Så mäter du resultatet av dina kampanjer på Facebook

Sådan måler du effekten af din Facebook-annoncering

Katrine Jacobsen

Du bygger den ena Facebook-kampanjen efter den andra. Du har full koll på dina mål ochmålgrupper. Du skapar innehåll och utvärderar resultaten.

Men hur vet du egentligen hur bra kampanjerna presterade?

Det kräver uthållighet och kontinuerlig optimering om du vill lyckas med dina kampanjer i sociala medier och därför behöver du kunna dokumentera att dina annonser skapar värde.

Här går vi igenom hur du bäst går tillväga för att lyckas med just det.

Utgå ifrån standardvärden

Det finns inget facit för hur du bygger en framgångsrik kampanj. En framgångsrik kampanj för dig kan betyda något annat än det gör för någon annan vilket dessutom försvårar saken. I grund och botten handlar det om vilka mål du satt upp för din kampanj.

Om annonsering på Facebook är nytt för dig kan det vara en god idé att lägga lite tid på att sätta upp så kallade standardvärden. Det innebär att du samlar in data från tidigare kampanjer för att se hur de generellt presterar. På så sätt är det sedan enklare att se hur framtida kampanjer presterar i förhållande till dina standardvärden.

KPI:er

För att enklare kunna analysera dina kampanjresultat bör du använda dig av KPI:er, också kallade nyckeltal.

Det finns en uppsjö av nyckeltal och beroende på vad du har för mål med din kampanj kan vissa av dem vara mer relevanta än andra.

Några av de vanligaste nyckeltalen är:

Kostnad per klick (CPC)

Kostnad per klick är det pris du betalar för varje klick som skett på din annons.

Kostnad per åtgärd (CPA)

Till skillnad från kostnad per klick är kostnad per åtgärd istället priset du betalar för varje genomförd åtgärd som tagits i samband med din annons. Åtgärden i sig kan vara allt från att besöka din webbsida till att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller genomföra ett köp i din webbshop – någon typ av konvertering, helt enkelt.

Kostnad per mille (CPM)

Mille står för 1000 vilket gör att kostnad per mille innebär den kostnad du betalar per tusen visningar som din annons får.

Klickfrekvens

Klickfrekvens är procentandelen gånger någon som sett din annons väljer att klicka på den.

Resultatfrekvens

I Facebooks annonsverktyg är nyckeltalet resultatfrekvens användbart för att ta reda på procentandelen gånger en konvertering skett efter att din annons blivit klickad på.

Även i detta fall kan en konvertering betyda olika saker – ett genomfört köp, en prenumeration på ditt nyhetsbrev och så vidare – allt beroende på vad du angett.

...och många fler

Nyckeltalen ovan är bland de absolut vanligaste och kan utgöra en bra grund för när du ska analysera resultatet av dina kampanjer. Det viktigaste är att dina nyckeltal speglar målet för kampanjen.

Gör din målgrupp vad du vill att den ska göra?

Du har byggt en Facebook-kampanj utifrån en specifik målgrupp och ditt mål är att personerna som ser annonsen ska klicka sig vidare till din webbplats. Hur många gör det? Vad kostar det dig? Finns där någon målgrupp som presterar bättre eller sämre än någon annan?

Om målgrupp A genomför betydligt färre klick till din webbplats än målgrupp B gör är det kanske inte rätt målgrupp. Eller så är innehållet i annonsen inte rätt.

Det handlar helt enkelt om att undersöka huruvida din målgrupp gör det den är tänkt att göra utifrån ditt kampanjmål. Ska de titta på en video? Prenumerera på ditt nyhetsbrev?
Interagera med ditt innehåll? Skänka 20 kronor?

Om din målgrupp inte gör vad du vill att den ska göra eller om åtgärderna kostar för mycket (jämför med ditt standardvärde), kan det vara värt att se över om det verkligen är rätt typ av målgrupp.

Fungerar ditt innehåll som du tänkt?

Resultaten av dina kampanjer kan du se med hjälp av dina nyckeltal. Men vad är det som gör att annonserna presterat som de gjort? Är det bilden? Texten? Din CTA (call to action)?

