Junior medieanalytiker

Vill du arbeta med strategisk kommunikationsrådgivning till kunder baserat på data? Intresserar du dig för företags kommunikativa utmaningar och behov? Då kan det vara dig vi söker till vårt team av duktiga rådgivare.

Om jobbet som junior medieanalytiker

Som analytiker kommer du att ha ett nära samarbete med både kunder och kollegor. En vanlig arbetsdag innebär ofta kundbesök, presentationer och/eller kontakt med kunder gällande analyser.

Vårt primära mål är att ge våra kunder möjligheten att fatta kvalificerade beslut gällande deras kommunikation i mediekanalerna – print, webb, tv, radio, podd, och sociala medier – i relation till deras strategiska och taktiska kommunikationsmål och omdöme.   

Med din egen kundportfölj får du chansen att driva våra viktigaste analysprojekt från behovsanalys via metodval och analys till rapportering och presentation. Oftast i nära samarbete med kompetenta kollegor från andra avdelningar.

Vardagen består både av reflektioner kring metod, formulering av rekommendationer, visualisering och presentation i mindre eller större grupperDet är därför fördelaktigt om du kan förmedla komplexa resultat i både tal och skrift.

Dina främsta arbetsuppgifter

Med utgångspunkt i fokusområden och kommunikationsmål utarbetar vi analyser till  företagorganisationer och myndigheter i SverigeDu kommer att arbeta med insikter relaterade tilverksamheternas genomslagskraft i medierna, till exempel kampanjer, användning av talespersoner eller deras målsättning för specifika budskap. Kundernas kommunikationsinsatser har målgrupper inom B2B/B2C, politiker med flera, så med din kommersiella förståelse kan du nyansera rekommendationerna beroende på mottagare.  

Vi söker dig som

  • Har viss erfarenhet inom medieanalys, av kvantitativa och kvalitativa metoder eller ett starkt intresse för detta
  • Är skicklig på Excel. Har du kompetenser inom dataanalys i Python eller R, QlikSense eller Power-BI är det meriterande.
  • Har högre akademisk utbildning
  • Har ett stort intresse för samhällsfrågor
  • Är engagerad, nyfiken, proaktiv med ett bra driv


Du jobbar nära kunderna och därför söker vi en öppen och serviceorienterad analytiker som kan möta våra kunder med integritet, trovärdighet och genomslagskraft. Exakt vad du har studerat är mindre viktigt så länge du är analytiskt vass och en bra match för Infomedia!

Vi erbjuder

  • En spännande roll där du får vara med och utveckla våra analysprodukter, men också möjligheter att påverka din egen roll och utveckling
  • Ett modernt företag i tillväxt med kontor över hela Norden
  • Möjlighet att arbeta nära några av Sveriges och Nordens största företag
  • En professionell arbetsmiljö med kompetenta, trevliga och engagerade kollegor
  • Ett modernt och centralt kontor i Stockholm city, ett stenkast från Stureplan

Är du intresserad av tjänsten?

Tjänsten är på heltid och vi söker kandidater som kan börja så snabbt som möjligt. Vi tar emot ansökningar till och med 15:e december och genomför intervjuer löpande.

Observera att vi endast accepterar ansökningar via ansökningsportalen på grund av GDPR-regler. Vi ber dig att inte ladda upp dokument som innehåller ditt personnummer.

Om du har några frågor om tjänsten, kontakta analyschef Johan Wilberg på johan.wilberg@infomedia.se.

Vi uppmuntrar alla kvalificerade kandidater att söka tjänsten oavsett kön, ålder, religion och etnisk bakgrund.

Om Infomedia

Infomedia är ett ledande nordiskt media intelligence-företag. Med avancerad teknik, komplexa algoritmer och ett starkt team av skickliga medarbetare övervakar vi allt som sägs och skrivs om våra kunder i alla typer av redaktionella och digitala medier världen över.

Vi har tillgång till enorma mängder data och erfarna människor, vilket gör oss till en ledande aktör på marknaden för mediebevakning, analys och kommunikation. Vårt mål är att ge våra kunder ökad drivkraft och värdefulla insikter i ett växande komplext medielandskap genom vår övervakning, rapportering och rådgivning.

Som marknadsledare har Infomedia en önskan att sätta nya standarder för företagens förmåga att fatta kvalificerade kommunikationsbeslut för alla mediekanaler och därigenom bidra till att våra kunder uppnår sina affärsmål och ett gott rykte.

5 tips för den bästa mediebevakningen