktum att de har flest följare kan vara en bidragande faktor till detta.
Följarantalet är högt för många partier på Facebook, men tabellen ovan visar att tillväxten är låg för alla partier. Alla partiers låga tillväxt är unik för Facebook.
Tabellen ovan visar att Sverigedemokraterna och Moderaterna ligger i topp i antal följare på Instagram, och grafen visar att de även producerar flest inlägg. Däremot genererar Sverigedemokraternas inlägg dubbelt så stort engagemang jämfört med Moderaterna, vilket eventuellt kan förklaras av att de även har dubbelt så många följare. Aktiviteten för resterande partier varierar, men engagemanget är förhållandevis lågt.
Liberalerna sticker ut i procentuell tillväxt, som nådde sin topp i samband med Expressens partiledardebatt i mitten av augusti samt ökad produktion av egna inlägg. Däremot är det Sverigedemokraterna som har drygt sex gånger så många följare som Liberalerna som växer mest sett till antal.
Tabellen ovan visar att Sverigedemokraterna sticker ut när det kommer till nya följare med en tillväxt på ca 5%. Precis som på Facebook har Socialdemokraterna lägst tillväxt, de är även det enda partiet med en avtagande tillväxt jämfört med tidigare – ett intressant faktum under en valspurt där alla andra partiers tillväxt ökar märkbart. Men det kan troligtvis förklaras av att de inte längre själva är aktiva på plattformen.
Grafen ovan visar att Sverigedemokraterna publicerar flest inlägg på Twitter. Miljöpartiet (som publicerar relativt lite jämfört med de andra partierna) har dock de tweets som engagerar mest, sett till genomsnittligt engagemang per inlägg, följt av Socialdemokraterna (som trots att de finns kvar på Twitter inte har publicerat sedan 2 maj i år) och Moderaterna.
TikTok
Alla partier har inte TikTok, men de som har det använder sig av olika strategier för att nå sin publik. Liberalerna satsar på partiledare Johan Pehrsons profil medan Sverigedemokraterna satsar på unga kvinnor som lägger ut innehåll på kontot vid namn Sverjedemokraterna. Socialdemokraterna låter ungdomsförbundet SSU sköta närvaron på plattformen.
Grafen ovan visar att även om SSU producerar mest innehåll får Moderaterna procentuellt sett klart störst engagemang på sina videor. Även Miljöpartiet publicerar förhållandevis mycket, men får samma totala engagemang som Johan Pehrson trots att Miljöpartiet publicerat sju gånger så många inlägg.
Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein har uttryckt till Expressen att det inte finns någon annan plattform där de får så många visningar, och under perioden får de totalt 1.4 miljoner visningar på sina videor. De enda som toppar det är SSU och Moderaterna med sina 5.8 respektive 10.3 miljoner visningar. För Moderaterna innebär det ett genomsnitt på ca 30% mer visningar än Sverjedemokraterna per video.
Vill du höra mer om våra medieanalyser och insikt i kommunikation och medier?
Vi på Infomedia följer valet i redaktionella och sociala medier, och analyserar förtjänad och ägd publicitet med olika infallsvinklar. Det finns för närvarande flera analyser som har med valet att göra på vår blogg, och kommande veckor kommer vi publicera ytterligare inlägg med nya insikter.
Om analysen
För denna analys har Infomedia analyserat riksdagspartiernas ägda kanaler, dess aktivitet och mottagarnas engagemang i sociala medier under perioden 18 juli – 5 augusti 2022. Alla siffror är hämtade från Talkwalker, en av världens ledande Consumer Intelligence plattformar.
Läs också
Vill du veta mer?
Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.