Infomedia investerar i MediaCatch

PRESSEMEDDELANDE, 7 JULI 2022

Infomedia investerar i MediaCatch

Infomedia investerar i MediaCatch och stärker därmed bevakningen av ljud och bild i företagets övergripande mediebevakning. Via Infomedia har MediaCatch även tillgång till både en nordisk och internationell marknad.

Infomedia investerar i teknikstartupen MediaCatch och deras mjukvaruplattform, som representerar nästa generations mediebevakningsteknik specialiserad på ljud och video. Tekniken är baserad på AI och kan användas för att bevaka och känna igen text, logotyper, föremål, ansikten, stämningar, kön, ålder etc. på tv, radio, podcaster, Youtube, streamingtjänster och sociala medier.

– Vårt delägande av MediaCatch har några tydliga produktsynergier. Infomedia ger mediebevakning och kommunikationsinsikter till kunder i Norden och internationellt och med MediaCatch kan vi koppla ihop teknik och kunnande inom ett område där vi vill stärka oss ytterligare. Vi förbättrar ständigt våra mediebevakningslösningar där bevakning av ljud, bilder och videor har fått större fokus. Med denna satsning höjer vi kvaliteten på våra lösningar på danska, finska, norska och svenska och de främsta internationella språken, säger Infomedias vd Thomas Vejlemand.

MediaCatch har sina rötter i SDU:s (Syddansk Universitet) universitets- och forskningsmiljö och har fortsatt starka relationer till forskningsområdet inom AI, ljud och bild.

– Vi bestämde oss för att se över mediebevakning av video och ljud 24/7 med hjälp av de mest avancerade AI-teknikerna och smarta mjukvarulösningar, förklarar CTO och medgrundare av MediaCatch, Filip Wallberg.

– Det har överträffat alla förväntningar. Vi har precis börjat och ser fram emot samarbetet med Infomedia, som också kan se potentialen, förklarar vd och medgrundare Lars Damgaard Nielsen.

I samband med investeringen kommer styrelsens sammansättning på MediaCatch att förändras, och Kate Wichmann, CFO på Infomedia, kommer att ingå. Dessutom blir investeraren och mediekonsulten Keld Reinicke styrelseordförande.

– Jag tror att Infomedias storlek och position på marknaden i kombination med vår iver att komma i gång kommer att sätta nya standarder för mediebevakning. Inte bara i Norden utan även i resten av världen. Det ser jag fram emot att få vara med om, säger Keld Reinicke.

Satsningen sker som ett naturligt steg efter Infomedias förvärv av teknikföretaget Opoint 2018, vilket gav en ledande position internationellt inom bevakning av nyhetsinnehåll online och förvärvet av mediebevakningsföretaget M-Brain i Sverige, Norge och Estaland i 2019, vilket stärkte Infomedias position inom Norden.

– Satsningen på MediaCatch är en del av en långsiktig strategi att bli en ledande aktör inom datadrivna kommunikationsinsikter i Norden och internationellt. Tillsammans med MediaCatch kommer vi att avsevärt stärka vår mediebevakningsplattform och vi utökar även vårt leveransutbud med nya tjänster inom sponsringsmätning, mångfaldsmätning med mera säger Infomedias vd Thomas Vejlemand.

Infomedia uppnår en ägarandel på 23 % och samarbetet träder i kraft från och med 7 juli 2022.

Den här videon förklarar mer om MediaCatch AI och deras programvara:

För ytterligare information

Thomas Vejlemand
VD, Infomedia
+45 31373025
tv@infomedia.dk

Keld Reinicke
Styrelseordförande, MediaCatch
+45 31 40 00 48

Lars Damgaard Nielsen
VD och medgrundare, MediaCatch
+45 93 50 75 87
lars@mediacatch.io

Om Infomedia

Infomediakoncernen utvecklar, driver och ger råd om digitala lösningar inom Media Intelligence i form av mediebevakning, medieanalyser och kommunikationsinsikter. Koncernens ambition är att vara den föredragna leverantören till företag och organisationer i Norden och stärka kundernas insikt om deras kommunikation och rykte över nyheter och sociala medier lokalt och internationellt. Infomedia engagerar sig alltmer i internationella upphandlingar. Infomedia äger även teknikföretaget Opoint som med sin webbcrawlningsteknik levererar nyhetsflöden till bland annat mediebevakning och IT-företag internationellt.

Infomedia har 250 medarbetare fördelade på kontoren i Köpenhamn, Århus, Stockholm, Oslo och Tallinn samt ett säljkontor i London för dotterbolaget Opoint.

Företaget Ninestars från Chennai är en strategisk partner inom mediadataprocesser. Infomedia samarbetar även med två internationella mjukvaruföretag inom området övervakning och hantering av sociala medier, Talkwalker och Hootsuite. VOCAST är ansluten som partner, varigenom mediebevakning kan kopplas närmare till PR-distribution, nyhetsredaktioner och journalistdatabaser.

Om MediaCatch

MediaCatch är en nästa generations programvara för ljud- och visuell mediaintelligens. Företagets egen AI förstår vad som händer i videor, ljud och bilder 24 timmar om dygnet över kanaler och plattformar. Just nu är MediaCatch live på +30 TV-kanaler, +15 radiokanaler, +650 webbmedia, danska YouTube och utvalda sociala medier.

MediaCatch förbereder varumärkes- och medieanalyser och erbjuder ett antal produkter såsom sponsringsanalyser, mångfaldsanalyser och mediebevakning som Software as a service (SaaS).

MediaCatch har teknologier inom t.ex. logotyp, ljud, tal, objekt och ansiktsigenkänning samt andra teknologier som kan spela in stämning, scener och mycket mer. Företaget är oberoende av ”big tech” och fångar upp all media och gör alla beräkningar själv.

MediaCatch är en mjukvaru- och teknikstartup som föddes ur ett forskningsprojekt vid Syddansk Universitet, som fortfarande är delägare. Det är medgrundat av CTO, Filip Wallberg, VD, Lars Damgaard Nielsen, CIAO, Anders Glent Buch och CDO, Cæcilie Bach Kjærulf. Företaget har 11 heltidsanställda. MediaCatch har tidigare fått såddkapital från Keld Reinicke, Jørgen Madsen Lindemann, Thomas Busch och Henrik Juul.

www.mediacatch.io

Ladda ner whitepaper om Employee Advocacy