Så får du en effektiv global mediebevakning

Post Author

Stine Grandjean-Thomsen
Commercial Lead - Media Services

Det är nödvändigt för svenska företag med internationell verksamhet att orientera sig globalt, men antalet nyhetskanaler ökar snabbt och mängden artiklar kan bli enorm. Det kan därför vara svårt att få en överblick, men med lite förberedelser kan man säkerställa en effektiv mediebevakning av internationella medier.

Med hjälp av mediebevakning är du alltid uppdaterad kring vad media skriver om ditt företag, din organisation, ditt varumärke, dina talespersoner, trender och agendor, och så vidare, men det räcker inte alltid att bara bevaka svenska medier. Vi upplever en ökad efterfrågan på internationell mediebevakning från flera svenska företag och organisationer. De är också intresserade av att veta vad som pågår i utlandet, som kan vara affärskritiskt för dem.

Relevant internationell mediebevakning kan vara komplex, men med några få försiktighetsåtgärder kan du få en bevakning som skänker värde inte bara för dig som jobbar på kommunikations- och pressavdelningen utan för hela företaget.
Nedan har vi beskrivit de tre steg du behöver ta för att din internationella mediebevakning ska ge dig värde:

  1. Vad ska din internationella mediebevakning innehålla?
  2. För vem är din mediebevakning relevant?
  3. Vad kan du använda din internationella mediebevakning till?

Vad ska din internationella mediebevakning innehålla?

Antalet nyhetskanaler ökar och nytt innehåll kommer ständigt in till de webbaserade nyhetsmedierna. Men kvaliteten och relevansen kan variera och det är inte nödvändigt att se allt som skrivs om ditt företag. Därför är det också viktigt att först ta reda på vad du har användning för att bevaka.

Vad är relevant?

Är du intresserad av att se allt som skrivs om ditt företag? Eller ska det bara vara i samband med en produkt, ett specifikt affärsområde, eller ord som har att göra med din överordnade affärsstrategi.

Vilka länder är relevanta?

Var är dina marknader? Är det i första hand i Norden eller vill du också ha koll på vad som skrivs om konkurrenter eller om branschen i Frankrike, Tyskland, Kina eller USA? Eller står ni inför en lansering på en helt ny kontinent, till exempel Sydamerika?

Vilka källor är relevanta?

Är alla medier i de aktuella länderna relevanta för dig eller är det främst professionella media, onlinemedia, tryckta medier, sociala medier eller en femte kategori?

Vilka språkkunskaper finns på företaget?

Bör något innehåll sammanfattas på engelska så att flera medarbetare kan få ta del av allt innehåll?

Det kan vara tidskrävande att göra en grundlig behovsbedömning innan man sätter upp sin internationella mediebevakning, men det är ett viktigt steg för att säkerställa den bästa utgångspunkten. Och självklart är detta något vi rekommenderar och hjälper våra kunder med.

Vill du veta mer om vår internationelle mediebevakning? Boka en demo eller läs mer.

För vem är din mediebevakning relevant?

Din mediebevakning håller dig ständigt uppdaterad. Bra internationell mediebevakning kan vara värdefullt för hela företaget. Särskilt om du segmenterar din mediebevakning till olika team eller avdelningar internt.

Du kan sätta upp en bred mediebevakning, men få den levererad på olika sätt till olika mottagare. Till exempel så kan produktcheferna få daglig bevakning av vad som sägs om deras produkter, medan den tyska landschefen får alla tyska omnämnanden. Säljarna kan få omnämnanden som rör deras kunder, och kommunikationsavdelningen får omnämnanden som rör företagets anseende eller CSR-strategi. Slutligen kan ledningen få ett så kallat Executive-mejl med det affärsstrategiska innehållet – eventuellt i sammanfattande form.

Segmenteringen bidrar till att skapa ett bredare värde som sträcker sig utanför kommunikations- och pressavdelningen. Plötsligt blir omnämnandena också relevanta för avdelningar över hela företaget och den insikten kan sedan användas till att rikta kampanjer, upptäcka nya möjligheter, utveckla produkter eller öka pressinsatserna i ett visst område eller land.

Vad vill du använda din mediebevakning till?

I stället för att bara hålla sig uppdaterad om vad som sägs om företaget internationellt kan man använda den kunskapen mer intelligent. Till exempel genom att mäta effekten av ditt kommunikations- eller pressarbete, om omnämnandena överensstämmer med affärsstrategin, eller om det i första hand är positiva eller negativa omnämnanden gällande ett särskilt affärsområde eller en särskild produkt.

Nästa steg är en medieanalys, och det beror till stor del på vad du vill ha din mediebevakning till. Vill du i första hand hålla dig uppdaterad om vad som sägs och skrivs om dig och använda det som inspiration i ditt arbete passar mediebevakning bra. Men vill du mäta effekt och effektivisera din kommunikation måste du också analysera dina omnämnanden.

En bra internationell mediebevakning ska alltså skräddarsys utefter dina specifika behov. Förutom att vi själva bevakar onlinemedier och sociala medier arbetar vi på Infomedia med flera partners i olika länder, så att vi kan tillhandahålla den typ av innehåll som är mest relevant för våra kunders behov och budget och leverera en helhetslösning.

Om du gör förarbetet ordentligt kan ditt dagliga bevakningsmejl lätt bli dagens mest relevanta och intressantaste läsning på alla avdelningar.

Vill du veta mer om internationell mediebevakning?

Vi hjälper dig gärna att identifiera behov, utmaningar och möjligheter inom mediebevakning. Fyll i formuläret och skriv ett kort meddelande så kontaktar vi dig för ett förutsättningslöst samtal om era behov och önskemål.

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy

Boka en demo av vår internationella mediebevakning