Mediebevakning: En nödvändig del av din kommunikationsstrategi

Post Author

Stine Grandjean-Thomsen
Commercial Lead - Media Services

Oavsett om du jobbar på kommunikationsavdelningen på ett litet eller stort företag är mediebevakning en viktig del av dina dagliga rutiner. Mediebevakning hjälper dig med att få koll på vad som sagts och skrivits om din verksamhet, så att du kan förstå effekten av din kommunikation.

Med hjälp av mediebevakning får du en överblick över vad som sägs om din verksamhet i media och inte minst vad dina kunder och intressenter har att säga.

Men mediebevakning är mer än bara en daglig överblick levererad till din inkorg. De insikter som din mediebevakning kan ge kan också användas till att uppnå ännu större effekt för din kommunikation.

Våra kunder använder sin mediebevakning på många olika sätt och det finns många anledningar till att mediebevakning bör vara en del av din kommunikationsstrategi.
Här är lite inspiration till hur du kan använda mediebevakning som ett dagligt redskap för att ständigt förbättra din kommunikation.

Skapa en aktuell dagordning med ett relevant budskap

Din mediebevakning håller dig uppdaterad kring vad som sker i media som är relevant för din organisation eller verksamhet. Och oavsett om din främsta uppgift är att sätta dagordningen i pressen eller skapa genomarbetat innehåll till din blogg kan du använda övervakningen till att sammanställa relevant och aktuellt innehåll.

Du kan använda mediebevakning till att hålla dig uppdaterad kring relevanta dagordningar. Till exempel, om din bevakning håller koll på vad som händer i branschen eller inom ett specifikt område kan du använda den insikten proaktivt i en redan befintlig dagordning, om det skulle passa det du vill förmedla. Din mediebevakning kan bli din viktigaste inspirationskälla i ditt arbete med press och innehåll.

Identifiera relevant media

Använd din mediebevakning för att få koll på om din exponering matchar din målgrupps mediavanor.

Du vet förmodligen redan vilka medier din målgrupp är bekant med, och din mediebevakning håller dig uppdaterad om ditt budskap når rätt media.

Bevakningen kan också fungera som inspiration till andra relevanta medier Overvågningen kan også fungere som inspiration til andre relevante medier. Till exempel ingår ofta en liten facktidning i din mediebevakning under en period eftersom den fokuserar på sådant som är relevant även för dig. Eller så kan det vara en publikation som regelbundet skriver om ditt område som du hittills aldrig tänkt på.

Följ nyckelord och upptäck nya

Din mediebevakning kan ge dig inblick i nya områden, begrepp och uttryck. Använd din mediebevakning för att följa relevanta teman och nyckelord som ofta används inom din bransch, ditt område eller dina agendor, så att du lätt kan hålla dig uppdaterad.

Men du kan också upptäcka nya sökord som är relevanta för dig. Relevanta omnämnanden kan innehålla ord som du inte använder, och mediebevakning kan därför hjälpa dig att upptäcka nya trender i branschen.

När du håller dig uppdaterad om nya trender, koncept och ”buzzwords” kan du också använda den informationen för att kontinuerligt optimera texterna och kommunikationen på din hemsida, så att du även fortsättningsvis går att hittas i Google, även om potentiella kunder tar de nya orden till sig.

Vill du höra mer om vår medietäckning och verktyg för mediebevakning?

Identifiera viktiga intressenter

Använd din medieövervakning för att identifiera nyckelintressenter som kan hjälpa dig att få ut dina budskap på rätt ställen och med rätt tyngdpunkt.

När du tittar på dagens omnämnanden i din mediebevakning kan du även ta en titt på vem som har kommenterat på ämnen som är centrala för din verksamhet och dina budskap. Gör det till en vana att hålla ett öga på vem som oftast dyker upp i din bevakning.

Är det samma politiker som dyker upp i media i samband med en agenda som är relevant för dig? Finns det många debattinlägg skrivna av en viss typ av expert? Vilka yrkesgrupper är ofta en del av dina omnämnanden?

Hitta de riktiga journalisterna

Sluta med ditt splittrade synsätt. Journalister som ofta dyker upp i din mediebevakning kan också vara intresserade av vad du har att säga, så håll koll på vem som skriver om dig och din bransch.

Du känner förmodligen redan till de journalister som oftast bevakar ditt område, men det kan vara bra att hålla koll på vilka nya journalister som dyker upp i din mediebevakning. Använd det som utgångspunkt till att bygga en relation som kan gynna din organisation eller verksamhet i många år framöver.

Detta är bara några av de sätt som våra kunder använder mediebevakning i sitt dagliga arbete. Mediebevakning kan också ge dig insikt i vad som fungerar och vad som inte fungerar för din verksamhet och ditt arbete med kommunikation och press. Använd mediebevakning som ett dagligt redskap till att arbeta mer effektivt och till att uppnå större effekt med din kommunikation.

Vill du veta mer om vår mediebevakning?

Vi hjälper dig gärna att identifiera behov, utmaningar och möjligheter inom mediebevakning.

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy

Boka en demo av vår mediebevakning