Med en mediebevakning är du alltid uppdaterad kring vad media skriver om ditt företag, din organisation, ditt varumärke, dina talespersoner, trender och ämnen. Men att enbart bevaka medier i ett land räcker inte alltid. Det finns en ökad efterfrågan på internationell mediebevakning från flera företag och organisationer, både i Sverige och andra länder, då de vill vara informerade om affärskritiska händelser globalt.
Relevant internationell mediebevakning kan vara komplex, men med några få riktlinjer kan du skapa en bevakning som inte bara ger värde till dig på kommunikations- och PR-avdelningen, utan även till hela organisationen.
Nedan har vi beskrivit de tre frågorna du behöver svara på för att din internationella mediebevakning ska ge dig värde:
- Vad ska din internationella mediebevakning innehålla?
- För vem är din internationella mediebevakning relevant?
- Vad kan du använda din internationella mediebevakning till?
Får vi lov att bjuda på ny inspiration?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.
Vad ska din internationella mediebevakning innehålla?
Antalet nyhetskanaler ökar och nytt innehåll strömmar ständigt in till de nyhetsmedierna. Men kvaliteten och relevansen kan variera, och det är inte allrid nödvändigt att följa allt som skrivs om ditt företag. Därför är det viktigt att först ta reda på vilken information som är värd att bevaka.
Vad är relevant?
Är du intresserad av att se allt som skrivs om ditt företag? Eller ska det bara vara i samband med en produkt, ett specifikt affärsområde, eller ett nyckelord som har att göra med din överordnade affärsstrategi?
Vilka länder är relevanta?
Var är dina marknader? Är det i första hand i Norden eller vill du också ha koll på vad som skrivs om konkurrenter eller om branschen i Frankrike, Tyskland, Kina eller USA? Eller står ni inför en lansering på en helt ny kontinent, till exempel Sydamerika?
Vilka källor är relevanta?
Är alla medier i de aktuella länderna relevanta för dig eller är det främst branschmedia, onlinemedia, tryckta medier, sociala medier eller något annat?
Vilka språkkunskaper finns på företaget?
Bör innehållet sammanfattas på engelska så att flera medarbetare kan få ta del av det?
Det kan vara tidskrävande att genomföra en grundlig behovsbedömning innan man upprättar sin internationella mediebevakning, men det är ett viktigt steg för att säkerställa den bästa utgångspunkten. Naturligtvis är detta något vi rekommenderar och hjälper våra kunder med.
För vem är din internationella mediebevakning relevant?
Din mediebevakning håller dig ständigt uppdaterad. Bra internationell mediebevakning kan vara ovärderlig för hela företaget, särskilt om du anpassar mediebevakningen för olika team eller avdelningar internt.
Du kan etablera en omfattande mediebevakning, men anpassa leveransen för olika mottagare. Till exempel kan produktchefer få daglig uppdatering om vad som sägs om deras produkter, medan den tyska landschefen får alla omnämnanden från Tyskland. Säljarna kan få information om omnämnanden som rör deras kunder, och kommunikationsavdelningen får information om omnämnanden som berör företagets rykte eller CSR-strategi. Slutligen kan ledningen få ett så kallat ’Executive-mejl’ med sammanfattad affärsstrategisk information.
Denna segmentering bidrar till att skapa ett mervärde som sträcker sig bortom kommunikations- och pressavdelningen. Plötsligt blir omnämnandena relevanta för avdelningar över hela företaget, och denna insikt kan användas för att rikta kampanjer, upptäcka nya möjligheter, utveckla produkter eller trappa upp pressinsatser i specifika områden eller länder.
Så skapar mediebevakning och medieanalys en överblick och insikter för Postkodlotteriet
Vad vill du använda din internationella mediebevakning till?
Utöver att använda sig av mediebevakning för att vara uppdaterad om vad som sägs om företaget internationellt, så kan kunskapen som genereras ha ytterligare användingsområden. Till exempel genom att mäta effekten av ditt kommunikations- eller pressarbete, kontrollera om omnämnandena stämmer överens med affärsstrategin, eller om de är positiva eller negativa gällande ett särskilt affärsområde eller en produkt.
Beroende på vad du vill uppnå så kan nästa steg vara en medieanalys. Om ditt huvudsyfte är att hålla dig informerad och använda informationen som inspiration i ditt arbete, är mediebevakning tillräckligt. Men om du vill mäta effekten och effektivisera din kommunikation, är det nödvändigt att också analysera dina omnämnanden.
En effektiv internationell mediebevakning bör alltså skräddarsys utefter dina specifika behov. På Infomedia arbetar vi med flera partners i olika länder för att kunna tillhandahålla innehåll som bäst möter våra kunders behov och budget, och erbjuder en helhetslösning.
Genom att göra grundligt förarbete kan ditt dagliga bevakningsmejl snabbt bli dagens mest relevanta och intressanta läsning för alla avdelningar.
Vill du veta mer om vår internationella mediebevakning? Boka en demo eller läs mer.
Läs också
Vill du veta mer om internationell mediebevakning?
Vi hjälper dig gärna att identifiera behov, utmaningar och möjligheter inom mediebevakning. Fyll i formuläret och skriv ett kort meddelande så kontaktar vi dig för ett förutsättningslöst samtal om era behov och önskemål.