Småpartierna bakom “övrigt”: Medieexponering och insikter

Post Author

Simon Tengberg
Medieanalytiker


Jimmy Björn
Medieanalytiker

Vilka är småpartierna som synts mest i medierna under valåret 2022? Infomedia har genom en stordataanalys på fler än 28 000 artiklar vägt småpartiernas exponering i redaktionella medier mot varandra och jämfört med Twitter och valet 2018.

Det är fler än Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Centerpartiet, Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna som hoppas på väljarnas förtroende i riksdagsvalet på söndag. Inte mindre än 103 partier (val.se) har anmält sig, och ännu fler deltar i landstings- och kommunvalen.

Gruppen ”övriga partier” särredovisas sällan i olika opinionsundersökningar och vilka de är samt vilket stöd de kan tänkas erhålla påverkas i hög grad av exponeringen i traditionella- och sociala medier. Genom en stordataanalys har Infomedia således tagit fram data på vilka småpartier som synts mest i medierna under 2022 och jämfört med samma period 2018.

Högerextremism och feminism i topp

Nordiska motståndsrörelsen är det parti med störst medieexponering av småpartierna i redaktionella medier under perioden 1 januari till 31 augusti 2022. Det högerextrema partiet synliggörs dock sällan i samband med sakpolitiska frågor utan merparten av artiklarna rör sådant som demonstrationer, extremism och inte minst kopplingen till mordet under Almedalsveckan.

Noterbart är också att Feministiskt Initiativ fortsatt utgör en betydande andel av småpartiernas publicitet, trots sviktande opinionssiffror efter partiets rekordval 2014. FI är också det parti som omnämns mest i Stockholms län både 2018 och 2022.

Nystartade Partiet Nyans är valårets uppkomling och är redan mer omskrivna än många av de äldre och mer etablerade småpartierna. Nyans har dessutom förekommit i räckviddsstarka- och rikstäckande medier i hög utsträckning.

Alternativ för Sverige och Medborgerlig Samling är de sista partierna som ligger på tio procent eller mer av den totala publiciteten under 2022. Utöver rikspress syns Afs mest i Skåne och Västra Götaland medan MED har mest publicitet i Västra Götaland, Halland och Stockholm.

Jämfört med 2018 har dock publiciteten för partier utanför riksdagen minskat rejält från cirka 21 000 artiklar till 7 000 artiklar 2022. Den största anledningen till nedgången är att Nordiska motståndsrörelsen och Feministiskt Initiativ omtalas i lägre grad än tidigare.

Twitter – ett Alternativ för Sverige

Kollar man på sociala medier – och i detta fall Twitter ser det annorlunda ut. Både Feministiskt Initiativ och Nordiska motståndsrörelsen bedriver här en mer undanskymd roll under juli och augusti månad. Tillsammans står de bara för cirka 18 procent av småpartiernas publicitet. Mest omtalat är i stället högerradikala Alternativ för Sverige (38,5 procent) följt av Partiet Nyans och Medborgerlig Samling.

Vill du höra mer om vår medietäckning och verktyg för mediebevakning?

Övriga insikter

Inte ytterkant? Då försvinner det rikstäckande

Undersökningen visar att partier som inte tillhör en politisk ytterkant har svårare att synas i rikstäckande nyhetsmedier. Ett exempel är Landsbygdspartiet oberoende, som sitter i flertalet kommunfullmäktige runtom i landet, men som sällan exponeras i annat än landsorts- och regionalpress.

Är verkligen all publicitet bra publicitet?

Till skillnad från riksdagspartierna är det sällan partipolitiska frågor står i centrum för småpartiernas publicitet. Vanliga ämnen är istället sådant som extremism och demonstrationer.

Huruvida denna typ av bevakning ger ett positivt eller negativt utfall för partierna på valdagen låter vi vara osagt men faktum kvarstår att småpartierna generellt har svårigheter med att nå ut med sakpolitik i medierna.

Nedan visas de ämnen/begrepp (utan inbördes ordning) som var vanligast förekommande i samband med småpartierna 2022:

  • NATO
  • Demonstration
  • Islam
  • Högerextremism
  • Terroristbrott
  • Allmänt inför valet 2022
  • Pride

Småpartier klumpas ofta ihop

Det är också vanligt att småpartierna nämns i samma artiklar. Antingen i egenskap av motpoler eller som partier inom samma ideologiska sfär – ibland listas de upp just i egenskap av att vara ”små partier” och ibland genom att vara politiskt valda i olika kommuner. Däremot är det sällan de agerar proaktivt eller som ensam aktör i de redaktionella medierna.

Vill du höra mer om våra medieanalyser och insikter i kommunikation och medier?

Vill du veta mer?

Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy

Boka en demo av vår mediebevakning