fbpx

Skapa resultat med ett verktyg för social listening

4 min. lästid
Det råder knappast någon tvekan om att social listening kan hjälpa ett företag eller en organisation att växa och utvecklas. För när du bevakar det som sägs och skrivs om ert varumärke, får du användbara insikter; ny kunskap som kan förbättra er närvaro på sociala medier, hjälpa till att hantera kundklagomål, hålla koll på vad konkurrenterna gör och mycket mer. I det här blogginlägget får du veta allt om hur du kan använda ett social listening-verktyg för att maximera affärsnyttan.

Lyssna innan du pratar

Social Listening handlar om att hitta och följa samtal online som är relevanta för er som företag eller organisation. Det går att följa specifika ord, meningar eller händelser. De kan ha koppling till varumärket eller verksamheten, men även till er bransch och era konkurrenter.

Att följa samtalen i olika sociala medier, bloggar, forum osv. hjälper dig att upptäcka mönster och trender som kan användas till er fördel. Du kan anpassa ert innehåll med ord som era kunder eller målgrupper använder. Du och kollegorna kan delta i debatter som är positiva för er positionering och du kan snabbt snappa upp att en konkurrents kunder är missnöjda över något – bara för att nämna några exempel.

Statistiken och insikterna som du kan samla in genom ett digitalt verktyg för social listening kommer att hjälpa er att utvärdera aktiviteterna på sociala medier. På så sätt bidrar verktyget till att ni kan jobba mot de övergripande mål som ni satt i SoMe-strategin.

Kartläggning: Ett pressmeddelande sprids digitalt efter publicering. Exempel från Talkwalker.

De flesta verktyg för social listening har funktioner för bland annat målgruppssegmentering och influencer-analys. Det är funktioner som hjälper dig att identifiera vilka målgrupper som visar störst intresse för era budskap och produkter – alltså dem med störst köppotential.

Ett bra verktyg för social listening ger dig också information om när på dygnet det är bäst att publicera, din share of voice, tonen i samtalen (sentiment), räckvidd och effekt. Utifrån de insikterna kan du bedöma både hur synligt ert varumärke är och hur det uppfattas, såväl före som under och efter en kampanj. Det ger dig möjlighet att utvärdera och justera ert innehåll och era budskap.

Får vi lov att bjuda på ny inspiration?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.

Krishantering: Släck digitala bränder

När det gäller klagomål och kritik från kunder eller användare går det inte att blunda: de måste hanteras och besvaras. Speciellt i digitala och sociala kanaler där alla kan se dem.

Varje organisation behöver vara förberedd på att ta itu med problem och släcka digitala bränder. Det kan vara bra att ta fram färdiga uttalanden i förväg, men automatiserade svar är absolut inte rätt väg att gå – ingen vill prata med en robot, och speciellt inte i en laddad situation.

Om ni anstränger er för att svara snabbt, visar det på en medvetenhet om kundernas/användarnas behov och en vilja att hjälpa till.

Och med ett social listening-verktyg blir det enklare att kunna agera precis lika snabbt som SoMe kräver.

Analysera tidigare resultat för att bli bättre

Innan du spenderar tusentals kronor på att boosta ett inlägg, ta en titt på statistik från tidigare. Hur gick det senaste gången ni la pengar på liknande innehåll? Lönade det sig? Hur såg ROI:n ut?

Kanske kan detta hjälpa dig att finjustera kampanjen så att ni når ett bättre resultat den här gången.

Lyssna på konkurrenterna också

Om er organisation/ert företag har investerat i mjukvara för social listening har ni förbättrat era möjligheter att nå ut på rätt sätt avsevärt. Men nöj dig inte med att lyssna på de samtal som rör er – håll också koll på vad era konkurrenter pratar om och vad folk säger om dem.

Ställ dig själv de här frågorna: Fungerar deras marknadsföringskampanjer bättre än våra? Varför? Eller varför inte? På vilket sätt är vårt varumärke starkare? Kan det stärkas ytterligare? Hur då?

Social listening för att produktutveckla

Om du lyckas följa vad som sägs om er och era produkter eller tjänster i realtid, kan du få användbar information och inspiration för er fortsatta utveckling.

Är kunderna nöjda med det ni levererar och rekommenderar de er till andra? Pratar de om saker som kunde bli bättre, eller om något de önskar fanns på marknaden?

Om du stöter på sådana samtal, hoppa in i dem meddetsamma men tänk på att hålla inne med säljsnacket. Det ger mycket mer att ställa frågor, med varumärket som avsändare, och att engagera sig i debatten på ett positivt sätt. Ta vara på informationen som du får för att förbättra era nuvarande lösningar eller utveckla helt nya tjänster och produkter.

Hitta rätt influencers

Människor litar mer på människor än på företag och varumärken. Så om en influencer når ut med ett budskap till sin målgrupp kommer det att vara mycket mer effektivt än när ett företag ska leverera samma budskap.

Med ett verktyg för social listening kan du identifiera vilka influencers som har potential att bli bra ambassadörer för ert företag/er organisation. Verktyget fångar upp intressen och samtalsämnen, men kan också på ett snabbt och tydligt sätt ge dig information om hur många följare en influencer har och hur mycket följarna engagerar sig i innehållet genom att gilla, kommentera och dela.

Ta kontakt med de influencers som verkar vara ett bra val – bygg relationer och starta samarbeten. Då kommer du snabbt att stärka förtroendet för ert varumärke och attrahera fler potentiella kunder eller följare.

Med ett verktyg till social listening kan du identifiera vilka influencers som har potential att bli bra ambassadörer för ditt företag. Exemplet är från Talkwalker.

Ge affärerna ett lyft med social listening

När du kommer igång med att använda social listning aktivt och strukturerat ger det nytta och fördelar för hela verksamheten – för ert varumärke, era produkter och tjänster, för marknadsföring, kundservice och produktutveckling … ja, för alla och allt!

Och om du vill maximera effekten av social listening så behöver du ett riktigt bra lyssningsverktyg, till exempel Talkwalker eller Infomedias egen mediebevakningsplattform.

Det lönar sig att vässa öronen!

Vill du veta mer om Social Listening?

Kontakta oss för en förutsättningslöst samtal om dina behov och möjligheter med social listening.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Visste du att...

Du kan ladda ner alla våra blogginlägg som PDF-filer och läsa dem i lugn och ro när du har tid.