Se över dina annonser och försök identifiera om det finns något som står ut. Är det en viss typ av bild som tenderar att fungera bättre? Eller är det en särskild CTA som är gemensam för annonserna som presterat sämre?

Alla dessa olika parametrar kan ses som möjligheter till att testa för att i slutändan få en bättre förståelse för vilket typ av innehåll som fungerar bäst i dina annonser.

 

Vad påverkar dina annonser?

När du analyserar resultatet av dina annonser bör du ha andra faktorer såsom trender, säsonger och årstider i åtanke.

Många kedjor inom detaljhandeln, till exempel, spenderar en stor del av sin budget på annonsering kring Black Friday och runt jul, vilket gör att annonskostnaderna lätt kan bli dyrare under dessa perioder även för de som inte är i samma bransch.

Att sälja säsongsvaror kommer också påverka hur dina annonser presterar, så ha det i åtanke när du utvärderar ditt resultat. Att annonsera för solstolar i november kommer med största sannolikhet inte generera lika bra resultat som om du gjort det i juni eller juli, till exempel.

Mät före, under och efter din kampanj

Annonsering och optimering av din kampanj är en pågående process så du bör säkerställa att du mäter både före, under och efter att din kampanj är aktiv.

Innan: Upprätta ditt standardvärde och sätt upp ett mål för din kampanj. Vad vill du uppnå med kampanjen? Hur ska du åstadkomma detta? Skriv ner och besvara dessa frågor för dig själv.

Under tiden: Håll koll på dina annonser i kampanjen. Vad betalar du för dem? Hur ser klickfrekvensen ut? En sämre fungerande kampanj kan vara en indikation på ett missförhållande mellan målgruppen och annonsen. Överväg i så fall om du ska strama åt budgeten eller kanske till och med pausa kampanjen helt.

Bonustips: Om du använder ett system som Hootsuite Ads kan du använda optimeringsregler som automatiskt anpassar din kampanj baserat på dina regler. En regel skulle kunna vara att stänga av din annons om den inte fungerar som önskat. Eller öka din annonsbudget om du har skapat en annons som får bra resultat. Automatisk optimering säkerställer att du får ut mesta möjliga av dina annonser hela tiden.

Efter: Så småningom mäter och dokumenterar du ditt resultat av kampanjen. Presterade den som du tänkt? Uppnådde du ditt mål? Hur ser siffrorna ut jämfört med ditt standardvärde?

Resultatet använder du som måttstock för standardvärde eller som hypoteser att utgå från vid framtida kampanjer.

Använd data för att bygga din nästa kampanj

Efter du har mätt och dokumenterat dina resultat bör du analysera det för att få djupare insikter kring vad det var som fungerade och inte.

Kanske har det visat sig att en viss målgrupp presterar avsevärt bättre än en annan? Eller att en viss annonstyp fungerar bättre under sommarmånaderna?

Genom att förstå ditt resultat, och orsaken bakom det, kan du bättre anpassa dina framtida kampanjer och därmed öka chansen för ett lyckat resultat.

Här kan du läsa om hur du tar datadrivna beslut för att förbättra din marknadsföring.

Sammanfattning

En framgångsrik kampanj med lyckat resultat kan se olika ut beroende på vad målet var och vad du som annonsör ville uppnå med kampanjen. Det finns med andra ord inget färdigt facit att utgå ifrån.

Just av den anledningen är det extra viktigt att mäta resultatet av varje enskild kampanj både innan, under och efter den aktiverats.

Nyckeltalen hjälper dig med just detta. De visar till exempel klickfrekvens, hur mycket du betalat för varje klick och så vidare. Genom att sätta dina resultat i förhållande till ditt standardvärde kan du lättare skapa dig en uppfattning om huruvida din senaste kampanj presterade bättre eller sämre än dina tidigare.

Detta gör att du kan dra nytta av tidigare resultat för att nå insikter som du sedan kan applicera på dina framtida kampanjer och därmed öka chansen för ett ännu bättre resultat.

Lycka till!