Infomedia vinner 2 x guld vid AMEC Awards 2021

Post Author

Infomedia

Presmeddelande, 30. november 2021

Två guld gick till Infomedia vid AMEC Awards 2021. Infomedia hedrades för sitt arbete med medieanalys för stora företag och organisationer i Norden. 

AMEC Awards är ett globalt pris för kommunikationsmätning. Evenemanget är öppet för alla som använder mätning inom PR- och kommunikationsarbete och priserna hedrar utmärkta prestationer inom kommunikationsstrategi, analys och digital teknik.

Välrenommerade företag och organisationer som Coca-Cola, YouTube, Honda, Adobe, Huawei, OECD och UNICEF var bland årets deltagare. Glädjen blev därför stor när Infomedia tog emot två guldmedaljer.

Infomedia fick två AMEC Gold Awards i följande kategorier:

  • Mest effektiva planering, forskning och utvärdering: Västeuropa.
  • Pris för bra språk och enkelhet i att mäta och rapportera kampanjeffektivitet. 


Infomedia var dessutom nominerat i kategorierna:

  • Bästa första stegen på en mätning.
  • Bästa flermarknadsrapporteringen.
  • Bästa användning av mätning för en enskild händelse.
  • Innovationspris för nya mätmetoder.

Infomedia omsätter mediebilder i insikter, som stärker våra kunders strategiska insatser inom olika affärsområden, marknader och regioner. Vi har kontor i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Århus och Tallin.

För mer information

Johan Wilberg
Chef Analys- och rådgivning
johan.wilberg@infomedia.se
+46 72 575 6560

Om priserna

Guld: Mest effektiva planering, forskning och utvärdering: Västeuropa (Anonym)

När Infomedia började arbeta med  kunden var kommunikationsstrategin någonstans mellan magkänsla och mediebevakning. Tillsammans fördjupade de sig i medieflödet och iscensatte en ny strategi baserad på tidigare data, kontinuerlig spårning och konkreta mätbara KPI:er. Detta resulterade i «En resa från mediebevakning till omfattande översikt över medierna». Duon har konkret visat hur planering, forskning och utvärdering kan ge tydliga och mycket strategiska riktlinjer, vilket i sin tur leder till goda, mätbara resultat. Och en guldmedalj för jobbet.

Guld: Pris för bra språk och enkelhet i att mäta och rapportera kampanjeffektivitet (Anonym)

“Meat lovers” var ett projekt baserat på det ökade trycket på köttindustrin; konsumenternas ökade medvetenhet om klimat- och hälsofrågor och djurens välbefinnande och eskalerande politisk polarisering skapar många utmaningar. Att navigera och kommunicera i ett så konfliktfyllt landskap är inte lätt.

Med Infomedia i spetsen har man etablerat en bättre förståelse för hur dessa trender utspelar sig i redaktionella medier och använt kunskapen aktivt i strategiska kommunikationsplaner. Företagen visade en “tydlig och enkel analys, med direkt och tydligt språk i mätrapporteringen”. Med andra ord, trots en mångfacetterad och komplex fråga presenterades analysen så enkelt att den hedrades med guld.

Nomineringar

Bästa första steget på en mätresa (Citycon)

“Liljeholmen” är ett större område med fastigheter, service, shopping, kulturutbud och tunnelbana, strax utanför Stockholms centrum. Genom att titta på hur nyhetsmedier täcker Citycons anläggningar använde Infomedia medieidentitet och fokusgrupper direkt i kommunikationen kring stadsplanering. Utmärkelsen uppmärksammar “organisationer som är nya inom mediemätning och utvärdering och som bygger god praxis redan från början.” Projektet befinner sig för närvarande i en samrådsfas med målet att slutföras 2029.

Bästa flermarknadsrapportering (H&M)

I oktober 2020 lanserade H&M i Stockholm sitt första återvinningssystem från plagg till plagg. H&M:s kunder inbjöds att delta i “Looop”-kampanjen, vilket utgör ett viktigt steg mot en “Circular Future in the Fashion Industry”. Infomedia genomförde medieanalys och utvärdering av kampanjen, med särskild inriktning på kundengagemang och faktisk handling, driven av kampanjen. Silverplaceringen i AMEC Awards motiveras av att Infomedia utförde “enastående mätning och utvärdering av kommunikationskampanjer på tvärs över flera marknader”.

Nominerad: Innovationspris för nya mätmetoder (We Love People)

För att “Mäta syfte i kommunikation” krävs kloka huvuden. Infomedia har i samarbete med konsultföretaget We Love People tagit fram en unik metod som uppnår syftet. Metoden kallades “The Purpose Score”. Juryn kom fram till att Infomedia kombinerade flera mät- och utvärderingsverktyg och hittade ett nytt sätt att mäta effekten av kommunikationsaktiviteter. Något de ansåg vara värt en AMEC-nominering.

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy