fbpx

Skapa resultat med ett verktyg för social listening

Det råder ingen tvekan om att social listening kan bidra till företagets tillväxt. Att övervaka konversationer om ditt varumärke kan ge användbara insikter som kan förbättra din närvaro på sociala medier, hjälpa till att hantera kundklagomål, hålla koll på vad dina konkurrenter gör och annat. I det här blogginlägget lär du dig hur du använder ett verktyg till social listening till fullo och skapar fördelar för ditt företag eller organisation.

Lyssna innan du pratar

Social Listening handlar om att hitta och följa konversationer online som är relevanta för ditt företag. Det kan vara att följa specifika ord, fraser eller händelser. Möjligen relaterat till ditt varumärke eller företag eller om din bransch och dina konkurrenter.

Genom att följa konversationerna i sociala medier, bloggar, forum osv. får du hjälp att upptäcka mönster och trender som du kan använda till din fördel. Du kan anpassa ditt innehåll med ord som dina kunder använder. Du kan delta i debatter som bidrar till företagets positionering och du kan plocka upp när dina konkurrenters kunder är missnöjda över något – bara för att nämna några exempel.

Statistiken och insikterna som du kan samla in genom ett digitalt verktyg för social listening (även kallad ett social listening tool) kommer att hjälpa ditt företag eller din organisation att utvärdera aktiviteterna på sociala medier och därmed bidra till förverkligandet av den övergripande SoMe-strategin.

Viralitetskarta: Ett pressmeddelande sprids digitalt efter publicering. Exempel från Talkwalker.

De flesta verktyg för social listening har funktioner för bland annat publiksegmentering och influenceranalys. Dessa funktioner hjälper dig att identifiera vilka målgrupper som har störst intresse för dina budskap och produkter och därmed störst köppotential.

Ett bra verktyg för social listening ger dig också information om de bästa tiderna att publicera, din andel av rösten, tonen i samtalen (sentiment), räckvidd och effekt. Dessa insikter gör att du kan bedöma ditt varumärkes synlighet och uppfattning både före, under och efter en kampanj, så att du kan utvärdera och justera ditt innehåll och dina budskap

Krishantering: Släck digitala bränder

När det gäller klagomål och kritik från kunder eller användare finns det inga genvägar: de måste hanteras och besvaras. Speciellt när det sker online och därmed är synligt för alla.

Alla företag bör vara beredda att ta itu med problem och släcka digitala bränder. Du kan förbereda uttalanden i förväg, men var noga med att undvika automatiserade svar – ingen vill prata med en robot, och speciellt inte i en upphettad situation.

Om ditt företag lyckas vara snabba på att svara visar det på en medvetenhet om användarnas behov och en vilja att hjälpa till.

Denna uppgift blir enklare med ett verktyg för att lyssna på sociala medier.

Var snabb

Visa att ni är ”på” och tar ansvar

Var ärlig

Trovärdighet betyder allt under en kris

Var tillgänglig

Visa att ni svarar og kommunicerar

Analysera tidigare resultat för att bli bättre

Innan du spenderar tusentals kronor för att boosta ett inlägg, titta på tidigare statistik. Hur gick det senaste gången du investerade i liknande innehåll? Är det värt det? Hur såg ROI:n ut?

Kanske kan du genom att titta på detta finjustera kampanjen och nå ännu bättre resultat den här gången.

Lyssna noga på konkurrenterna

Om du har investerat i mjukvara för social listening har du utökat dina möjligheter avsevärt. Begränsa inte ditt lyssnande till bara dig själv. Kontrollera också vad dina konkurrenter pratar om och vad deras kunder säger om dem.

Ställ dig själv frågorna: Presterar deras marknadsföringskampanjer bättre än dina? Varför? Eller varför inte? Hur är ditt varumärke starkare? Kan du förstärka det ytterligare?

Social listening i produktutveckling

Om du lyckas följa vad som sägs om ditt företag och dina produkter eller tjänster i realtid kan du få nyttig information och inspiration för din fortsatta utveckling.

Är kunderna nöjda med det du levererar och rekommenderar de dig till andra? Pratar de om saker som kunde bli bättre, eller om något de önskar fanns?

Om du ser sådana konversationer, hoppa in i dem medan de fortfarande pågår. Men vänta med de stora försäljningstalen. Bättre att ställa frågor och engagera sig positivt i debatten. Få fram information och använd den för att förbättra befintliga lösningar eller utveckla helt nya.

Hitta de viktigaste influerarna

Människor litar mer på människor än företag och varumärken. Så om en influencer levererar ett budskap till sin målgrupp kommer det att vara mycket mer effektivt än när ett företag försöker leverera samma budskap.

Med ett verktyg till social listening kan du identifiera vilka influencers som har potential att bli bra ambassadörer för ditt företag. Verktyget kommer att känna igen intressen och samtalsämnen, men kan också på ett snabbt och tydligt sätt berätta hur många följare de har och i vilken utsträckning följarna engagerar sig i innehållet, inklusive gilla-markeringar, kommentarer och delningar.

Engagera dig med dessa influencers och bygg relationer och etablera samarbeten. Då kommer du snabbt att bygga förtroende och attrahera fler leads.

Med ett verktyg till social listening kan du identifiera vilka influerare som har potential att bli bra ambassadörer för ditt företag. Exemplet är från Talkwalker.

Lyft företaget med social listening

När du börjar använda social listning aktivt och på ett strukturerat sätt kommer varumärket, produkterna, tjänsterna, marknadsföringsarbetet, kundservice, produktutveckling – ja, hela företaget drar nytta av det.

Och om du vill maximera effekten av social listening behöver du ett bra verktyg. Till exempel Talkwalker eller Infomedias egen mediebevakningsplattform.

Läs också

Vill du veta mer om Social Listening?

Kontakta oss för en oförpliktande pratstund om dina behov och möjligheter inom social listening.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt