1. Håll koll på den politiska debatten
Genom att följa den politiska debatten kan man försöka se in i framtiden och hur detta kan komma att påverka ditt företag. Genom att hålla sig uppdaterad om mediebilden i stort kan ditt företag lättare förutspå kommande trender, kriser eller möjligheter – allt för att minimera era risker.
2. Bevaka diskussioner på sociala medier
Utöver traditionella medier pågår flitiga diskussioner på sociala medier. Här framkommer ofta folkets, eller dina kunders, egna åsikter i större utsträckning till skillnad från opinionsbildare i traditionella medier. Genom en tätare uppföljning av utvecklingen på sociala medier kan du snabbare fånga upp trender och agera utifrån informationen.
Mediebevakning – vägen till insikt. Hur mediebevakning och insikt i mediedata skapar värde för hela din organisation.
3. Följ det mest relevanta innehållet
Sjukvården, lag och ordning samt skolan spås bli de stora ämnena inför valet 2022. Men vad händer med de övriga ämnena som kanske inte får lika stort utrymme i den politiska debatten men som är viktigt för ert företag? Med mediebevakningen kan du skräddarsy ditt innehåll och följa diskussionerna och besluten som påverkar din bransch. Genom ett skräddarsytt innehåll kan ditt företag enklare sortera i mediebruset och följa upp de ämnen som är viktigast för er.
4. Följ era omnämnanden i media
Utöver den politiska debatten är det självklart viktigt att ert företag också följer era egna omnämningar i media. Var finns ni i relation till den politiska debatten eller till vad som diskuteras på sociala medier? Kanske vill ni följa mottagandet för ert engagemang inom hållbarhet? Infomedia kan sammanställa era omnämnanden och urskilja tonalitet, synlighet och genomslag. På så vis kan man lättare planera framtida kommunikationsstrategier.
Ovanstående är endast några anledningar där mediebevakningen är användbar. I en alltmer ombytlig medieatmosfär, med informationsbubblor, fake news och twitterstormar, är det viktigt för ert företag att ligga steget före.
Mediebevakningen är därför en viktig pusselbit i ert PR och kommunikationsarbete, inte minst inför valet 2022.
Vill du höra mer om vår medietäckning och verktyg för mediebevakning?
Läs också
Vill du veta mer?
Tveka inte att höra av dig så hjälper vi dig.