fbpx

Somalitown-gate: långlivad buzz i sociala medier

Den 23 augusti publicerades en intervju med statsminister Magdalena Andersson (S) i Dagens Nyheter. I intervjun talar Andersson om integration och vikten av att svenska bostadsområden ska vara blandade, och ett citat satte i gång en storm på sociala medier: ”Vi vill inte ha Chinatown, Somalitown eller Little Italy”. Ordvalet av just Somalitown upprörde många, och Infomedia har analyserat efterföljderna av uttalandet i sociala medier under perioden 23 augusti – 8 september 2022.

Medförfattare: John Rosenbaum | Senior Social Media Advisor, Infomedia

Analysen visar att uttalandet får ett extremt negativt bemötande i sociala medier, som drivs av unga män. Varje gång något sker som gör ämnet aktuellt igen förlängs livstiden med några dagar och det ger även tillfälle för fler influerande profiler att ge sig in i diskussionen och höja engagemangsnivån. I just denna fråga drivs engagemanget av att folk är upprörda, främst på statsministern men även på Sveriges Radio. Många menar även att effekterna skulle vara värre om det var någon annan som uttalande sig på samma sätt.

Överblick

Sedan uttalandet har det publicerats drygt 9300 inlägg i sociala medier, och som tidslinjen ovan visar är snacket om Somalitown lever vidare även en längre period efter uttalandet. Anledningen till detta händelser som eldat på ämnets aktualitet. Första toppen, som är betydligt störst, kommer den 23 augusti och sker i samband med att intervjun med Andersson publicerades.

Efter tre dagar avtar aktiviteten men efter att Sveriges Radios somaliska redaktion valt att inte sända nyheten nås en ny topp den 29 augusti. Om beslutet kommenterar Anders Ljungberg, gruppchef på Radio Sweden: ”Somaliska redaktionen är liten, vilket gör att vi endast kan göra ett begränsat antal nyheter per dag och våra arbetsledare gjorde en annan nyhetsbedömning den här dagen”.

31 augusti – 6 september är aktiviteten återigen låg men 7 september i samband med att S-politikern Saida Hussein Moge, som valde att lämna partiet efter statsministerns uttalande, konfronterar Andersson i SVT:s partiledarduell. Även om topparna blir lägre för varje gång hålls diskussionen fortsatt i gång.

Unga och män visar störst intresse

Graferna ovan visar att de som styr debatten om Somalitown i sociala medier är män samt 25–34-åringar. De som är över 45 visar mindre intresse av att uttrycka sig i sociala medier angående uttalandet och dess efterföljda effekter. Geografiskt är aktiviteten störst i Stockholm, där över 7000 av de 9300 inläggen publiceras, samt söderut i Sverige. Intresset visar sig även på en internationell nivå (se nedan), inte minst i USA där USA-svenskar – främst i Washington och New York – sagt sitt.

Politik-kritiska inlägg och partisk rapportering engagerar mest

Mest engagerande inlägg publicerar svenske journalisten Ivar Arpi på Twitter. Arpi menar att Socialdemokraterna arbetat i flera decennier för att skapa Somalitown, och inlägget får över 3000 likes och drygt 500 retweets. Men störst totalt engagemang på ämnet får Susanna Silfverskiöld (M) med sina tre tweets. Silfverskiöld äntrar diskussionen under dess andra aktivitets-topp då hon riktar stark kritik mot SR för att ha rapporterat felaktigt när Ebba Busch uttalade sig i samband med koranenkravallerna i våras, men att inte ens sända om statsministerns uttalande om Somalitown: ”Man kan kräva mer av skattefinansierad radio ett valår” twittrade hon. Hon kritiserar även Nooshi Dadgostar (V) som påstod att hon inte mindes att hon tagit avstånd från statsministerns uttalande trots att det stått om det i SvD dagen innan: ”Undanflykterna är desperata”. Till sist påpekar Silfverskiöld den dåliga stämningen när Saida Hussein Moge ställer Andersson till svars.

Andra engagerande inlägg går i Silfverskiölds spår och menar att händelsens effekter är nedtonade på grund av vem Magdalena Andersson (S) är. Luai Ahmed, krönikör och poddredaktör på Bulletin, skriver ”I princip har jag sagt att jag inte vill ha ”Somalitown” i Sverige i fyra år nu och blivit kallad för nazist och högerextrem men underbart att en socialdemokratisk kvinna säger det så att det bli rumsrent och rimligt i stället för nazistiskt och högerextremt”. Richard Herrey (M) skriver ””Vill inte ha Somalitown” säger Magdalena Andersson. Förstår du vilket liv det skulle blivit om jag sagt så för några veckor sedan”. Pontus Persson skriver ”Hahaha hur korkade tror de att vi är? Hade Jimmie Åkesson sagt något om att inte vilja ha ett Somalitown hade de rapporterat om det fortare än en sosse kan säga rasist”.

En diskussion driven av negativitet och sarkasm

Silfverskiölds (M) inlägg speglar ungefär hur tonen ser ut i resterande inlägg om Somalitown. Negativiteten är tydligt dominerande, vilket bekräftas i grafen ovan. Det är främst sarkastiska inlägg som plockas upp som positiva, exempelvis @stuvadmakaron som skriver ”Maggan ville ha något som ligger närmare Sverige när hon sagt ”Little Italy”, så hon sa ”Somalitown”. Detta är humor på en helt ny nivå. Fantastiskt!” samt författare Katerina Janouchs inlägg som visas nedan.

Enskilda uttalanden av politiker brukar sällan ha lång livslängd vilket gör ”somalitown” unikt. Infomedia har även analyserat politiska modeord som blåbrun, gängkriminalitet, återvandring och kan notera intressanta trender värda att följa upp framöver.

Om analysen

För denna analys har Infomedia undersökt effekten i sociala medier av statsminister Magdalena Anderssons (M) uttalande där hon använde ordet Somalitown, under perioden 23 augusti – 8 september 2022. Alla siffror är hämtade från Talkwalker, en av världens ledande Consumer Intelligence-plattformar.  

Läs också

Vill du veta mer?

Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Boka en demo av vår mediebevakning