I denna artikel går vi igenom vad en erkänd expert är, ger tips på hur du synliggör ditt företags experter på LinkedIn kopplat till er LinkedIn-strategi och förklarar vilka fördelar detta kan innebära för hela verksamheten.
Vad är en erkänd expert?
“Det finns något att vinna för båda parter när intern kompetens får hjälp att bli synliggjord. Folk anställer experter – inte företag och ju starkare medarbetare ett företag har, desto mer påverkar det företaget”
– Nicolai Hæggelin, Digital Works
Nicolai Hæggelin, grundare och VD för Digital Works, arbetar med att hjälpa företag att engagera sina anställda att dela med sig av sin kunskap online – med LinkedIn som främsta fokus. Han menar att denna typ av erkända experter finns inom alla branscher och studier visar att det finns många fördelar med att ha erkända experter på företaget.
I 62% av de undersökta fallen stärkte de erkända experterna positionen för företagets varumärke och i 66% av fallen kunde man se att de bidrog till ökad tillväxt och affärsutveckling för bolaget.
Erkända experter bidrar med andra ord till att skapa marknadskunskap, trovärdighet och affärsverksamhet.
Fem nivåer av erkända experter
Det finns fem nivåer av synlighet för en erkänd expert – från den interna experten till den globala rockstjärnan. Här listar vi dem och förklarar hur de skiljer sig åt:
Nivå 1: Den interna experten – en expert som är erkänd av kunder och kollegor, men inte så mycket utanför företaget.
Nivå 2: Den lokala hjälten – ämnesexperten som blir känd för sina kunskaper även utanför företaget och som ibland även lockar till sig nya affärer.
Nivå 3: The rising star – experten som är på väg mot den nationella scenen och som bidrar till bättre affärer.
Nivå 4: Branschens rockstjärna – en expert vars namn är nationellt känt inom branschen och som håvar in stora affärsmöjligheter.
Nivå 5: Den globala superstjärnan – experternas expert, erkänd utanför både industri, nisch och land. Personen som alla företag drömmer om att bli associerade med, helt enkelt.
Vill du läsa mer om erkända experter kan du göra det i denna bok.
Så vad kan du som marknads- eller kommunikationsansvarig göra för att synliggöra företagets erkända expert?
Får vi lov att bjuda på ny inspiration?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få tips, råd och nya insikter om PR, kommunikation och marknadsföring.
Tre tips på hur du engagerar dina anställda på LinkedIn
Oavsett vilken bransch eller industri du är verksam inom finns det tre saker du kan göra för att öka synligheten för ditt företags erkända experter på LinkedIn.
1. Professionella profiler
Om du tittar på dina experters LinkedIn-profiler kommer du säkert stöta på ett par stycken som inte är ordentligt uppdaterade. Hæggelins tips är att hjälpa dina kollegor att uppdatera och optimera deras LinkedIn-profiler för att säkerställa att de ser professionella ut.
Här är 10 saker du kan kontrollera finns med på LinkedIn-profilerna:
- En professionell profilbild
- En genomtänkt omslagsbild
- En professionell rubrik
- Nyckelord i texterna
- En komplett “sammanfattning” – vilken är din professionella kunskap?
- En beskrivning av rollen för ditt nuvarande jobb
- Länkar till relevanta webbplatser, kanske har ni en företagsblogg?
- En anpassad webbadress till din profil som förslagsvis innehåller ditt för- och efternamn
- Se över i inställningarna hur profilen är synlig för andra
- Kom ihåg de privata inställningarna.
2. Var äkta
Nyckeln till framgång är att vara genuin och att inge förtroende. Därför finns det två saker du behöver fokusera på – dels att de erkända experterna på företaget faktiskt vill dela med sig av sin kunskap online, dels att deras innehåll är relevant.
Hæggelins rekommendation är därför att hitta de medarbetare som är intresserade och entusiastiska. Det bör inte finnas något krav på deltagande utan det ska drivas av genuint intresse för att det ska kunna vara äkta.
Hæggelin menar också att synligheten bör handla mindre om försäljning och mer om kvalitativt innehåll. “Ingen vill vara i ett nätverk med en irriterad säljare. Vi vill nätverka med en person eftersom han eller hon delar relevant innehåll som gör mig smartare”, fortsätter han.
Därför kan du, om möjligheten finns, hjälpa dina medarbetare att producera innehåll eller hjälpa dem ta reda på vad som är relevant för dem och deras nätverk så att de kan producera eller hitta det själva.
Ladda ner detta whitepaper och få en bra start med Employee Advocacy.
3. Optimera tiden på sociala medier
Du har förmodligen hamnat där själv. Du var tvungen att kolla ett meddelande, men plötsligt gick en halvtimme åt bara på att scrolla igenom flödet eller läsa igenom kommentarer.
Sociala medier är tidskrävande. Därför kan det vara en bra idé att ge företagets erkända experter förslag på hur man bäst optimerar sin tid på LinkedIn.
Nicolai Hæggelin föreslår att ungefär 30 minuter i veckan avsätts för att hitta relevant innehåll som kan berika nätverket.
LinkedIn svämmar över av bra innehåll, du måste bara hitta det. Det kan du göra med hjälp av hashtags och i relevanta grupper där du kan hitta specifik kunskap.
Hæggelin är även en stor förespråkare av personliga meddelanden på LinkedIn. De kan användas för att skapa värde när du väljer att ”connecta” med någon istället för att bara skicka det vanliga standardmeddelandet. Ta vara på tillfället och skriv en personlig hälsning till personen du vill lägga till i ditt nätverk. Om inte annat ger det ett trevligt intryck.
Sammanfattning
Erkända experter kan bidra till ökad tillväxt, större förtroende och förbättrad position för företagets varumärke samt väcka ännu större engagemang om företaget också har en tydlig LinkedIn-strategi.
För att öka synligheten på LinkedIn för företagets erkända experter kan du fokusera på att se över deras LinkedIn-profiler och er LinkedIn-strategi, vara noga med att optimera tiden på sociala medier samt försäkra dig om att där finns ett genuint intresse för att dela med sig av sin kunskap.
Ditt arbete med de erkända experterna måste bäras av företagets professionella experter själva. Du kan stödja, motivera och visa värdet av det internt (så att det också erkänns som en värdefull strategi på ledningsnivå), men de erkända experterna måste vara tillräckligt engagerade för att själva vilja dela med sig av sin kunskap.
Att bygga upp ett “expertmärke” är tidskrävande och dessutom svårt att mäta framgång i. Viktigt att komma ihåg är att det kan mätas och att värdet det ger för såväl företaget och varumärket som den anställde själv är väl värt ansträngningen.
Vill du veta mer om dina möjligheter med Hootsuites verktyg för Employee Advocacy?
Läs även
Vill du veta mer?
Om du vill höra mer är du välkommen att kontakta oss.