fbpx

Mediebevakning: En nödvändig del av din kommunikationsstrategi

| Head of Product Management
3 min. lästid
Oavsett om du jobbar på kommunikationsavdelningen på ett litet eller stort företag är mediebevakning en viktig del av dina dagliga rutiner. Mediebevakning hjälper dig med att få koll på vad som sagts och skrivits om din verksamhet, så att du kan förstå effekten av din kommunikation.

Med hjälp av mediebevakning får du en överblick över vad som sägs om din verksamhet i media och inte minst vad dina kunder och intressenter har att säga.

Men mediebevakning är mer än bara en daglig överblick levererad till din inkorg. De insikter som din mediebevakning kan ge kan också användas för att uppnå ännu större effekt med din kommunikation.

Våra kunder använder sin mediebevakning på många olika sätt och det finns många anledningar till varför mediebevakning bör vara en del av din kommunikationsstrategi.
Här är lite inspiration till hur du kan använda mediebevakning som ett dagligt verktyg för att ständigt förbättra din kommunikation.

Bli en del av debatten med ett relevant budskap

Din mediebevakning håller dig uppdaterad om vad som sker i media och är relevant för din organisation eller verksamhet. Oavsett om din huvuduppgift är att vara tongivande i pressen eller att skapa genomarbetat innehåll till din blogg, kan du använda bevakningen för att sammanställa relevant och aktuellt innehåll.

Du kan använda mediebevakningen för att hålla dig informerad om relevanta ämnen. Till exempel, om din bevakning fokuserar på branschspecifika händelser eller ett specifikt område, kan du proaktivt använda dessa insikter för att forma budskapet du vill förmedla. Din mediebevakning kan bli en viktig inspirationskälla i ditt arbete med press och innehåll.

Identifiera relevanta medier

Använd din mediebevakning för att kontrollera om publiciteten ni får matchar din målgrupps mediavanor.

Du känner förmodligen redan till vilka medier din målgrupp använder, och mediebevakningen håller dig uppdaterad om huruvida ditt budskap når rätt media.

Bevakningen kan även tjäna som inspiration för att utforska andra relevanta medier. Till exempel inkluderar din bevakning ofta små facktidningar eftersom de fokuserar på ämnen som är relevanta för dig. Det kan också hända att du upptäcker ett för dig tidigare okänt medieföretag som regelbundet publicerar artiklar om ämnen som är viktiga för er.

Följ nyckelord och upptäck nya

Din mediebevakning kan ge dig insikter i nya områden, begrepp och uttryck. Använd din mediebevakning för att följa relevanta teman och nyckelord som ofta används inom din bransch eller ditt område, så att du lätt kan hålla dig uppdaterad.

Du kan också upptäcka nya nyckelord som är relevanta för dig. Dina omnämnanden kan innehålla relevanta nyckelord som du inte tidigare använt, och mediebevakning kan därmed hjälpa dig att identifiera nya trender i branschen.

Genom att hålla dig informerad om nya trender, koncept och ”buzzwords”, kan du använda denna information för att kontinuerligt optimera texterna och kommunikationen på din hemsida. Detta säkerställer att du även fortsättningsvis är synlig i Google, speciellt när potentiella kunder börjar använda dessa nya termer.

Identifiera viktiga intressenter

Använd din mediebevakning för att identifiera nyckelintressenter som kan hjälpa dig att få ut dina budskap på rätt plats och med rätt genomslagskraft.

När du granskar dagens omnämnanden i din mediebevakning, ta även en kik på vilka som har kommenterat på ämnen som är centrala för din verksamhet och dina budskap. Gör det till en vana att hålla ett öga på vilka som oftast nämns i din bevakning.

Är det samma politiker som dyker upp i media i samband med ett ämne som är relevant för dig? Förekommer det många debattinlägg från en viss typ av expert? Vilka yrkesgrupper är ofta en del av dina omnämnanden?

Hitta rätt journalister

Journalister som ofta dyker upp i din mediebevakning kan vara intresserade av vad du har att säga, så håll koll på vem som skriver om dig och din bransch.

Du känner förmodligen redan till de journalister som mest frekvent bevakar din bransch och ditt område, men det är även viktigt att observera vilka nya journalister som dyker upp i din mediebevakning. Använd detta som en utgångspunkt för att bygga relationer som kan gynna din organisation eller verksamhet i många år framöver.

Detta är bara några av de sätt som våra kunder använder mediebevakning i sitt dagliga arbete. Mediebevakning kan också ge dig insikter i vad som fungerar och vad som inte fungerar för din verksamhet, och hjälper dig att arbeta mer effektivt och uppnå större effekt med din kommunikation. Använd mediebevakning som ett dagligt verktyg för att förbättra din kommunikation.

Vill du veta mer om vår mediebevakning?

Vi hjälper dig gärna att identifiera behov, utmaningar och möjligheter inom mediebevakning.

Ladda ner PDF

Fyll i formuläret och du är redo att ladda ner det här blogginlägget som en PDF.

Ladda ner vår e-bok

Mediebevakning
- vägen till insikt

Boka en demo av vår mediebevakning

5 tips för den bästa mediebevakningen

Visste du att...

Du kan ladda ner alla våra blogginlägg som PDF-filer och läsa dem i lugn och ro när du har tid.